— А-а... Що вона вирішує, та місцева влада? — доволі часто чуємо скептичне зауваження. У Новій Каховці переконалися: змін у житті міста чекати недовго — вони відчутні вже сьогодні. Місцева влада довела: роль господаря, від якого люди чекають ефективного управління життям громади, їй під силу.
Тричі знали, кого обирали
Напередодні цьогорічних виборів Нова Каховка по-справжньому розгулялася — розкішно, з концертами і феєрверками наймолодше місто Херсонщини відзначало свій день народження. Влаштувавши гучне святкування, міська влада, звісно, розраховувала, «задобривши» електорат, додати певності в подальшому утвердженні на місцевому Олімпі. Проте сталося інакше. Залишивши далеко позаду тодішнього керівника, міським головою став 41-річний Борис Силенков — він повернувся в місто, де жив і працював кілька попередніх років. За короткий час нинішньої діяльності встиг довести — городяни у виборі не помилилися.
Із неофіційного досьє.
Випускник Одеського інституту народного господарства Борис Силенков працював у Новій Каховці завідувачем міськфінвідділу, згодом — в обласному фінуправлінні. Пізніше очолив новокаховську філію банку «Аваль». У 1996 його запросили на посаду заступника голови Херсонської облдержадміністрації. 36-річний заступник помітно вирізнявся непересічним мисленням та неординарними рішеннями у підході до справи. Тож нерідко, обговорюючи з командою чергове питання, тодішній голова облдержадміністрації Юрій Карасик, вислухавши всіх учасників розмови, підсумовував: «Ну, Борисе, а що ти скажеш?..»
Після чергової зміни в «кадровій кадрилі» і приходу чергового керівника (починаючи з 96-го, на Херсонщині вже сьомий голова облдержадміністрації), Силенков подався до сусіднього Криму. Там його й розшукали новокаховці, котрим небайдужа доля міста. Тричі їздили просити, щоб повертався додому...
— Я втретє прийшов у це місто для того, щоб працювати для нього, — каже Новокаховський міський голова Борис Силенков.
Із тіні виходять, кошти виводять
Одразу, з перших днів роботи, Силенков спрямував зусилля усіх відповідних служб на досі нечуване: з’ясувати масштаби... тіньового фінансового обігу. Невдовзі на одній із сесій оголосив: у місті викрито 12 джерел тіньової економіки. За висновками фахівців, щорічний тіньовий обіг сягає 50 мільйонів гривень! Ні, не збирався викручувати руки, притягувати до відповідальності — то справа правоохоронців. Важливо було створити для тіньовиків такі умови, щоб вони свідомо легалізували свій бізнес і почали вкладати «ліві» кошти у розвиток Нової Каховки.
Дійовим стимулом для підприємців стало істотне зниження розміру плати за торговий патент, що додало до бюджету 120 тисяч гривень. Найпершими «з тіні» вийшли таксисти, котрих у місті налічувалося понад 400, проте зареєстрованих у податковій було аж... двоє! До слова, виявили й того, хто «катався» на таксі.
Якщо сьогодні взяти програму, з якою Борис Силенков ішов на вибори, можна чітко простежити: кожен крок у діяльності — це її втілення. «Гарантую, що податкові й інші перевірки підприємств і підприємців здійснюватимуться відповідно до законодавства», — обіцяв тоді кандидат на зустрічах з електоратом...
— Вважаємо, — зазначає Силенков, — що люди, котрих життя відірвало від верстатів і змусило шукати своє місце в реальних обставинах, потребують цілковитої підтримки. Отож для фізичних осіб зменшили ставку єдиного податку, для підприємств — запровадили знижений коефіцієнт до податку на землю. А до підприємницького форуму, що тільки-но зібрав у Новій Каховці представників бізнесу, розробили й роздали учасникам спеціальний методичний посібник «Як захистити себе», де зазначені повноваження силовиків — у ситуації з різними перевірками. Прагнемо, щоб люди не боялися ні погонів, ні посвідчень. Відстоюватимемо інтереси товаровиробників і підприємців, які наповнюють міський бюджет. Захист підприємництва, створення сприятливих економічних умов для роботи, впорядкування діяльності — ось наріжні камені нашої роботи у сфері малого бізнесу.
