Нова норма: Верховна Рада України ухвалила Закон «Про внесення змін до Закону України «Про державну службу».
Це означає, що дещо змінено порядок пенсійного забезпечення державних службовців, у тому числі підстави нарахування, умови перерахування їм пенсій.
Загальне положення закону про мінімальний трудовий стаж, необхідний для призначення такої пенсії, залишено незмінним. Як і раніше, право на одержання пенсії держслужбовців мають особи, які досягли встановленого законодавством пенсійного віку, за наявності в них загального трудового стажу: для чоловіків — не менш як 25 років, для жінок — не менш як 20 років, з них не менш як 10 років стажу державної служби.
Але новий закон уточнив, що за наявності такого стажу, право на пенсію держслужбовця виникає в осіб, які на час досягнення пенсійного віку працювали на посадах державних службовців.
Потреба такого законодавчого уточнення обумовлена двома взаємопов’язаними причинами. По-перше, тим, що у попередній редакції ст. 37 Закону «Про державну службу» (який, нагадаємо, було прийнято у 1993 році) взагалі не згадувалося про те, де (на якій посаді) має працювати претендент на пенсію держслужбовця на час досягнення ним пенсійного віку. Тобто закон не застерігав, що його дії поширюються лише на осіб, які на вказаний момент працювали на посадах державних службовців. І тому залишалося керуватися роз’ясненнями Міністерства праці і соціальної політики України про призначення пенсії держслужбовця лише в разі виходу на заслужений відпочинок з державної служби.
По-друге, новим законом передбачено нову категорію осіб, які зможуть отримувати пенсію держслужбовця. Йдеться про тих, хто має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців — їм пенсія держслужбовця призначається незалежно від місця роботи на час досягнення пенсійного віку.
Отже, відтепер право на таку пенсію матимуть і ті, хто на момент досягнення пенсійного віку працює на посаді державного службовця, і ті, хто на цей момент уже пішов з державної служби (щоправда, останнім треба мати вдвічі більший стаж держслужбовця).
Новим законом передбачено встановлення пенсії держслужбовцям у розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховується збір на обов’язкове державне пенсійне страхування. І без обмеження граничного розміру! Так само на рівні 80 відсотків заробітної плати державного службовця передбачена пенсія і для осіб, які на час звернення по її призначення вже не є державними службовцями. Зрозуміло, що йдеться про відповідну посаду та ранг за його останнім місцем на держслужбі, але про «найсвіжішу» (оновлену) зарплату.
Цього разу законодавець врахував і відсутність у Законі «Про державну службу» положень про перерахунок пенсій, що у разі підвищення рівня оплати праці працюючих державних службовців не передбачало відповідних індексацій раніше призначених їм відповідних пенсій). Тому автори нового закону зініціювали запровадження нового порядку перерахунку пенсій державних службовців.
Передбачено, що в разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв’язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення держслужбовця за цим законом відповідно перераховуються раніше призначені пенсії. Перераховуватимуть, зважаючи на суми заробітної плати, на які нараховується збір на обов’язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
Звертаємо увагу, що порядок перерахунку таких пенсій поширюється на пенсіонерів, яким пенсія державних службовців призначена з дня набрання чинності Законом «Про державну службу», тобто з 1994 року.
Для довідки: закон ухвалено парламентом 16 січня 2003 року. Він набрав чинності з 4 лютого 2003 року. З повним текстом цього закону можна ознайомитися в «Голосі України» від 11 лютого ц. р.