Зі співачкою Іриною Сказіною ми, либонь, могли б говорити про все на світі. Навіть про найособистіше, на противагу багатьом її колегам, які маскуються стерильними відповідями на цілком пристойні запитання — аби виглядати краще. Ірина розумна, самодостатня і не боїться називати речі своїми іменами. Але цікаво те, що з нею чомусь не хотілося смакувати бульварні теми. По-перше, кредо Ірини: мистецтво заради мистецтва, хоч це й звучить пишномовно. По-друге, давно хотілося наблизитися до розуміння особистості, котра займає автономну нішу у вітчизняному шоу-бізнесі.
Словесний автопортрет Ірина малює скупими і точними штрихами. Амбіційна. Не красуня, але дуже симпатична. Не дурна. Іронічна, інколи до злого сарказму. Оптимістка. Вірить у диво. Любить людей. Поважає талановитих.
— Ірино, на естраді ви завжди стояли відокремлено. Але ж для того, щоб прогресувати (не лише всередині себе, а й публічно), доводиться зважати на оточення, йти на компроміси...
— А ви гадаєте, це добре, що відокремлено?
— У даному разі — так.
— Маєте рацію: у мене свій маленький острів. Правда і те, що дуже важко виживати в цьому світі з огляду на все, що відбувається у нашому так званому шоу-бізнесі. Просторікувати на цю тему не збираюся. Все це кумедно. Втомлюєшся слухати всуціль примітивне, копійчане аранжуваннячко. Ті самі переспіви: не треба платити авторові, шара — то клас. І нащо запрошувати оркестр, розписувати оркестрування? Та ж це шалені бабки!.. Прикро, що ця країна нічого справжнього не потребує.
Чому я завжди стояла осторонь? Бо від самого початку дозволила собі займатися мистецтвом. Що хорошого у виборі такого шляху? Те, що я отримую від своєї творчості величезне задоволення. І що знаходжу відгук у своїх шанувальників. Я затребувана. Мені гріх скаржитися, бо завжди мала свого слухача. Належу до тих нечисленних артистів, які працюють на касу, приїжджаючи до будь-якого міста, збираючи зал і працюючи повноцінний концерт. Я, до того ж, не маю спонсорів: усе зароблене вкладаю в роботу.
Так от, про компроміси. Припустімо, мені пропонують взяти участь у якомусь проекті. Ось є пісня, ми вам її даруємо, давайте її запишемо. Знайдемо аранжувальника, щось таке там зліпимо. І, скажімо, цей проект мене не дуже цікавить. Я завжди думаю: заради чого? Я не можу собі дозволити робити погано. Не хочу засуджувати і обмовляти своїх колег, які легко погоджуються на такі пропозиції. Просто мене шокують недоробки, примітивізм, у мене завищена планка вимог. Тому часто кажу: «Ні, я в цьому балагані участі не братиму».
— Скільки спілкувалася зі своїми й вашими колегами —не чула, щоб про вас говорили негативно.
— Може, не з тими спілкувалися?
— Сподіваюся, з найкращими, з тими, хто має смак. У кожному разі ви змусили з собою рахуватися. І пліток про вас також щось мало чути...
— Є плітки, є... До речі, я на це не ображаюся. Інколи чую таке, що й на голову не налізе. Нещодавно моя приятелька, сидячи з маскою на обличчі в косметичному салоні, почула жахливу історію про те, яка я нещаслива жінка. Буцімто чоловік мій, падлюка, подався на ПМП до Америки, забрав дитину й не дозволяє з нею бачитися. Щоправда, залишив на Хрещатику п’ятикімнатну квартиру. Знайома заступилася за мене, як, мовляв, не сором розносити такі брехні. Та, гадаю, це нормально. Якщо людина відома, про неї завжди говоритимуть.
— Ви справляєте враження натури сильної й цілісної.
— Це відповідає дійсності. Я не розкидаюсь. Завжди знала, чого хочу від цього життя. І, що теж дуже важливо, знала, як того досягти. Лише про одне прохала: не треба мені допомагати — тільки не заважайте.
— Точнісінько як у Фаїни Раневської: «Мені аби не заважали, а на допомогу я не чекаю».
— Недаремно я люблю Раневську. Пам’ятаєте, як вона казала про погану роль? Гроші проїси, а ганьба залишиться...
— На Новий рік особливо виразно проявляється тенденція нагороджувати неймовірними титулами: найголовніший співак, найбільше відкриття, повернення року тощо. Причому у всьому цьому бере участь якась вузька сімейка. З року в рік ті самі особи. Вам це не прикро?
— Треба ставитися до цього спокійно. Я зовсім не хочу ображати людей, які беруть у цьому участь. Може, навіть навпаки: вони спробували одне одного помітити. Я якось не реагую на це: почитала, посміялася, послала газетку котикові... Не бачу причини ображатися, що це — «Оскар»? Значно трагічніше інше: коли до найвідповідальніших програм, концертів залучають російських виконавців. Замість того, щоб підтримати своїх, вкласти у них кошти. Чому так?
— Від комплексу меншовартості.
— Однак це робить нас в очах тих самих росіян недолугими й жалюгідними. А треба своїм пишатися.
— Ірино, ви — співачка інтелектуальна. Свого часу проспіваний вами Пастернак — «Мело, мело по всей земле...» («Свеча горела») — навічно відніс вас до цієї категорії. Може, вам відомий секрет, як вижити в шоу-бізнесі і при цьому мати «немасовий» репертуар?