Нова Каховка перша серед малих міст України заснувала єдину реєстраційну палату — ще один рішучий крок на шляху розвитку економіки регіону. Завдання —швидко, прозоро і без виснажливої біганини спростити «протокол» одержання усіх необхідних дозволів на діяльність. У результаті — тривалість процесу скоротилася з 30 до 10 днів, вартість залишилася без змін, а, головне, людям не треба бігати по кабінетах та інстанціях.
Та найголовніше, певне, досягнення — усі регуляторні акти, що стосуються підприємництва, влада попередньо обговорює з представниками місцевого бізнесу.
— Розвиток забезпечується бюджетом, бюджет — бізнесом, — каже голова.— Доки цього не затямимо, будемо бідні й голі.
«Батіг і пряник», що служать скарбниці
Нині команда Силенкова проводить реформування системи всієї комунальної інфраструктури. Зокрема, шляхом залучення безнадійної заборгованості населення за спожиту енергію та комунальні послуги. Своєрідним експериментом стала амністія для боржників: знижку в 20—30 відсотків надавали тим, хто сплачував борг, і 10 відсотків знижки мали споживачі, котрі погодилися оплатити послуги наперед.
Після того, як вичерпали вплив «пряника», комунальники змушені були перейти до «батога». Спеціальна бригада міськводоканалу у складі майстра, слюсарів-сантехніків, бухгалтера та касира «десантувалася» в житлових кварталах, переважно приватної забудови, і пропонувала погасити борг за воду, погрожуючи «обрізанням». В результаті касир, стверджують очевидці, ледве встигав приймати гроші, а слюсарі стояли без діла. У такий спосіб вдалося залучити в економіку понад 120 тисяч гривень.
У судових залах довелося відстоювати нинішній владі право громади на такий життєво важливий для міста об’єкт, як «Водоканал». Попередні ж бо «батьки» віддали систему водозабезпечення в приватні руки. Збитки від цієї оборудки, за оцінкою фахівців КРУ, становлять 1 млн. 700 тис. гривень.
У місті відновлено роботу майже всіх ліфтів, відремонтовано дороги, створено дільницю для їх обслуговування, що коштує вчетверо дешевше, ніж за це брали експлуатаційники з обласного центру. Відновлено освітлення на 26 вулицях, і якщо раніше ліхтарі горіли ввечері протягом двох годин, нині їх вимикають з настанням ранку. А грошей «згоряє» значно менше —завдяки сучасним технологіям, що «рахують» за нічними тарифами.
У Новій Каховці нещодавно створено перше об’єднання співвласників житла. У такий спосіб самоорганізації мешканців має поліпшитися якість обслуговування, прозорим стане питання витрати грошей.
Для зручності споживачів стає до дії єдина розрахункова система платежів за комунальні послуги. Про стан розрахунків за газ, воду, світло тепер можна буде з’ясувати в одному й тому ж «віконечку». Це спростить для людей виснажливу процедуру оформлення субсидій — теж за єдиною квитанцією та пластиковою карткою, — а заодно й виявить «лівих» пільговиків.
І вже зовсім неймовірне: вперше за останні роки в місті скоротилася черга на житло! 54 квартири винайшла влада шляхом ретельної інвентаризації усього житлового фонду.
Міськрада — не почет короля
Можна без перебільшення сказати: нинішньому міському голові вдається більше, ніж попередникам. В ньому дивним чином поєднуються природна вдумливість, аналітичність розуму, вміння творчо працювати з документами, а ще вибухова енергія дії.
— Міськрада має бути робочим органом, а не почтом короля. Мені потрібні маса думок, пропозицій, громадянська позиція, здорові особисті амбіції, —зазначає Борис Віталійович. Будь-якого співрозмовника він полонить відвертістю і нетрадиційністю думок та поглядів. А коли на обласних нарадах чи колегіях до трибуни виходить Силенков, зал завмирає: нарешті почують те, що в кожного на думці, але озвучити —духу не стачить.
