У колективу Центральної клінічної залізничної лікарні — свято: відкрито нове відділення невідкладної допомоги з сімома автомобілями, обладнаними сучасним устаткуванням, необхідним для порятунку людей. Машини вартістю 2 мільйони 200 тисяч гривень медикам подарувала «Укрзалізниця». Ключі від них Міністр транспорту України, начальник «Укрзалізниці» Георгій Кірпа вручив головному лікарю Олександру Каневському.
Відомча медицина на залізничному транспорті бере початок з 1844 року, коли розпочалося спорудження колії на ділянці Санкт-Петербург—Москва: на всій її протяжності було організовано десять лазаретів. З того часу вона постійно розвивається. Фахівці відомчої медицини пишаються, що саме тут було запроваджено чимало нових методів лікування та новітня техніка. І хоч ці медичні заклади створювалися для лікування тих, хто працював на залізниці, хворі, не зайняті на цьому виробництві, теж прагнули потрапити сюди на лікування, бо професійна репутація їхніх фахівців завжди була високою.
Давні й добрі традиції відомчої медицини бережуть і примножують співробітники нинішніх лікувальних закладів. Нині в системі «Укрзалізниці» діє 18 клінічних лікарень, 5 поліклінік, 39 тисяч медпунктів, 3 станції переливання крові. Їх відвідує щороку 1 млн. 800 тисяч пацієнтів. Хоч скрута з фінансуванням зачепила й відомчу медицину, проте на допомогу прийшла «Укрзалізниця», яка спрямовує сюди дві третини потрібних коштів — 110 мільйонів гривень. Адже частка, яку забезпечує державний бюджет, становить лише третину від потреби.
Кошти, що ними «Укрзалізниця» забезпечує свою медицину, одержані за рахунок господарської діяльності підприємства. Як і ті, що на них підприємство придбало машини невідкладної допомоги. Начальник «Укрзалізниці» Георгій Кірпа, передаючи медикам автомобілі, підкреслив, що здоров’я залізничників на підприємстві поціновують насамперед. Жоден з них не може вийти на роботу недужим, адже від їхнього самопочуття залежить безпека 550 мільйонів пасажирів, що їх щороку перевозить «Укрзалізниця».
Георгій Кірпа повідомив, що успішна господарська діяльність дає можливість колективу й надалі поліпшувати медичне обслуговування працюючих, розвивати, зокрема, страхову медицину. Тільки торік на це було спрямовано 25 мільйонів гривень, у тому числі й для 25 тисяч пенсіонерів. Загалом на страхову медицину підприємство спрямовує два відсотки коштів з фонду оплати праці. Самі залізничники щомісяця сплачують у фонд страхування 4—6 гривень. Однак у випадку навіть найскладнішого захворювання, коли лікування вимагає значних коштів, за нього платитиме страхова фірма. Георгій Кірпа також пообіцяв, що вже незабаром і медичним працівникам відомчих установ зарплату буде підвищено до рівня тієї, яку одержують залізничники.
Медики оцінили допомогу залізничників. Заступник головного лікаря Центральної клінічної залізничної лікарні (ЦКЗЛ) Ігор Гібляк розповів, що досі вона не мала власного відділення невідкладної медичної допомоги. Тепер воно функціонує, маючи сім спеціалізованих автомобілів, устаткованих новітньою технікою. Адже не потрібно й переконувати: чим скоріше пацієнт потрапить до лікарні, то більше він має шансів на швидке одужання.
Два автомобілі «швидкої» обладнано для забезпечення невідкладної допомоги за можливих аварій та катастроф на залізничному транспорті й підпорядкованих йому підприємствах. Ще чотири — для забезпечення виїзних бригад невідкладної спеціалізованої допомоги, зокрема, хворим дітям залізничників та один — для транспортування пацієнтів з однієї лікарні до іншої, якщо в цьому буде потреба. За словами Ігоря Гібляка, в одному з автомобілів можна навіть робити хірургічні операції. Адже в ньому встановлено кардіомонітор, портативна установка УЗД вартістю 30 тисяч доларів, інша необхідна апаратура. Годі й говорити, що без таких машин невідкладної допомоги не обійтися у випадках серйозних катастроф чи аварій.
Нині точаться дискусії про те, щоб передати відомчі лікарні під «державне» крило. Й мало хто замислюється над тим, до чого це призведе. Чи варто «розчиняти» не так уже й багато добре організованих та оснащених медичних закладів відомчої медицини з традиціями лікування людей, що складалися впродовж багатьох десятиліть, у величезній кількості державних лікарень, які ледь животіють на кошти бюджету? Тим паче що досвід у медиків залізничної галузі вже є: держава повертала забрані лікарні назад, обідравши їх, як то кажуть, до нитки...
Фото Віктора ЗАДВОРНОВА.