У минулій публікації нашої рубрики ми згадували про ще один момент дореєстраційного етапу, якщо, звичайно, ви поставили собі за мету створити юридичну особу і визначилися із видом підприємства. Це підготовка установчих документів: статуту підприємства та установчого договору, якщо за організаційно-правовою формою його складання необхідно.
Наприклад, для акціонерних товариств, товариств з обмеженою відповідальністю, товариств з додатковою відповідальністю потрібно оформити і статут, і установчий договір, а для повного і командитного товариства — тільки установчий договір, для приватного підприємства — лише статут.
Установчий договір і статут — основні юридичні документи суб`єкта підприємницької діяльності. Вони мають містити відомості про вид підприємства, предмет і цілі його діяльності, склад засновників та учасників, найменування та місцезнаходження, розмір і порядок утворення статутного фонду, порядок розподілу прибутків, склад та компетенцію органів управління та контролю підприємства, порядок прийняття ними рішень, включаючи перелік питань, з яких необхідна одностайність або кваліфікована більшість голосів, порядок внесення змін до установчих документів, порядок ліквідації та реорганізації підприємства.
Установчі документи товариства з обмеженою відповідальністю, крім того, повинні містити відомості про розмір часток кожного з учасників, розмір, склад та порядок внесення ними вкладів.
Відсутність зазначених відомостей в установчих документах є підставою для відмови у державній реєстрації. До статуту може бути внесено, на вимогу засновників, й інші відомості. Також буде не зайвим внесення до статуту якомога більше видів діяльності. Переваги відчуються згодом, коли через відсутність потрібного виду діяльності виникне потреба вносити доповнення до статуту.
Установчі документи — це ті документи, які регламентують діяльність підприємства та відносини підприємства з державою, партнерами та з власником (засновниками) протягом усієї діяльності підприємства, а також кожний розділ статуту тим або іншим чином, прямо або побічно пов`язано із бухгалтерським обліком і питаннями, які необхідно вирішувати бухгалтеру в процесі його роботи.
Та більш детально слід звернути увагу на установчий договір, оскільки це документ, що регламентує і закріплює відносини між сторонами з приводу участі в утворенні, управлінні підприємством, а також користуванні результатами спільної діяльності.
В установчому договорі необхідно чітко обумовити предмет договору, тобто хто, про що і з якою метою домовляється в спільній підприємницькій діяльності. Засновники мають обумовити розмір і принципи формування статутного фонду, а також для запобігання непорозумінь з іншими співзасновниками чітко визначити права та обов`язки.
Обов`язково слід звернути увагу на розподіл між засновниками прибутку. Зазвичай він розподіляється пропорційно до внесків засновників до статутного фонду, але можуть бути й інші умови. У договорі також обумовлюються умови виходу засновника з підприємства, встановлюється відповідальність засновників підприємства у разі завдання йому збитків.
Установчий договір, як і статут, підписується сторонами, що домовилися, підписи фізичних осіб засвідчуються нотаріально.
Слід зауважити, що відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несе власник (власники) або уповноважені ним (ними) органи, які подають документи для державної реєстрації суб`єкта підприємницької діяльності.
Також буде не зайвим до державної реєстрації установчих документів узгодити в органі державної реєстрації назву майбутнього підприємства, а заодно взяти реєстраційну картку та уточнити перелік і адреси післяреєстраційних органів, де треба буде поставити підприємство на облік.