Напередодні Дня місцевого самоврядування в розмові з головою Полтавської обласної ради, доктором економічних наук Володимиром Гришком ми поцікавилися, якими проблемами нині опікуються самоврядні органи цього регіону.
— Цьогорічна політична весна була щедра на заяви, обіцянки та запевнення. Закономірно, що кандидати в депутати, всіх рівнів у передвиборних програмах заявляли про готовність зробити мислиме й немислиме для підвищення рівня життя виборців.
А як казав один із політологів минулого століття, обіцянки — універсальне пальне, на якому політичні машини всіх марок безвідмовно працюють сотні років. Інша справа, що сам темп життя тепер не дає можливості для такої розважливої реалізації заявленого — відчутні зміни на краще потрібні нашій країні якнайшвидше.
Усвідомлення цієї необхідності повинно бути на всіх рівнях влади. Адже на прикладі обранців до органів місцевого самоврядування Полтавщини добре видно: переважна більшість депутатів здобули мандати завдяки неабиякому власному авторитету в округах, своїй професійній діяльності, відповідальному ставленню до потреб життєзабезпечення територіальних громад.
Часто цифри промовистіші за слова. Так от, за результатами дев’яти місяців поточного року відповідно до комплексної оцінки соціально-економічного розвитку регіонів, проведеної адміністрацією Президента України, за сукупністю показників Полтавщина посідає в Україні друге місце, одразу після Києва. За цим стоять справжні успіхи промисловців та аграріїв області, і запорукою таких вагомих здобутків є, поза сумнівом, співпраця органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Можу відповідально заявити, що персоналії ніколи не перестають відігравати провідну роль у суспільних процесах. Яскраві, творчі особистості, які прийшли в ради всіх рівнів, на своїх робочих місцях щоденно підтверджують правомірність виявленої народом довіри.
— Певно, в успіхах області є заслуга й облради. А чи можна вже тепер сказати, які підходи в її роботі стали пріоритетними?
— Безперечно, рада тісно співпрацює з усіх питань із облдержадміністрацією. Характеристика основних засад роботи ради базується на визначених чинним законодавством принципах. Хочу зауважити, що нам уже вдалося забезпечити дієву співпрацю між обласною і районними радами під егідою Координаційної ради з питань місцевого самоврядування. На засіданнях, які часто відбуваються з виїздом на місця, розглядаються спільні і важливі для всіх регіонів питання.
Наприклад, ми відпрацювали проблемні моменти надходження орендної плати за землі запасу і резервного фонду до бюджетів сільських, селищних, міських рад. Детально розглянули стан розрахунків сільськогосподарських товаровиробників області за майнові та земельні паї в поточному році.
Результативним було, приміром, засідання в Лубенському районі, на якому йшлося про розвиток соціальної сфери села та перспективи виконання Указу Президента України від 15.07.2002 року «Про першочергові заходи щодо підтримки розвитку соціальної сфери села».
Днями члени Координаційної ради знову збиралися разом для вивчення ходу виконання спільного розпорядження голови обласної ради та голови обласної державної адміністрації стосовно реформування споживчої кооперації. Засідання пройшло на базі Котелевського району, в якого в цьому напрямі прекрасні напрацювання. Два роки тому, коли приймалося зазначене вище розпорядження, Котелевська райспоживспілка мала мінімальний роздрібний товарооборот, а заготівельна і виробнича діяльність була припинена зовсім. Кредиторська заборгованість сягала 890 тис. гривень. Половина торговельної мережі не працювала, решта — мала напівпорожні прилавки. Сьогодні, за дев’ять місяців нинішнього року, роздрібний товарооборот становить 1 млн. 767 тис. гривень, а заготівельний — 862 тис. гривень. Вийти на цей рівень дало змогу реформування галузі і створення районного споживчого товариства, якому підпорядковані 35 госпрозрахункових відокремлених підрозділів.
Голови районних рад побували в кількох селах, де побачили чудові магазини, які за асортиментом товарів нічим не поступаються міським. Зрозуміло, що для інших районів із кризовою ситуацією в системі споживспілки досвід котелевців безцінний.
— І, мабуть, такі зустрічі керівників районів дають можливість не лише називати спільні проблеми, а й знаходити шляхи їх розв’язання?
— На цьому ж засіданні Координаційної ради було обговорено дуже важливе питання, пов’язане із забезпеченням законності та правопорядку на території населених пунктів області. Не буду зупинятися на констатації загальновідомої проблеми із недостатністю в сільській місцевості дільничних інспекторів. Ми проаналізували число звернень громадян в ради всіх рівнів за два останні роки і з’ясувалося, що питання правопорядку, чи, швидше, їх відсутності, має тенденцією до зростання. Тому дуже вчасним став досвід Круподеринцівської сільської ради Оржицького і Веприцької — Гадяцького районів стосовно утворення добровільних формувань із охорони громадського порядку. За кілька років роботи таких об’єднань у цих населених пунктах не зафіксовано жодного серйозного правопорушення.
На перший погляд, здається, що можна рекомендувати всім районам спробувати в такий спосіб забезпечити правопорядок. Однак певна законодавча невизначеність стосовно утворення таких громадських формувань гальмує добрий почин. Адже за законом ці формування мають працювати лише разом із працівником міліції. А де ж його взяти, якщо на одного дільничного нині припадає 10—12 населених пунктів? Отак і повертаємося на круги своя.
Інше питання, яке порушили голови районних рад, це те, що деякі сільські ради або міцні господарства погоджуються утримувати дільничного за власні кошти. Але щоб він працював на своїй території, а не був залучений кілька днів на тиждень до районних заходів. Добре було б також завчасно передбачити фінансування відповідної статті в місцевих бюджетах, щоб потім правоохоронці не ходили з простягнутою рукою, жебраючи на транспорт, бензин, форму та зарплату.
На продовження цієї теми постало питання про стан утримання та використання безгосподарських будівель в сільських населених пунктах. Не секрет, що число покинутих в селах будинків зростає і що часто саме в них знаходять собі притулок кримінальні елементи. На засіданні було вироблено пропозиції, якими для запобігання побутової злочинності передбачається проведення органами місцевого самоврядування серйозної роботи із вивчення кількості покинутих будівель, можливості їх реалізації або знесення.
— Що стосується зазначених вами питань, то важко одразу чекати на швидкий результат, адже для їх вирішення потрібен і час, і кошти, і великі організаційні заходи. Чи не так?
— Я думаю, неправильно відносити будь-які проблеми до невирішуваних через економічні чи соціальні причини. Якщо діяти послідовно, а саме так і працюють обласна рада, обласна державна адміністрація, органи самоврядування і виконавчої влади, то результат не забариться. Підтвердженням цього є позитивна динаміка росту показників соціально-економічного розвитку регіону.
Дедалі вагоміше звучить голос самоврядування, визначаючи, який має бути рівень розвитку територіальних громад, і активно втілюючи поставлену мету на практиці.