Історія нашого інтерв’ю на якомусь етапі розвинулась у детектив. Річ у тім, що записи розмови з народним артистом України Павлом Дворським, а також диски, брошури, знімки, було вкрадено. Те, що втрачене поновлено по краплинах, — заслуга мого співрозмовника. І — свідчення красивих людських якостей, що їх Павло отримав у спадок від мами Вікторії В’ячеславівни та батька Ананія Кириловича.
Павло Дворський — аристократ духу: витончений, толерантний, благородний. Він — інтелігент з великої літери, яких нині зустрінеш нечасто. Якщо пошукати в ньому риси ковбоя Мальборо, Дон Кіхота, Джеймса Бонда чи Бетмена, — спроба ні до чого не приведе. Тому що наш український герой, виконавець та композитор Павло Дворський не схожий ні на кого. Так само, як унікальні його «Стожари», «Смерекова хата» та багато інших дивовижних пісень.
— Кілька років тому ми бесідували з Анатолієм Мокренком, тоді — директором Національної опери України. На його думку, є два естрадних виконавці, які могли б скласти славу вітчизняної оперної сцени. Один з двох — Павло Дворський. Павле, ви ніколи не шкодували, що пішли «не тим» шляхом?..
— Коли я ще навчався в музичній школі, багато слухав Крушельницьку, Шаляпіна, італійських тенорів. Мріяв про оперу. Мав непоганий тембр голосу, і після моїх перших виступів мені радили, щоб обов’зково вчився на оперного співака. Пам’ятаю 1968 рік, табір «Молода гвардія», де відпочивали діти з усього Радянського Союзу. Я багато співав. І на фотографіях були написи про те, що друзі хочуть бачити мене на оперній сцені. У музичному училищі я займався на народних інструментах. Та все змінилося, коли познайомився з Володимиром Івасюком. То був час популярності «Смерічки», «Кобзи». Я поринув у світ естрадної пісні. Так усе почалося.
— Витоки вашого захоплення музикою — в батьківській хаті, у Ленківцях (Кельменецький район Чернівецької області). До музики ви вперше долучилися, коли вам було п’ять років і ви взяли в руки гармонь свого батька...
— Любов до музики народилася дуже рано. З років трьох-чотирьох матуся брала мене з собою в церкву. Де мама — а їй 80 років — співає в хорі й донині. Там чудова акустика. Уже тоді в душі маленького хлопчика з’явилося бажання дарувати тепло. Мабуть, Бог заклав іскорку в моє дитяче серце.
Кожні батьки мріють, щоб діти продовжили їхню справу. Так було у Страдіварі, у Баха. Мій батько казав: сину, була війна, були важкі роки, я хотів стати музикантом. Однак мусив заробляти, щоб родина вижила. Було б чудово, якби ти став професіональним музикантом, писав би власні пісні. У дитинстві натомість нерідко чув, зокрема від шкільних учителів, що музика — це так, для душі. А треба мати справжню професію. Треба заробляти. Мені порадили вступати до Харківського авіаційного інституту. Це було в 1970 році.
— Добре, що ви там довго не затрималися, бо інакше не збагатилася б українська пісенна культура... За музику ви серйозно взялися у 13 років. Але ж, Павле, чомусь ніхто ніколи не згадує, що ви тоді само почали займатися ще й спортом. Як ви це поєднували?
— Школа — це напруження, а хотілося щось мати для розрядки. У другому класі спробував грати в настільний теніс. Зіграв з директором школи, він переміг із рахунком 21:2. Я був азартний і поклав за мету виграти в директора. Через рік таки виграв — 21:2.
Навчаючись у музичній школі, чотири рази на тиждень долав 8 кілометрів на велосипеді чи пішки. Вивчав сольфеджіо, гру на фортепіано, співав у хорі. У 1966 році вперше заспівав у супроводі оркестру районного Будинку культури.
— Розумію, що Чернівці — унікальна мистецька ніша. Але ж у проживанні в Києві є професійна, інформаційна доцільність. Ви, на відміну від багатьох своїх колег, все-таки не поїхали в столицю...
