Кроки зростання
Термін «південні ворота» стосовно вітчизняних чорноморських портів побутує давно й цілком виправдано: саме через них здійснюється сполучення з понад 100 країнами світу. А як до цих портів потрапляють десятки мільйонів тонн вантажів, щоб потім продовжити свій шлях морями-океанами? Портовики знають: левову частку їх постачають залізничники, без тісної співпраці з ними діяльність гаваней неможлива. Специфіка Одеської залізниці якраз і полягає в тому, що вона «перекриває» більшість, причому найпотужніших, вітчизняних портів — 9 морських і 3 річкових. Не просто «перекриває», а дає їм життя. В руках саме одеських залізничників ключ від «південних воріт» країни. Вони прагнуть відчиняти їх дедалі ширше, вже нині забезпечують п’яту частку вантажообігу й шосту — пасажирообороту усієї «Укрзалізниці». 4200-кілометрова експлуатаційна мережа колій Одеської магістралі, охоплюючи шість областей країни з їх 10-мільйонним населенням, виходить на мережі інших регіональних залізниць, переймаючи і вітчизняні, й транзитні вантажі та передає їх портам; такий само процес і в зворотному напрямку — за посередництва одеських залізничників більшість регіонів країни одержує доставлений з усіх-усюд імпорт. 70-тисячний трудовий колектив залізниці останнім часом справляється з складним завданням дедалі впевненіше й ефективніше. Нині основні техніко-економічні показники істотно перевищують минулорічні: середня вага поїзда, скажімо, зросла на 13 відсотків, продуктивність локомотива —на 28,1, статистичне навантаження на вагон — на 14,6, дільнична швидкість — на 7,4 відсотка. Все це —результат оновлення й модернізації основних фондів, впровадження прогресивних технологій, зростання професійної майстерності залізничників, відзначених нинішнього року золотою Георгіївською медаллю «Честь. Слава. Труд» 1-го ступеня.
Розташування Одеської залізниці й портів, які вона обслуговує, на маршрутах кількох міжнародних транспортних коридорів, нарощування тут вантажопотоків не тільки підвищує роль магістралі й обіцяє їй перспективи, а й додає невідкладних турбот — треба розвиватися динамічно, з випередженням, щоб бути конкурентоспроможною, не відстати від сусідів, мати добру репутацію серед відправників та одержувачів вантажів багатьох країн, серед вітчизняних та іноземних пасажирів. Лише деякі аспекти того, що в цих напрямах на залізниці робиться, — в пропонованих нижче публікаціях.
* За роки незалежності України Одеською залізницею електрифіковано 627,8 км залізничних ліній на ділянках Котовськ — Помічна, Роздільна — Котовськ; споруджено 107 км нових ліній електропередач ЛЕП-10 на ділянках Умань — Погребище, Арциз — Березине; в 1997 — 2000 роках переведено на електротягу станцію Одеса-Порт з підходами, ділянку Роздільна — Кучурган, колії південного парку станції Одеса-Застава-1; введено в дію електричну централізацію стрілок — загалом за 11 років до неї включено понад 400 стрілок.
* 1998 року Одеська залізниця першою серед магістралей України ввела до дії цех з реновації та складання стрілочних переводів; широко розгорнуто укладання стрілочних переводів на залізобетонних брусах —тільки за три роки їх установлено понад 1200.
* 3 метою збільшення обсягів ремонту вагонів реконструйовані цехи в депо Помічна, Шевченко, Знам’янка, Одеса-3астава-1; споруджені нові цехи —вагоноскладальний, колісно-роликовий та підсобний — у вагонному депо Херсон; скрізь впроваджені сучасні високоефективні технології ремонту.
* Залізниця першою в країні створила диспетчерський центр управління перевезеннями; на деяких станціях впроваджена система «Навігатор», що дає змогу керувати суміжними станціями, що заміняє, по суті, там чергових.
* Пріоритетним напрямом вважається на залізниці спорудження житла для працівників — за роки незалежності країни загалом здано до експлуатації понад 70 тисяч квадратних метрів житла, справили новосілля тисячі залізничників; споруджено також низку побутових об’єктів, зокрема, на станціях Помічна, Цвіткове, Вапнярка, Миколаїв, Усатове, Пересип, Одеса-3астава-1, що значно поліпшило умови праці й відпочинку людей.
* Вжито кардинальних заходів щодо поліпшення екологічної ситуації в одеському мікрорайоні Лузанівка, де закрито промивно-пропарювальну станцію й ліквідовують ставки-випарювальники; після рекультивації земель тут буде влаштовано паркову зону.
* На залізниці триває підвищення заробітної плати: якщо в 1998 році вона становила в середньому 144 гривні, то нині більш як 668 гривень; протягом трьох останніх років зарплата виплачується стабільно.
* У цехах пасажирського вагонного депо Одеса-Головна впроваджено єдину поки що на мережі залізниць України прогресивну систему опалення на базі інфрачервоних пальників «Геліос», економічний ефект нововведення становить 100 тисяч гривень на рік.