Шостого лютого відкрито новий транспортний маршрут «Іллічівськ — Клайпеда», який надійно з’єднає мережу морських контейнерних ліній Чорного й Середземного морів з такою само системою Балтійського регіону. Його використання дасть можливість уникнути тривалого й дорогого руху контейнерів навколо Європи через Середземне море, Біскайську затоку, Атлантику й Північне море. Він зорганізований відповідно до домовленостей президентів України та Литовської Республіки про розвиток транспортних сполучень між басейнами Чорного й Балтійського морів. Час руху контейнерно-контрейлерного потяга «Одеса/Іллічівськ—Клайпеда» між кінцевими пунктами маршруту становитиме трохи більш як дві доби. Відкрив новий маршрут Міністр транспорту України Георгій КІРПА.
«Зелений» — «Вікінгу»!
«Вікінгом» транспортники назвали потяг, що доставлятиме вантажі з Іллічівська через Білорусь до литовської Клайпеди, звідти їх морем доправлятимуть до Німеччини, а далі — до цілої Європи. Досі їх відправляли туди залізницею або автомобілями. Доставляння тривало два тижні. Вартість, скажімо, однієї автомобільної поїздки становила 700 доларів. Завдяки запровадженню нового транспортного коридору сума зменшилася до 450 доларів. Для залізничників доставка вантажів подешевшала на 13 відсотків. Це тільки для початку, бо тарифна політика ще лише формується.
Ідея скорочення маршруту довго витала в повітрі — з 1991 року, потім її довго обговорювали. Аж доки Україна не «прогавила» схожу програму з польським Гданськом: тоді не вдалося створити належних умов для проходження вантажів у цьому напрямку, й вони пішли до румунського порту Констанци. Можна було лише вкусити себе за лікоть: цей порт торік переробив стільки вантажів, скільки всі порти України разом узяті. Прикро, але на помилках учаться. Та й інший напрямок — до Балтики — не менш перспективний. Тому на початку минулого року з ініціативи Міністерства транспорту України в Києві зібралися представники акціонерного товариства «Литовська залізниця», Білоруської залізниці, «Укрзалізниці», портів —Одеси, Іллічівська, Клайпеди, експедиторських організацій трьох країн, щоб обговорити питання торгово-економічного та науково-технічного співробітництва, проблеми взаємодії транспорту. Мова йшла про організацію постійного маршруту потяга «Вікінг» транзитом через Білорусь, узгодження пільгових тарифів на перевезення великотоннажних і спеціалізованих контейнерів. У результаті досягнуто також домовленостей про застосування пільгових тарифів не тільки для транзитних вантажів для всіх залізниць, а й вантажів, які прямували до Литовської Республіки, Білорусі, України окремими вагонами. Сторони домовилися, що за наявності контейнерів їх перевезення здійснюватимуть у напрямку цього транспортного коридору з використанням частини маршруту.
Новий маршрут узяли під патронат митні і прикордонні служби трьох країн. Це означає, що перетин кордонів і митне оформлення документів скорочено до мінімуму. Старший офіцер управління прикордонного контролю реєстрації головного штабу Держкомкордону України, підполковник Олександр Однодворець вважає, що процедуру перетину кордону й митні формальності можна буде ще спростити, адже перевезення лише розпочинаються.
Начальник «Вікінга» Микола Шпека не без задоволення розповідає про новий маршрут. Поки що потяг курсуватиме між Іллічівськом і Клайпедою раз на тиждень. Цього разу, каже він, потяг складається з 24 платформ із завантаженими автомобілями, 12 контейнерів, а також пасажирських вагонів — для водіїв та ресторану. Завантаженість стовідсоткова. Що везуть цього разу? Тканини, шкури, мандарини, пиломатеріали — все, як було завжди на торгових шляхах. Не буде потяг порожній і на зворотному шляху: в Клайпеді вже очікують вантажі, адресовані Україні. Відповідна служба завчасно подбала про клієнтів. Та їх є чим привабити, адже вантажі доставлятимуть і швидко, й дешево. Транспортники сподіваються, що вже незабаром потяги на цій ділянці курсуватимуть частіше.
Задоволені й водії, адже їм чи не вперше забезпечено всі умови для роботи. Особливо зважаючи на зимову погоду, проблемні ситуації на кордонах. Тепер усі ці турботи взяла на себе дирекція потяга.
