Так оцінює ситуацію з аварійністю на автошляхах країни начальник Департаменту Державтоінспекції МВС України генерал-лейтенант міліції Олександр Міленін.
За його словами, торік трапилося 34 тисячі 488 дорожньо-транспортних пригод, у результаті яких загинуло 5 тисяч 982 особи. А ще майже 38 тисяч мали достатньо часу, аби на лікарняних ліжках вивчити Правила дорожнього руху.
До 80 відсотків ДТП сталося з вини водіїв. А головні причини аварій — перевищення швидкості, проїзд перехресть, недотримання дистанції, виїзд на зустрічну смугу та керування транспортом у нетверезому стані. Особливо непокоїть Державтоінспекцію те, що почастішали аварії за участю маршрутних таксі та пасажирських автобусів.
«Маршрутки» практично ігнорують правила дорожнього руху, знаки», — зазначив Олександр Леонідович. А коли їх зупиняє автоінспектор, то часто-густо водії мотивують свої дії турботою про пасажирів. Мовляв, усі поспішають на роботу, отож і доводиться порушувати. Втім, зрозуміло, краще трохи запізнитися, ніж взагалі не доїхати. Тому нині на автопідприємствах, задіяних у перевезеннях пасажирів, здійснюється низка заходів щодо зміцнення дисципліни.
Додають проблем автоінспекторам, водіям та лікарям і пішоходи, які стали причиною майже восьми з половиною тисяч аварій.
А ще — незадовільний стан доріг, відсутність знаків та розмітки. Через недбалість комунальників (а можливо, через відсутність у них необхідних коштів) зафіксовано до 10 тисяч автопригод, в яких загинуло 1247 осіб, а ще майже 10 тисяч — травмовано. Тому спільно з Міністерством транспорту та «Укравтодором» Державтоінспекція намагається, наскільки можливо, змінити цю ситуацію. За наведеними даними, нині на шляхах відсутні 10 тисяч дорожніх знаків, а ті, що є, не завжди відповідають установленим нормам. Близько чотирьох тисяч кілометрів доріг — не освітлено. Відсутня розмітка на 40 відсотках шляхів України. Можливо, ситуація зміниться разом з прийняттям загальнодержавної програми забезпечення безпеки дорожнього руху, яку підготовили викокваліфіковані фахівці.
Державтоінспекція звернулася до Верховної Ради з пропозицією внести зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення. Адже занадто ліберальне ставлення до порушників ПДР істотно впливає на кількість дорожньо-транспортних пригод. Бо принцип невідворотності покарання практично не діє. За словами Олександра Міленіна, протягом 2002 року до суду було передано понад 5 мільйонів адміністративних протоколів, але ще й досі близько одного мільйона осіб не понесли покарання через роботу судів.
А загалом нині робота Державтоінспекції спрямована не лише на виявлення порушників, а й на допомогу учасникам руху. За минулий рік було зафіксовано майже 2,5 мільйона таких фактів. Працівники дорожньо-патрульної служби, приміром, можуть допомогти полагодити автомобіль, надати першу необхідну медичну допомогу тощо. Та допомагають колегам з інших структур МВС. Так, у 2002 році інспектори ДАІ викрили понад 50 тисяч злочинів. Серед яких 148 розбійних нападів, 911 пограбувань, 23 тисячі крадіжок. Вилучили більш як дві тисячі одиниць зброї та 37 тисяч набоїв, близько п’яти тонн наркотиків. На трасах затримали мало не 2,7 тисячі нелегальних мігрантів. Утім, і цей рік обіцяє бути напруженим. Але, як запевнив Олександр Міленін, працівники Державтоінспекції готові до нелегкої праці.