У  зв’язку з тим, що Міністерство юстиції України ввело в дію Тимчасове положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, у громадян України виникає багато питань про подальшу долю їхнього нерухомого майна. З цього приводу наш кореспондент зустрівся з начальником Київського міського бюро технічної інвентаризації та реєстрації прав власності на об’єкти нерухомого майна Василем Володимировичем СЕНЧУКОМ і попросив його відповісти на декілька питань.

— Як відомо, Верховна Рада України прийняла за основу в першому читанні проект закону України «Про державну реєстрацію об’єктів нерухомого майна та прав на них» і нині він на доопрацюванні у профільному комітеті. Недочекавшись прийняття цього закону, Міністерство юстиції своїм наказом від 7 лютого 2002 року за № 7/5 затвердило і ввело в дію Тимчасове положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно.

— Чи узгоджується, на вашу думку, це положення з чинним на сьогодні законом України?

— Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі та в межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України.

Видання цього наказу виходить за межі нормативно-методичного забезпечення діяльності бюро технічної інвентаризації щодо проведення реєстрації прав власності на нерухоме майно, яке здійснює Міністерство юстиції відповідно до положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Указом Президента України від 30 грудня 1997 року № 1396 (зі змінами та доповненнями).

Статтею 92 (п. 7) Конституції України встановлено, що правовий режим власності визначається винятково законом України, а не тимчасовими положеннями. А ось у статті 30 (п. 10) Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вказано, що повноваження стосовно обліку та реєстрації об’єктів нерухомого майна незалежно від форм власності делеговані органам місцевого самоврядування, і це повністю узгоджується із ст. 227 Цивільного кодексу України, де сказано, що договори купівлі-продажу житлового будинку підлягають реєстрації у виконавчих комітетах місцевих рад.

У статті 27 Закону України «Про підприємства в Україні» йдеться, що втручання в господарську та іншу діяльність підприємств з боку державних, громадських і кооперативних органів, політичних партій і рухів не допускається, крім випадків, передбачених законодавством України. Але Міністерство юстиції України продовжує розсилати накази для виконання підприємствами — бюро технічної інвентаризації, які їм не підпорядковані (підпорядковані органам місцевого самоврядування). То хіба тут потрібні коментарі?

Отже, Міністерство юстиції України замість нормативно-методичного забезпечення щодо проведення реєстрації прав власності на нерухоме майно безпідставно змінило правовий порядок переоформлення та реєстрації прав власності на нерухоме майно, тим самим втрутившись у сферу діяльності органів місцевого самоврядування, їх виконавчих органів та господарську діяльність комунальних підприємств бюро технічної інвентаризації. Хотів би звернути увагу громадян України також на порушення Закону України «Про інформацію».

Законом забороняється не лише збирання, а й зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу, без її попередньої згоди, крім випадків, передбачених законами України.

— Що ви можете сказати про дію Постанови Кабінету Міністрів України від 16 травня 2002 року № 661 «Про заходи щодо створення системи реєстрації прав власності на нерухоме майно»?

— Так, Кабінет Міністрів доручив Міністерству юстиції вирішувати питання зі створення державного Реєстру прав власності.

Зазначеною Постановою не передбачено, що роботи із впровадження реєстру Мін’юст України виконуватиме з порушенням законів України.

Після прийняття Закону України «Про державну реєстрацію об’єктів нерухомого майна та прав на них» має бути виділено відповідні кошти для створення цього реєстру.

Проте Мін’юст навіть не ставив питання про виділення коштів під час прийняття Державного бюджету України на 2003 рік.

— Яке правове визначення електронного Реєстру прав власності, що впроваджує Міністерство юстиції України, і як цей реєстр захищатиме права власності громадян?

— Метою наказу Міністерства юстиції України від 07.02.2002 р. № 7/5 визначено начебто забезпечення захисту прав власності на нерухоме майно фізичних та юридичних осіб створенням електронного реєстру, адміністратором якого визначено підприємство «Інформцентр».

А правового визначення дії електронного реєстру прав власності нема, як немає і відповідного закону в Україні.

