Закон «з’їдає» ресурси місцевих бюджетів
Бюджет фактично ліквідував пільги, а закони про них є. В результаті органи самоврядування опинилися сам на сам з населенням. Так гостро стояло питання на минулому засіданні ради Конгресу місцевих влад України. Голова Комітету ВР з питань бюджету Петро Порошенко, який брав участь у роботі конгресу, зокрема, сказав, що закон про мінімальну заробітну плату в сумі 185 грн. з 1 січня 2003 року вже сьогодні «з’їв» збільшення ресурсів місцевих бюджетів. Тому необхідно якнайшвидше внести зміни до Держбюджету-2003, інакше місцевим бюджетам не уникнути судових позовів з боку населення, як банкротам, бо платити нема чим. Що стосується мінімального рівня зарплати в сумі 237 грн. з 1 липня, то, хоч як прикро про це говорити, здійснити такий перехід досить примарно. У столичному бюджеті, наприклад, для цього треба додатково мати 300 млн. грн.
Кесарю — кесареве
На раді Конгресу одностайно підтримано проект закону України «Про розмежування земель державної і комунальної власності», прийнятий Верховною Радою у першому читанні. Один з авторів законопроекту народний депутат Станіслав Сташевський вважає, що навколо цього питання і нині точиться гостра закулісна боротьба між прихильниками аналогічного урядового законопроекту, який усував органи самоврядування від участі в розмежуванні земель державної і комунальної власності, та законодавцями, які цей процес нарівно ставили під контроль виконавчої і самоврядної влади.
Народний депутат застеріг: боротьба навколо законопроекту про розподіл земель на цьому не закінчиться, і «лобісти» зроблять усе, щоб під час другого читання внести вигідні їм поправки та доповнення, щоб обмежити у цій доленосній справі роль органів самоврядування. Необхідно засвідчити свою тверду позицію, про що мають знати народні депутати, які працюють у регіонах. Права власника землі під час розмежування здійснюють органи самоврядування і органи державної влади порівну.
Директор інституту землеустрою Української академії аграрних наук Леонід Новаковський назвав цифри, які переконують, що земельна реформа в країні глибоко забуксувала. Із прийняттям Земельного кодексу треба було торік ухвалити 25 законів. До травня на розгляд Верховної Ради не надійшло жодного законопроекту. Зараз внесено 12, розглянуто в першому читанні — 4. Таке становище потребує, щоб органи самоврядування вимагали від Кабміну й парламенту більшої відповідальності і результативності в роботі.
Пшеницю купимо в Туреччині
Обговорюючи стан підготовки до парламентських слухань «Регіональна політика та місцеве самоврядування: законодавчі аспекти», запланованих на 16 квітня, президент Асоціації міст України та громад, міський голова Києва Олександр Омельченко навів яскраві приклади, коли нехтуються законодавство та права самоврядних громад. Він сказав, що київській громаді вже у травні доведеться купувати пшеницю в Туреччині або Росії, бо свою держава продала за безцінь, а кияни розраховували на Вінниччину та Житомирщину, де також усе «підмели».
Чимало списів поламано навколо міського Бюро технічної інвентаризації, яке намагалися вивести з-під контролю столичної громади та підпорядкувати Мін’юсту. Це — чималі інтереси, що стосуються нерухомості і землі. Сесія Київради не погодилася з таким підходом, а суд встановив справедливість, відмовивши Мін’юсту в правах на БТІ. Натомість Президент видав указ, і тепер ці функції передаються Держкомзему. Київська громада опинилася в ситуації, коли треба судитися з Президентом. Тим паче що указ цей, за словами Олександра Омельченка, ніким, крім в Адміністрації Президента, не візований. До того ж Держкомзем уже відзначився неправедними діями стосовно киян, продавши без дозволу наділ міської землі. Суд зобов’язав повернути гроші до Київської казни, що й було виконано головою установи паном Анатолієм Даниленком.
Висловлюючись про законодавчі аспекти регіональної політики та місцевого самоврядування, Олександр Омельченко сказав, що всі міські голови, які є членами асоціації, переконані: треба або ліквідувати виконавчу районну владу, або її обирати. Цієї «прокладки» між самоврядними органами — призначення райдержадміністрації, — ніхто не розуміє. Призначені виконавці, як правило, ходять навшпиньки перед начальством, щоб зберегти за собою посаду. Про людей думати ніколи, на цьому тлі найчастіше виникають конфлікти між виконавчою владою і органами самоврядування. Обиратися мають і голови облдержадміністрацій, іменовані помпезно гучним словом: губернатор. Комісія з адмінреформи, яку свого часу очолював Леонід Кравчук, за два роки палець об палець не вдарила, щоб хоч трохи зрушити з місця цей камінь, сказав Олександр Омельченко. Нині цієї комісії зовсім нема.
З обговорених питань рада Конгресу прийняла розгорнуті рішення, а також, надаючи великого значення майбутнім парламентським слуханням з проблем регіональної політики та самоврядування, узгодила спільно готуватися до них разом з Комітетом ВР з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.