— Так, більшість моїх колег у Києві. Там більше запрошень до участі в концертах, там центральне радіо, телебачення. Проте на Чернівеччині — мої батьки, сестри, моя родина. Для мене дуже істотно, що я можу раз на тиждень—на два приїхати в рідне село. Допомогти батькам по господарству. Поспівати. Зустрітися з племінниками, із сестричками (cтарша сестра, Віра, вже на пенсії, а молодша, Лариса, —вчителька англійської мови у школі). Чернівці —місто, звідки пішла українська естрадна пісня. І те коріння не вичерпалося. Підростає молодь. Треба її підтримувати. На Буковині в мене багато музичних побратимів. Тут мої друзі.
Та й, зрештою, архітектура Чернівців приваблює. Я живу тут майже 30 років. Коли прогулююся чернівецькими вулицями, роздивляюся природу, пам’ятки історії, надихаюся на творчість. Багато відомих пісень написав саме в Чернівцях: «Смерекова хата», «Стожари», «Будуймо храм»... У Києві буваю часто: там люди, з якими працюю. Там — мій продюсер Марія Свистунова. Тобто, поєдную столицю та Чернівці, де черпаю натхнення.
— Вас напрочуд нелегко виловити в Чернівцях. Чим насичене ваше тутешнє життя? Що в ньому є, крім музики?
— Музика — це в житті основне, це — кожен день, у хаті, на вулиці, у літаку, в машині. А крім неї —можливість поїхати в село навесні, взяти з батьком коси, піти косити город. Або вирушити з друзями порибалити — на став чи на Дністер. Я там усі береги обходив. На річці біля ватри під гітару чи то батькову гармошку співаємо пісні. Після таких зустрічей можна знову йти на сцену, думати про нові пісні.
— А вчора, коли вам телефонувала, мені сказали, що ви на змаганнях. Певне, без спорту життя Павла Дворського не було б таким розмаїтим...
— По-перше, у мене перший розряд з футболу. По-друге, я —у ЦК спортивного товариства «Україна», в асоціації настільного тенісу. Виїжджаю на змагання й за межі нашої країни. Виступав на спартакіаді профспілок України, де ввійшов у десятку кращих — у своїй віковій категорії. Буваю на змаганнях у Молдові, де збираються найкращі тенісисти колишнього Радянського Союзу. Цього року я був запрошений на чемпіонат світу серед ветеранів до Швейцарії, але віддав перевагу концертові у Львові.
— Що вище людина здіймається до вершин успіху, то більше її оточує людей, які хочуть скористатися знайомством зі знаменитістю...
— Справді, люди нерідко дивляться на тебе з тієї точки зору, чи можеш ти їм допомогти. Але життя все розкладає по поличках. І з роками поруч залишаються істинні, вірні, щирі.
— А чи важливе для вас спілкування зі звичайними людьми?
— Таке спілкування значуще для кожного митця. Бо йому цікаві глибини народної душі. Не має значення, де він шукає цих доторків — на хрестинах у рідному селі чи у трамваї. Потім ці зустрічі відтворюються в піснях.
— Із жінками у вас пов’язано більше радощів чи душевних травм?
— Звичайно, більше радощів. Коли є жінка кохана, жінка-друг, це надихає композитора, співака. Мене оточувало чимало чарівних жінок, які працювали зі мною, творчо допомагали, підтримували.
— ваші сини. Чим вони займаються, коли не ходять з вами на тренування?
— Я мрію, що вони зі мною ще не раз заспівають, що будуть кращі за мене, мудріші, досконаліші у творчості й житті. Молодший, В’ячеслав (13 років), навчається в музшколі, грає на фортепіано, співає. Виступав на моєму ювілейному концерті в палаці «Україна». Старший, Павлик (17 років), уже ближче у професії до мене. Він навчається у тому ж музучилищі, в якому і я вчився 28 років тому. Вокал йому викладає той самий педагог — Сільва Йосипівна Максименко. Вона все життя виховує творчо обдаровану молодь. Павло опановує також диригування. Торік ми співали разом зі старшим сином дуетом «Батькову сорочку» в палаці «Україна». Я хотів би, щоб Павло став оперним співаком. Має великий діапазон, сильний драматичний тенор.
