Чи довіряють українці політично заангажованим ЗМІ?
Як свідчать результати останніх досліджень, українське суспільство дещо вимогливіше стало підходити до питання правдивості змісту програм телебачення та газетних публікацій. І навіть чимало рейтингових програм не мають довіри в населення.
Так, згідно з результатами Всеукраїнського опитування, проведеного 18—25 лютого 2003 року організацією «Українське демократичне коло», найнижчий рейтинг довіри — у державного телеканалу УТ-1. Респондентам пропонувалося серед іншого відповісти на запитання, на яких телеканалах вони переглядають програми новин і яким з них довіряють.
Найбільше глядачів, які дивляться, але не довіряють програмам новин, хоч як дивно, на найрейтинговіших телеканалах: «Інтер» (-25) та «1+1» (-22).
Найбільша довіра до теленовин зафіксована серед глядачів каналу СТБ: лише 3% з усіх опитаних сумнівається в їх правдивості.
Серед ведучих теленовин безперечним лідером рейтингу довіри є Алла Мазур (Студія «1+1») — їй довіряють 62% опитаних. Зазначимо, що її рейтинг значно перевищує довіру до ТСН (49%). Решта ведучих теленовин за цим показником значно відстає.
Натомість у рейтингу недовіри спостерігається щільна конкуренція. Лідирують в антирейтингу теж журналісти Студії «1+1» В’ячеслав Піховшек (16%) та Дмитро Джангіров (9%). Не відстають від них ведучі УТ-1 Людмила Томанек (9%) та Олександр Сухачов (8%).
Таким чином, найбільші показники недовіри мають саме ті ведучі і телепрограми, які найбільш заангажовано висвітлюють події політичного життя.
Схожа ситуація спостерігається і на ринку друкованих видань. Тут читачі «голосують» власним гаманцем. Офіційна інформація, отримана від підприємств «Союздрук» та «Київпошта», свідчить, що низка газет в Україні, у рекламу і просування на ринок яких вкладено значні ресурси, усе ж не має попиту в населення.
Так, згідно з офіційною статистикою «Союздруку», за січень 2003 року в мережі кіосків «Союздруку» було продано лише 43% накладу газети «Кіевскій телеграфъ» і 48% накладу газети «Киевские ведомости». Через «Київпошту» у січні було реалізовано лише 33% отриманого накладу газети «Кіевскій телеграфъ», а 67% отриманого накладу — повернуто.
Схожа картина спостерігалася й протягом останніх місяців минулого року: так, у жовтні відсоток повернень накладу газети «Кіевскій телеграфъ» за її реалізації через «Укрпошту» становив понад 80%.
Якщо зважати на те, що такі газети, як «Кіевскій телеграфъ», «2000» та інші значну частину свого невеликого накладу безкоштовно поширюють в органах влади, в аеропортах, літаках тощо, то можна стверджувати, що такі «вузькопрофільні» видання не знайшли свого стабільного читача.
Натомість видання, яким вдалося привернути аудиторію увагою насамперед до інтересів читачів, мають незмінний попит. Так, газета «Сегодня» має показник продажу через «Союздрук» 92% від надходження накладу, «Факти» — 90%, «Сільські вісті» — 88%, «Вечерние вести» — 86%.
Наведені цифри і факти переконують, що в Україні наявна криза довіри до тих телевізійних програм та друкованих видань, які створювалися винятково для політичної пропаганди інтересів їхніх власників. Рівень читацької аудиторії в Україні зріс, і тому ЗМІ, які не бажають збалансувати політичні інтереси своїх власників з інтересами читачів, програють у боротьбі за телеглядача і читача.