Не всі, мабуть, знають, що у залізничного вокзалу Одеса-Головна дві дати народження. Перша — 1883 рік, коли за проектом петербурзького архітектора В. Шретера було завершено будівництво першого в історії Одеси залізничного вокзалу. Але залізниця з’явилася тут за 18 років до того, однак пасажирські потяги формувалися на товарній станції. Й ось — красень-вокзал, виконаний в необароковому стилі, популярному в другій половині XІX століття. Він став одним з найкращих тогочасних архітектурних ансамблів країни. Може, й досі прикрашала б ота споруда центр Південної Пальміри (при народженні, щоправда, то був не центр, а околиця міста), однак німецько-румунські окупанти, втікаючи навесні 1944 року з Одеси, вщент зруйнували вокзал. За шість років після звільнення міста одесити розпочали його відновлення. На тому самому місці, лише трохи відступивши в напрямку залізничних колій, щоб розширити площу перед вокзалом. Фасади й інтер’єри будинку вокзалу виконані в парадних формах архітектури 50-х років з використанням мотивів класицизму, бароко, інших історичних стилів. Це надало споруді вишуканості й граціозності. У червні 1952 року вокзал народився вдруге. А минулого літа він відзначав свій піввіковий ювілей, невпізнанно змінившись і помолодівши. Той, хто давненько не бував тут, буде приємно вражений. Вже навіть самим кольором споруди: похмурий сірий замінено на святковий біло-рожевий. Змінився й вигляд внутрішніх приміщень, їх оформлення. Та головне —по-новому, на сучасному рівні налагоджено обслуговування пасажирів. От сервісний центр, де у просторій і затишній залі вільний доступ до кас, м’які меблі. На другому поверсі до послуг пасажирів гарно вмебльовані кімнати відпочинку, де в тиші та спокої можна зачекати свого поїзда. Змінюються на краще й численні «точки» громадського харчування, яке взявся налагоджувати колектив вокзалу. Нововведення поширилися й на перони: тут вчорашній асфальт замінили на фігурну керамічну плитку, поліпшили освітлення, встановлюють турнікети для пропуску пасажирів до поїздів, де автомати «зчитуватимуть» штрих-коди на квитках так, як це робиться в сучасних супермаркетах. У приміщенні вокзалу й поза ним з’явилося чимало нових інформаційних табло, кількома мовами лунають оголошення й роз’яснення з гучномовців.
Одеса — не виняток. Оновилися, стали зручнішими для пасажирів, розширили послуги вокзали у Білгороді-Дністровському, Ізмаїлі, Вапнярці, Арцизі, Крижополі. Капітально ремонтують і модернізують їх у Котовську, Колосівці, Кароліно-Бугазі, Сараті, Рудниці, Рені, Вознесенську, Долинській, Кіровограді, Помічній, Смілі, Черкасах, в інших містах.
З затишного вокзалу хочеться потрапити у такий само поїзд. І одеські залізничники прагнуть задовольнити бажання пасажирів. Давно вже зажив доброї слави фірмовий поїзд «Чорноморець» сполучення Одеса — Київ — Одеса. Його пасажири задоволені ідеальною чистотою й порядком у вагонах, білосніжною постільною білизною, пропонованим сервісом, тактовністю бригади, що обслуговує поїзд. Такий само сервіс і в пасажирських потягах на Москву, Харків, Сімферополь, інших напрямках — загалом на залізниці курсують сім фірмових пасажирських поїздів.
Мало того, «фірма» поширилася й на найбільш занапащений донедавна вид залізничного транспорту —електрички. Справжнє блакитне диво з тонованими вікнами курсує тепер курортними Кароліно-Бугазом та Затокою до стародавнього Білгорода-Дністровського. Не менш вишукане тут і вбрання салонів — бежевого кольору м’які дивани, білі навісні полиці й завжди свіжовипрасувані фіранки, приємне для очей освітлення. Оновлені електрички «Україна», «Одеса», «Перлина», «Ластівка», «Аркадія», «Волна», що курсують різними маршрутами, високо оцінені не лише фахівцями, а й, головне, пасажирами. У вагонах є телевізори, бари, на черзі — мобільні телефони. А гарячі й прохолодні напої, кондитерські вироби, преса, що їх пропонують залізничники, — це вже увійшло в правило.
Звідки ж така щедрість? Начальник залізниці Ілля Левицький уточнює:
— Не щедрість, а норма. Й ми не прийшли б до неї так швидко, якби не взялися за відновлення, модернізацію рухомого складу власними силами. Що, окрім скорочення термінів, ще й вельми вигідно, адже заощаджуємо чималі кошти... На високому професійному рівні першими налагодили капітально-відновні ремонти старих електропоїздів, перетворюючи їх на по-сучасному комфортабельні, в локомотивному депо Одеса-Застава-1, яким керує Геннадій Пильнєв. До цього підприємства прилучилися депо в Каховці, Миколаєві. 3-під рук їх майстрів на маршрути виходять сотні оновлених вагонів, де поїзні бригади прагнуть створити пасажирам сучасний комфорт і домашній затишок.