На минулих виборах до органів місцевого самоврядування депутатами рад різного рівня обрано майже 5000 представників Комуністичної партії України. 249 нашим однопартійцям виборці довірили бути міськими, селищними, сільськими головами. Багатьом із них вони неодноразово виявляють це високе довір’я, що свідчить про неабиякий авторитет та професійні якості висуванців місцевих організацій Компартії України. Як піднести роль і вплив місцевих рад на реформування системи влади? Що можуть і повинні робити комуністи в органах місцевого самоврядування в ім’я безперебійної життєдіяльності своїх населених пунктів, поліпшення соціального самопочуття виборців, удосконалення бюджетної політики, збереження комунальної власності? Про це йшла ділова і зацікавлена розмова на Всеукраїнській нараді комуністів — керівників органів місцевого самоврядування, що відбулася днями в Києві.

У доповіді керівника парламентської фракції Компартії України Петра Симоненка, у виступах учасників наради — Новоолександрівського голови Каланчацького району Херсонської області Олега Кемпи, голови Оржицької районної ради Полтавської області Сергія Гордієнка, Турківського міського голови із Львівщини Геннадія Брича, голови депутатської групи комуністів Дружківської міської ради Донецької області Антоніни Ковилиної, заступника Голови Ради Міністрів Автономної Республіки Крим Володимира Казаріна, Городенківського міського голови з Івано-Франківщини Степана Яворського та багатьох інших — акумулювався кращий досвід умілого використання потенціалу органів місцевого самоврядування, їхніх ресурсних, економічних та кадрових можливостей, підтримки ініціативи депутатів та громадських формувань, турботи про комплексний розвиток територій, краще задоволення запитів і потреб населення.

Разом з тим цілком обґрунтовано учасники зібрання звертали увагу керівників держави, уряду, регіональних структур виконавчої влади на погіршення економічної ситуації в державі. Всупереч бадьорим офіційним запевненням зростання валового внутрішнього продукту аж ніяк не підкріплюється наповненням держбюджету. Стрімко підскочила заборгованість у виплатах заробітної плати, в тому числі й працівникам бюджетних установ. Та й сам рівень заробітної плати не перевищує третини від рівня 1990 року. Разом із тим, мов на дріжджах, зростають витрати на утримання адміністрації Президента та силових структур. Явне та приховане безробіття сягнуло загрозливої позначки в 30—35 відсотків.

Наводилися численні приклади на підтвердження того, що законодавчо закріплені права місцевого самоврядування на практиці не забезпечуються. Лишилася на папері Програма державної підтримки розвитку місцевого самоврядування, затверджена відповідним указом Президента України. Місцеві державні адміністрації, функціонування яких у системі органів влади не передбачено Конституцією України, цілеспрямовано знищують систему народовладдя, всіляко принижують роль місцевих рад, прагнуть зробити їх слухняним знаряддям у руках виконавчої влади. Ось чому децентралізація влади, чітке розмежування функцій і повноважень центральних і місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування на основі докорінного вдосконалення законодавчої бази стає дедалі нагальнішою потребою дня. Потребує відновлення чіткої вертикалі системи рад у системі представницьких органів влади.

Важко навіть перелічити численні факти, коли місцеві держадміністрації примусово, всупереч думці і реальним потребам відповідних органів місцевого самоврядування намагаються вилучати з їхніх бюджетів акумульовані кошти. Розтягується або приватизується за безцінь, переходить до рук приватних структур комунальна власність. Водночас розроблений парламентською фракцією комуністів Верховної Ради України проект закону «Про право комунальної власності та управління об’єктами комунальної власності» і прийнятий у першому читанні ще в 2000 році лежить без руху у Верховній Раді вже третій рік. Прокучмівські політичні сили не зацікавлені в прийнятті такого законодавчого акту, який чітко визначав би правовий режим комунальної власності як надбання відповідних територіальних громад.

Сільські голови Анатолій Терновий з Березового Покровського району Дніпропетровської області, Петро Кадурін з Руднєвого Путивльського району на Сумщині, Анатолій Главацький з Довжка Новоселицького району Чернівецької області зазначили, що селищним та сільським радам варто швидше повернути законодавче право розпоряджатися розташованими на їхніх територіях землями, лісами, ставками та іншими природними ресурсами. Адже часто-густо виконавча влада передає ці ресурси в оренду або й узагалі у власність заповзятливим ділкам без урахування інтересів та потреб територіальних громад.

Говорячи про проблеми майбутнього реформування системи влади, учасники наради підкреслювали, що його потрібно здійснити в інтересах переважної більшості громадян України, реального забезпечення повновладдя народу, а не панівної верхівки вкупі з олігархами. Адже олігархія і демократія — поняття несумісні. Учасники наради звернулися до всіх органів місцевого самоврядування, депутатів рад усіх рівнів із закликом зайняти в цих питаннях принципову позицію, не дати правлячому режимові на законодавчому рівні зберегти нинішнє, принизливе для України та її народу становище, радикальні суспільно-політичні зміни підмінити косметичним ремонтом.

Детальніше окреслені на нараді проблеми будуть обговорені на ІІ Всеукраїнському з’їзді комуністів—депутатів рад усіх рівнів, який передбачено провести на початку наступного року.

Валентин МАТВЄЄВ, народний депутат України, голова координаційної ради Всеукраїнського об’єднання депутатів рад «За соціальну справедливість і народовладдя».