Міністерство юстиції України вважає постанову Верховної Ради про прийняття Державного бюджету на 2003 рік у другому читанні такою, що суперечить Конституції країни та процесуальним нормам Бюджетного кодексу. Тому Мін’юст вважає, що Верховна Рада має скасувати своє рішення про прийняття Держбюджету-2003 у другому читанні та переглянути його.
Як повідомляє прес-служба Мін’юста, експерти міністерства вважають, зокрема, такими, що не відповідають Конституції, голосування та прийняття окремих статей проекту бюджету, які було розроблено депутатами. Розробка проекту — прерогатива Кабміну і не входить до переліку повноважень парламенту, до яких належать згідно з Конституцією «затвердження Державного бюджету України», акцентує Мін’юст.
Міністерство юстиції вважає, що прийняття проекту бюджетного комітету також не відповідає Бюджетному кодексу, відповідно до якого у другому читанні не можуть розглядатися пропозиції депутатів, комітетів тощо. Голова бюджетного комітету під час другого читання лише інформує, чи враховано Кабінетом Міністрів України «бюджетні висновки під час підготовки проекту закону до другого читання».
На думку Міністра юстиції Олександра Лавриновича, оскільки постанову Верховної Ради може скасувати лише сама Верховна Рада, кращим виходом із ситуації було б скасування парламентом постанови «Про прийняття у другому читанні проекту закону України «Про державний бюджет України на 2003 рік» і повернення законодавчим органом до визначеної Конституцією і Бюджетним кодексом України процедури».
Минулого четверга Верховна Рада ухвалила у другому читанні Держбюджет з доходами — 54,77 млрд. гривень, видатками — 54,199 млрд. грн.
Новий прем’єр країни Віктор Янукович прогнозує, що Президент Леонід Кучма не підпише такий бюджет-2003.
Вибори — річ тонка
Хоча наступні парламентські вибори в Україні ще за горами, депутати вже ламають списи над новим виборчим законодавством. Нині в парламенті змагаються дві концепції майбутніх парламентських виборів. Перша — суто пропорційна виборча система, коли партії формують списки для змагання в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі. Її одностайно підтримує вся опозиція (узгоджений законопроект Ю. Ключковського, М. Рудьковського та ін.). Друга, запропонована «більшовиками», поєднує в собі пропорційну систему з виборами в мажоритарних округах (проект Ю. Іоффе, Г. Дашутіна, С. Гавриша та ін.).
Як запевнили на прес-конференції автори другого законопроекту — народні депутати України Юлій Іоффе та Григорій Дашутін (фракція партій ППУ і «Трудова Україна»), запропонований ними варіант виборчого закону враховує пропозиції Президента України про політичну реформу в державі, але дає змогу втримати зв’язок депутатів із виборцями в регіонах. Законопроект передбачає, що всю територію України буде поділено на 450 виборчих округів. Кожна партія, яка бере участь у парламентських виборах, після реєстрації в ЦВК висуває по одному кандидату в депутати в кожному окрузі. За результатами виборів підсумовується відсоток голосів, які набрала кожна партія у всіх виборчих округах. Прохідний бар’єр для партії — 2,5 відсотка голосів усіх виборців України. Потім ЦВК формує партійні списки обраних депутатів залежно від кількості голосів, набраних в округах. Скажімо, той кандидат, який набере 40 тисяч голосів, буде першим номером у списку партії, що подолала прохідний бар’єр, хто менше — наступними номерами. Автори законопроекту взяли за основу британську модель парламентських виборів.
Яку концепцію виборчого закону підтримає сесійний зал, стане відомо сьогодні.