Він працює практично без вихідних, а ночами, зізнався, пише кандидатську.
Система роботи з підлеглими надто проста: маєш динаміку в досягненнях — ти на місці. Стоїш — бувай здоровий! З людьми недобросовісними, легковажними розлучається без вагань. Не раз таке сталося за ці кілька місяців, але то були уроки принциповості й вірності присязі державного службовця.
Влада і преса
Пригадується, як із його приходом очікували змін і наші колеги — в редакції міської газети «Нова Каховка», (котра, до речі має найбільший тираж з-поміж міськрайонних газет), уже звикли, що з приходом нового голови приходить і новий редактор.
— Покладаюся на ваш професіоналізм, — сказав Силенков редактору Ользі Островерховій.
— Поважаючи закон, обіцяю не втручатися у творчий процес газети.
Утім, відразу дещо й заборонив: друкувати подяки на свою адресу, цілком видалити з ужитку: «з ініціативи міського голови», «за його підтримки», «під патронатом».
Франція зачекає
Стосовно Франції. Нова Каховка вже багато років підтримує дружні відносини з французьким містом-побратимом Сент-Етьєн дю Рувре. Кожен із попередніх градоначальників не втрачав нагоди з’їздити до Франції, хоча відчутного впливу на економічний розвиток Нової Каховки ті візити не справляли. Зрозуміло, що українському та французькому містам, хай і побратимам, ще довго-довго належить крокувати до рівнозначності.
А що Силенков, не їде до побратимів? «І не збираюся, — розчарував цікавих. — Нехай їдуть заводчани, трудівники полів, освітяни, будівельники. А я поїду, коли буду впевнений, що привезу із Сент-Етьєна не сувеніри і буклети, а конкретну програму взаємовигідного співробітництва».
Конституція громади
Силенков — не лише енергійний тактик зі свіжим сучасним поглядом на реалії життя, а й вдумливий стратег, котрий розуміє, що без систематичних інвестицій годі говорити про подальший поступальний розвиток міста. Але потенційний інвестор не почне конкретної розмови, якщо немає стратегічного плану розвитку регіону — всебічної аналітичної розробки.
Нещодавно у Новій Каховці відбулася перша в області науково-практична конференція з питань соціально-економічного розвитку територіальних громад. Науковці допомогли провести бюджетний та ресурсний аудити, розробили основні положення статуту територіальної громади.
Доки на державному рівні дебатується питання створення двопалатного парламенту, в Новій Каховці така система вже втілюється життя. Щойно прийнятий депутатами статут територіальної громади передбачає створення системи управління містом на основі взаємодії влади і населення. Своєрідна місцева конституція має забезпечити прозорість дій влади, унеможливлює узурпацію нею права одноосібно вирішувати важливі питання. Проект будь-якого рішення передусім розглядатиметься шляхом громадських слухань, обговорюватиметься мешканцями — «нижньою палатою», а вже потім виноситиметься на сесію міськради — «верхню палату».
До розробки документу було залучено не лише фахівців, а й представників політичних сил, лідерів громадських формувань. Одна з новацій — статут встановлює, що об’єкти комунальної власності винятково громадського користування, до яких належать електро-, тепло-, газомережі, не підлягають податковій заставі і не можуть бути відчужені без рішення місцевого референдуму. Статут забороняє органам державної влади встановлювати обов’язкові завдання щодо приватизації об’єктів комунальної власності.
— Останнім часом наші управлінці на місцях звикли до так званого кризисного менеджменту, спрямованого на виживання а не на розвиток. Тож дехто називає мене реформатором, а то й революціонером, — з іронією зауважує Борис Віталійович. — Та займаюся сьогодні тим, що слід було робити ще вчора — поверненням місту елементарного: роботи, гідної зарплати, тепла й води в домівках, громадського порядку, і, найголовніше, впевненості в завтрашньому дні. Секрет успіху? Секретів немає — просто йдемо до людей, адже чекати їх до себе — неправильно, непочесно й незаконно...
Херсонська область.