Слід чітко відзначити, що реєстр, як електронна система, не може захищати право власності, оскільки воно захищається нормами та механізмами, передбаченими законами України.

На мою думку, запровадження електронного реєстру та збір інформації про нерухоме майно можуть мати негативні наслідки для громадян, якщо інформація про майновий стан їх чи їхніх рідних та близьких стане доступною для кримінальних структур.

Мені не хотілося б, щоб на вулицях міста з’явилися комп’ютерні диски з базами даних про нерухоме майно пересічних громадян, бізнесменів, чиновників, депутатів усіх рівнів.

Нині ця інформація є тільки в бюро технічної інвентаризації, які відповідальні за її збереження і підтвердили це впродовж багатьох років.

— Як можуть вплинути нововведення Мін’юсту на чинні тарифи з реєстрації прав власності та як це узгоджується з Посланням Президента України до Верховної Ради України «Україна: поступ ХХІ століття. Стратегія економічної та соціальної політики на 2000—2004 рр.», де зазначено, що лише з допомогою продуманих, послідовних перетворень можна підвищити добробут та забезпечити гідне життя кожній людині, та ст. 5 Закону України «Про ціни і ціноутворення», в якій зазначено, що органи державної влади і управління послідовно проводять у життя заходи з підтримки життєвого рівня населення, передусім низькооплачуваних і малозабезпечених громадян?

— Геть не узгоджується, а навпаки, суперечить цьому посланню Президента. Тарифи збільшаться у 4—5 разів, бо для обслуговування електронного Реєстру Мін’юсту потрібно набрати додатково фахівців, обладнати робочі місця, кошти на модемний зв’язок, оргтехніку, додаткову зарплату, оренду додаткових приміщень, абонплату та зв’язок, електроенергію тощо.

Крім цього, необхідні кошти підприємству «Інформцентр» Міністерства юстиції України, яке є адміністратором реєстру, на покриття витрат, пов’язаних зі створенням, впровадженням та матеріально-технічним забезпеченням.

— Яка ситуація може створитися в державі в лютому 2003 року, якщо Міністерство юстиції України і далі проводитиме невиважену політику щодо методичного забезпечення реєстрації прав власності та наполягатиме на терміновому впровадженні своєї системи, як на це реагують місцеві органи влади?

— Ще раз хочу підкреслити, що наявна система реєстрації об’єктів нерухомого майна та прав на них у системі органів місцевого самоврядування забезпечувала здійснення процесів роздержавлення та приватизації майна в Україні і жодних збоїв з її вини не було допущено.

А щодо ситуації, яка може скластися в лютому 2003 року, то слід визнати її непередбачуваність.

Так, відповідно до наказів Міністерства юстиції України, бюро технічної інвентаризації вже не повинні видавати «довідки-характеристики» для вчинення нотаріальних дій, а натомість видавати витяги з електронного реєстру.

Але практично більшість бюро технічної інвентаризації не під’єднано до електронної системи Інформцентру, а окремі під’єднані підприємства не в змозі працювати повною мірою, бо задіяні програми дають збої і замовники не зможуть використати своє право на реєстрацію об’єктів та права на них, зупиняться процеси реєстрації купівлі-продажу об’єктів нерухомості та інше, що призведе до виникнення скарг і невдоволення громадян.

Незважаючи на тиск працівників органів юстиції, місцеві органи виконавчої влади та значна частина бюро технічної інвентаризації України не погоджуються з такою постановкою питання, а у більшості підприємств, які підписали договори про під’єднання до електронної системи Інформцентру, нема додаткових приміщень, коштів на придбання обладнання, немає ліній зв’язку, підготовлених фахівців тощо.

— То що, на вашу думку, робити?

— Вважаю, що бюро технічної інвентаризації належить виконувати Тимчасове положення в частині, яка не суперечить чинному законодавству. А Міністерству юстиції України слід призупинити дії щодо створення інформаційної бази реєстру до прийняття Верховною Радою України закону України «Про державну реєстрацію об’єктів нерухомості та прав на них». Тільки й усього.

Розмову вів Михайло ВАСИЛАШКО.