Нова норма: Верховна Рада України ухвалила Закон «Про контррозвідувальну діяльність».
Це означає, що вперше в Україні на законодавчому рівні визначено поняття, правові основи організації та здійснення такого спеціального і специфічного виду діяльності у сфері забезпечення державної безпеки. А точніше, законом унормовано систему розвідувальних, контррозвідувальних, пошукових, режимних, адміністративно-правових заходів, спрямованих на попередження, своєчасне виявлення і запобігання зовнішнім та внутрішнім загрозам безпеці України, припинення розвідувальних, терористичних та інших протиправних посягань спеціальних служб іноземних держав, а також організацій, окремих груп та осіб на державну безпеку України.
Законом окреслено, які саме органи мають право на контррозвідувальну діяльність. Спеціально уповноваженим органом державної влади у цій галузі визначено Службу безпеки України (СБУ). Окремі контррозвідувальні заходи з метою виконання певних завдань за законом можуть здійснювати також розвідувальні органи України та Управління державної охорони України.
Щоб, як кажуть, «взяти під ковпак» той чи інший об`єкт, контррозвідка повинна мати підстави, перелічені в законі: 1) наявність достатньої інформації про здійснення розвідувальної діяльності проти України, посягання на її конституційний лад, терористичні посягання, що потребує перевірки за допомогою спеціальних форм, методів і засобів; 2) виконання визначених законом завдань з контррозвідувального забезпечення відповідних суспільних сфер, захисту державних органів, охорони державної таємниці, захисту посольств і представництв іноземних держав в Україні від терористичних посягань тощо; 3) потреба виявлення технічними засобами і припинення роботи радіоелектронних та інших пристроїв, функціонування яких створює загрози державній безпеці України чи передумови до витоку інформації з обмеженим доступом, а також радіовипромінювань радіоелектронних засобів, що використовуються з протиправною метою.
Дозволено дві форми здійснення контррозвідувальної діяльності — гласну і негласну. Перша передбачає використання відкритих (офіційних) форм і методів роботи у сфері забезпечення державної безпеки. Негласні контррозвідувальні заходи здійснюються із залученням осіб, які конфіденційно співпрацюють з контррозвідувальними органами і підрозділами, а також з використанням оперативних, оперативно-технічних та спеціальних сил і засобів.
Для виявлення «засланих козачків», припинення їх діяльності та виконання інших, визначених законом, завдань контррозвідка наділена досить широкими спеціальними повноваженнями, зокрема:
— здійснювати контррозвідувальні, розвідувальні і оперативно-розшукові заходи з використанням оперативних та оперативно-технічних сил і засобів;
— виявляти, фіксувати і документувати гласно і негласно посягання на державну безпеку України, здійснювати візуальне спостереження в громадських місцях із застосуванням фото-, кіно- і відеозйомки, інших технічних засобів;
— мати гласних і негласних штатних і позаштатних працівників, створювати з метою конспірації підприємства, установи та організації, використовувати документи, що зашифровують особу чи відомчу належність працівників, приміщень і транспортних засобів органів та підрозділів, що здійснюють контррозвідувальну діяльність;
— витребовувати, збирати і вивчати, за наявності визначених законом підстав, документи та відомості, що характеризують діяльність підприємств, установ, організацій, а також спосіб життя окремих осіб, джерела і розміри їх доходів для попередження і припинення протиправних посягань на державну безпеку України;
— винятково з метою попередження, своєчасного виявлення і припинення розвідувальних, терористичних та інших посягань на державну безпеку України, отримання розвідувальної інформації в інтересах контррозвідки здійснювати у встановленому законом порядку за рішенням суду (а в окремих випадках — у порядку, узгодженому з Генеральним прокурором України та Головою Верховного Суду України) негласне проникнення до житла чи до іншого володіння особи, зняття інформації з каналів зв’язку, контроль за листуванням, телефонними розмовами, телеграфною та іншою кореспонденцією, застосування інших технічних засобів одержання інформації.
Звертаємо увагу, що за результатами проведення контррозвідувальної діяльності контррозвідувальні органи та підрозділи СБУ мають право оголошувати офіційне застереження про неприпустимість протиправної поведінки особам, які потребують попереджувального впливу, а також затримувати підозрюваних у підготовці чи проведенні розвідувально-підривної, терористичної діяльності чи вчиненні інших злочинів.
Для довідки: Закон ухвалено парламентом 26 грудня 2002 року Він набрав чинності з 28 січня 2003 року. З повним текстом цього Закону можна ознайомитися у «Голосі України» за 28 січня ц. р.