Певно, не буде помилковим твердження, що більшість з нас, хто користується послугами пошти, вважають: доставляти листи, газети й журнали, пенсії, грошові перекази тощо й досі головне в її діяльності. Та це геть не так. Прагнення вижити за ринкових умов змусило підприємства поштового зв’язку шукати нові види обслуговування. І нині їх у галузі понад 75. А на такі, як кур’єрські, доставка фототоварів, тютюнових виробів, ліків, миючих засобів тощо, попит неухильно зростає. Приміром, торік нетрадиційні поштові послуги досягли 46,5 відсотка від загального їх обсягу.
Минулого року галузь фактично цілком перейшла на нову схему магістральних перевезень пошти — автомобілями. Тому в 21 обласному центрі загальнодержавні періодичні видання почали доставляти в день виходу їх з друку. У цей самий день вони надходять в усі населені пункти 11 областей. Звичайно, для багатьох регіонів це лише мрія. Хоча доставляти видання, надруковані у Києві, у віддалені області, в день їх виходу справді складно. Між іншим, автотранспорт дає змогу перевозити пошту у спеціальних контейнерах, що значно прискорює її завантаження й розвантаження. Традиційні мішки вже витіснено на 17 з 32 магістральних автомаршрутів. Є й такі нововведення. Всі вузли поштового зв’язку під’єднано до системи електронного переказу. Завершено розробку й випробування технології та програмно-технічного комплексу обслуговування платіжних карток Національної системи масових електронних платежів. Нині в 16 філіалах «Укрпошти» працює 59 інтернет-пунктів. До 2005 року планується відкрити ще 115 таких об’єктів.
На черзі впровадження систем міжнародних електронних переказів, контролю за проходженням реєстрованих поштових відправлень на основі їх автоматичної ідентифікації штриховим кодом, діагностичного відстеження проходження кореспонденції на базі контрольних листів з чип-картами, нові поштові скриньки з електронною системою контролю виймання кореспонденції, використання жорсткої тари для її транспортування.
Та чи не найскладнішим і найвідповідальнішим нововведенням у галузі є реорганізація районних вузлів — укрупнення і створення на їх основі центрів поштового зв’язку. Цей перехід від територіального поділу обслуговування населених пунктів, житлових масивів до виробничого принципу керівники «Укрпошти» називають організаційно-технічною революцією. В результаті її здійснення буде підвищено продуктивність праці, знижено рівень непродуктивних управлінських витрат, скорочено терміни доставки пошти адресатам. У Харківській області замість 27 вузлів уже створено 13 центрів зв’язку. На 85 відсотків таку реорганізацію здійснено в Житомирській, на 60 — в Чернігівській, на 18 — в Одеській областях. Якщо ці центри доведуть свою перевагу, їх створять і в інших регіонах.
Про це йшлося днями на прес-конференції генерального директора УДПЗ «Укрпошта» Василя Мухіна та директора з питань маркетингу та реалізації послуг Володимира Іванова. Журналістів, які навели приклади поганого обслуговування, керівники галузі «заспокоїли» акцією «Діалог з клієнтом». З лютого по жовтень проводитиметься письмове опитування клієнтів. У відділеннях поштового зв’язку мають бути встановлені спеціальні скриньки, куди ми зможемо опустити картки з критичними зауваженнями і пропозиціями щодо поліпшення роботи пошти. Керівники «Укрпошти» вважають за необхідне організувати ефективний постійно діючий зворотний зв’язок із споживачами, поглиблено вивчити їхні запити й потреби, а потім взятися за підвищення якості поштового зв’язку.
Звичайно, присутніх на прес-конференції журналістів цікавили підсумки передплати на 2003 рік. На перше січня нинішнього року передплачено 14 млн. 707 тисяч примірників газет і журналів. Це дещо більше, ніж на такий само період минулоріч. І ще одна особливість. Зросла передплата на загальнодержавні видання, а на місцеві трохи знизилася. На це є причини. А як буде далі, побачимо.