— Чесно кажучи, не знаю. Не маю відповіді на це запитання. Але при цьому я не маю випадкових пісень —аби хоч щось записати.
— А як ви їх добираєте?
— Мабуть, від природи дано таке чуття, що підказує, співати чи ні, матиме це успіх чи ні. Я коли чую пісню вперше, вже знаю, яке буде аранжування.
— Кілька років тому кліп на пісню «Его губы пахнут манго» справив фурор...
— Загалом це сумна історія. Навіть не хочу згадувати. Мені тоді казали: чоловіка не гратимеш, це вульгарно. Але мені було цікаво, хотілося чогось нового. А тепер московські артисти скористалися з моєї знахідки.
— Плагіат?
— Справжнісінький...
— Навички лицедійства здобули в столичному університеті культури?
— Я вчилася, коли то був іще інститут. Закінчила факультет режисури театралізованих вистав і шоу-програм. Мій педагог — професор Азалія Романенко. Дуже вдячна цій людині. Мені було страшенно цікаво вчитися. Та й взагалі, я зустрічала в житті великих жінок — духовних наставників. Красуні, розумниці, талановиті особистості. Починаючи з музичної школи, де мене вчила Діна Петрівна Сахновська. Перший мій викладач з майстерності актора (адже в театрі я займалася ще змалечку) — Тетяна Юріївна Іллєнко. Знання, виховання отримала не тільки від своєї бабусі, котра мала консерваторську освіту, а й від хрещеної матері — Ольги Валентинівни Непосєдової, педагога в училищі імені Глієра. Кожна з них внесла в моє життя часточку себе. Пишаюся своїми вчителями і дякую Богові, що ці люди зустрілися на моєму шляху. Набуті завдяки їм професіоналізм, упевненість у власних силах не дають розгубитися, хоч би що там траплялося в житті. Нині накреслюю найближчу перспективу — новий кліп, постановки, зйомки. Головне — знайти фінансування.
— Я саме хотіла запитати про приватну власність ваших прадідів, дивіденди від якої могли б підтримати творчість...
— Я киянка з діда-прадіда, маю тут глибоке коріння. З маєтку мого прадіда колись давно зробили піонерський табір. Другий прадід був власником першого в Києві ілюзіону — нині це кінотеатр «Жовтень». Одній із прабабусь належали торгові ряди на Подолі. Справді, в інтересах творчості непогано було б усе те повернути...
— Ви сказали, що любите людей. За що?
— За те, що вони є. Я для них і працюю. А для них моя праця, можливо, наче бальзам, після того лайна, що виливається на них з екранів телевізорів.
— Але ж тому потокові протистояти неможливо. На відміну від вас, я не оптиміст.
— Все це минеться.
— І «все це» припадає на наші найкращі роки...
— Гадаю, що більше буде у нас тих, хто займає не свої місця, то більше матимемо проблем. Хотілося б побажати всім, щоб кожний посідав своє місце.
— Вас останнім часом дуже бракує на нашому ТБ.
— Весь минулий рік був присвячений розбиранню відносин з колишнім продюсером. Я мусила звернутися до суду. І в такий спосіб уперше в історії вітчизняного шоу-бізнесу відстояла власні права. Я все залишила колишньому продюсерові. І почала з нуля. Цілком оновлюю репертуар.
— Відчайдушний вчинок, ризикований...
— Це — показовий вчинок. Я дуже терпляча. Та в один прекрасний день терпець урвався. Людина вважала, що я — приватна власність. От і треба було обгрунтувати юридично, що це не так.
— Але ж ви не почувалися безпорадною?
— Звичайно, ні. Якщо людина не вірить у себе, не треба взагалі нічого робити. Просто сиди собі тихесенько. А якщо поставив мету, треба її добиватись. І коли мені співчувають: Ірусю, в тебе важкий період, — відповідаю, що зовсім не важкий. Я вільна, творю, почуваюся чудово.
— Вам неможливо підтяти крила?
— Так склалося життя (мабуть, учителі були гарні), що душу маю романтичну, а характер гладіатора. Не чіпайте мене, не треба.
— Інакше що буде?
— Здачі дам. Не можна ковтати образу раз, удруге, не можна давати комусь зрозуміти, що з тобою можна так поводитися.
— Над чим працюєте?
— Записую компакт-диск романсів. Про це говорилося вже давно. На вірші поетів срібної доби і наших сучасників. Моїх нинішніх авторів, гадаю, також колись назвуть видатними. Хотілося б, щоб кожен з них видав власні книги... Плани маю широкі, та поки що не хочу їх розкривати.
— А пристрасть до великих літераторів минулого —родом із вашого дитинства?
— У мене було напрочуд щасливе дитинство. Минуло воно в Німеччині — з ярмарками, яскравими іграшками, книжками. А київський період дитинства — це театри. Це — література (Булгаков, Достоєвський, Гоголь, Чехов, Пастернак, Цвєтаєва, Ахматова, Гумільов...). Маю вдома розкішну бібліотеку. І колекцію раритетних поштових листівок, що їх почав збирати ще мій прадід. Чудову колекцію свічок і свічників: колись обов’язково влаштую виставку.
— Чим хочете здивувати слухачів найближчим часом?
— Професіоналізмом. І справжнім мистецтвом. Хоча було б непогано, якби всі взяли собі це за правило.
Розмовляла Ольга КЛЕЙМЕНОВА.