Свято для професора
Директор Українського державного транспортно-сервісного центру «Лиски» (хай не сушить собі голову читач, намагаючись здогадатися, що означає слово, взяте в лапки, бо однак нічого з того не вийде, бо це — назва місцевості в районі київської Дарниці, якою вочевидь пишається принаймні керівник цього підприємства) Віктор Кушнірчук терпляче пояснював журналістам, які прибули до Іллічівського порту за кілька годин до відправлення першого потяга, переваги нового маршруту. На території колишнього Радянського Союзу було дві поромні переправи — в Іллічівську та Клайпеді. З Клайпеди до Німеччини курсує поромний комплекс, а з Іллічівська — до Туреччини, Болгарії, Румунії. Тож Міністерство транспорту України нині намагається з’єднати ці дві транспортні артерії, зорганізувавши комбіновані доставки вантажів.
Є кілька причин того. Серед найголовніших — стан доріг та автотранспорту. Адже європейські країни ставлять дедалі жорсткіші вимоги до його екологічних можливостей. На жаль, ми не завжди в них вписуємося зі своїми автомобілями. Тому комбіноване доставляння нині вантажів — оптимальний варіант, до того ж надзвичайно перспективний. Адже ним уже зацікавилися грузинські й узбецькі транспортники, що означає вихід на Середню Азію. А незабаром контейнерний потяг курсуватиме також на маршруті Іллічівськ—Санкт-Петербург.
Відкриття нових маршрутів, утім, було б неможливе без спеціального рухомого складу особливих контрейлерних платформ. Такі, до речі, є лише в Україні та кілька — в Росії. Їх розробник — Київський університет економіки технологій транспорту та Дніпропетровський інститут інженерів залізничного транспорту. Проект здійснювався під керівництвом професора Юрія Дьоміна, який повідомив, що ініціатор контрейлерних перевезень — Міністр транспорту Георгій Кірпа. Саме він, на той час начальник Львівської залізниці, провів перші перевезення великовантажними потягами через карпатські перевали. Випробування пройшли успішно, й після того було вирішено створювати спеціалізований рухомий склад. Після розрахунків дійшли висновку, що звичайні платформи можна переобладнати у спеціальні, знизивши центральну частину навантажувального майданчика так, щоб туди вписувалися великовантажні габарити автопотяга. Проект модернізації здійснював Крюковський вагонобудівний завод, а нові платформи споруджено на Дніпродзержинському вагонобудівному заводі. Україна має 80 модернізованих платформ і дві нові. Відтепер вони здійснюватимуть надзвичайно перспективні перевезення завантаженого автотранспорту на залізничних платформах, що дасть змогу зменшити витрати палива, скоротити час перебування в дорозі. Всі проекти підтримала й фінансувала «Укрзалізниця».
Професор Дьомін розповів, що на таких платформах уже здійснено пробні поїздки з Дніпродзержинська до угорського міста Захонь, з Луганська — до польського Катовіце, а звідти — до Києва. Тепер от свято для всіх, хто брав участь у реалізації проекту: комбінований контрейлерний потяг, розроблений під керівництвом професора Дьоміна, вирушив у першу поїздку.
Ми — транзитна країна
Комбіновані перевезення світ і Європа здійснюють давно. Україна, запровадивши нові технології, їх лише започаткувала, але це вже крок до того, що вона стане транзитною країною, а також заявка на створення транспортного коридору Європа—Кавказ—Азія. Сьогодні головне завдання, як підкреслив, відкриваючи новий маршрут Іллічівськ—Клайпеда, Міністр транспорту України Георгій Кірпа, — нарощувати обсяги перевезень. Зростатимуть обсяги — буде й решта: розвиток інфраструктури, кошти, розв’язання соціальних питань. Торік досягнуто певного зростання, зокрема, завдяки взаємодії з партнерами з Росії, Казахстану, Узбекистану в гармонізації тарифів. Це дасть можливість Україні вийти на азіатський регіон і Далекий Схід. А це вже важливе транзитне сполучення зі сходу на захід.
Перший комбінований маршрут свідчить також про перспективи й великі можливості співпраці портовиків, залізничників та автомобілістів, і не тільки українських, а й білоруських, литовських партнерів, які створили єдиний транспортний комплекс.
Київ—Одеса—Іллічівськ—Київ.