— Коли вже ми повернулися до оперної теми, згадайте, будь ласка, свою нещодавню поїздку до Італії.
— Здійснилася моя дитяча мрія — співати на батьківщині опери. Цього року, на День матері, ми з Оксаною Білозір і Тарасом Курчиком виступали в Римі на площі перед греко-католицькою церквою святої Софії. Туди з’їхалися десятки тисяч українців, які працюють за кордоном. З Неаполя, Мілана, Флоренції... Наші співвітчизники вже по кілька років не чули рідної мови. Зустріч почалася зі служби Божої. Потім була спільна трапеза, а далі — концерт. Люди співали разом з нами «Стожари», «Два кольори», «Черемшину»... Там я вперше виконав пісню «На поклик матері» на вірші Василя Бабуха (власний кореспондент «Голосу України» у Чернівецькій області. — Авт.). Люди дуже добре зустріли її. Ми бачили сльози радості в очах слухачів.
А ще я виконав італійською мовою пісню «Нехай тобі розкаже дощ». Переклад зробив Володимир Засухін. Карабінери, які дивилися за порядком на площі, слухачі потім запитували, де можна купити запис цієї пісні. Я обіцяв привезти наступного разу.
— Назарій Яремчук був, як ви кажете, вашим музичним побратимом та хрещеним батьком вашого сина В’ячеслава. Ви 18 років працювали разом із Назарієм у «Смерічці». А мені довелося робити з ним інтерв’ю за три місяці до його смерті. Тоді здалося, що він не дуже добре почувався. Але тоді мало хто знав про його хворобу. Ви були з Назарієм у його останні години...
— Навесні 1995 року я був на гастролях в Америці разом з дуетом «Писанка». А Назарій у січні поїхав до свого рідного брата в Штати, щоб зробити там операцію. У квітні він планував сольний концерт. Коли ми їхали в Америку, взяли з собою афіші його концерту. Назарій повертався в Україну через Торонто, а ми були в Буффало. Це десь 150 км від Торонто. Ми сіли на автобус і привезли йому ці афіші. Назарій змінився після операції. Схуд. Але в очах сяяла надія, що концерт, намічений на квітень, обов’язково відбудеться у вересні. Був сповнений віри, що хворобу здолає. Гастролі наші тривали близько трьох з половиною місяців. Якось я зателефонував своїй дружині Світлані, а вона й каже: «Павлику, скоріше вертайся, нашому кумові дуже погано». У нас ще залишалося близько двох гастрольних тижнів. Але ця звістка змусила розірвати контракт, і ми полетіли в Україну. Встигли побути близько двох годин у лікарні біля Назарія, розповідали про людей, які знали його в Америці, які бажали йому одужання. Він до останньої хвилини вірив, що все буде гаразд. Та наступного ранку, 30 червня, Назарія не стало. І ось уже минуло сім років, а його пісні, чудова усмішка живуть у серцях мільйонів.
— Кілька років тому поет Микола Бакай, тепер уже теж покійний, написав про ваше життя й творчість книгу «Лицар української естради».
— Микола Бакай писав цю книгу, коли сам лежав тяжко хворий у лікарні. Ми дізналися про це, коли поет був у тяжкому стані. Книга вийшла. А незабаром він помер. Було це 1998 року.
— В останній главі йдеться про народну любов у листах до співака і композитора Павла Дворського. Зворушує епізод про дівчинку, прикуту до ліжка...
— Якось мені написала мама дівчинки-інваліда, в якої рухома лише одна рука. Дівчинка слухає «Смерекову хату», інші мої пісні й під їх враженням малює картини. Тоді я подумав, що хоч яке нелегке гастрольне життя, хоч які творчі проблеми бувають, а все-таки я на правильному шляху. Такі листи показують, яку величезну силу має пісня.
— Ви вважаєте, пісня спроможна достукатися до кожного серця, навіть до камінного?
— Абсолютно. Пісня лікує душі. Зачіпає за живе.
Чернівці — Київ.
P. S. У березні Павло Дворський вийде на сцену палацу «Україна» з новою ювілейною програмою «Товариство моє». Назву співак розшифровує так: «Мої роки — це люди».