Згідно з постановою Кабінету Міністрів України Головне управління Державтоінспекції МВС України перейменовано в Департамент ДАІ МВС. Утім, зміни не тільки в назві. Внесено відповідні корективи у функції та завдання автоінспекторів.
Зокрема, стосовно підготовки майбутніх водіїв. Не секрет, що окремі ділки організовували автошколи, не зареєстровані в ДАІ. У результаті через відсутність відповідного свідоцтва про закінчення курсів людям доводилося складати іспити на отримання посвідчення водія екстерном. А це — додаткові клопоти, хвилювання та витрати.
Схожа ситуація спостерігалася і під час перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв на автотранспортних підприємствах, тому що у функції Державтоінспекції не входив контроль за навчанням та видачею свідоцтв. Тепер вестимуть жорсткий контроль за такою діяльністю.
До того ж стало легше оформити куплений автомобіль. Підприємцям та фірмам, що реалізують техніку та номерні агрегати, видаватимуться, крім довідок-рахунків, ще й акти прийому-передачі транспортних засобів і номерні знаки для разових поїздок. Отож покупцеві не треба буде звертатися до реєстраційного підрозділу за транзитним номером.
А для розв`язання проблем, пов’язаних із забезпеченням безпеки дорожнього руху, при Департаменті Державтоінспекції можуть створюватися консультативно-дорадчі комісії, наглядово-технічні ради, громадські та інші формування. До них увійдуть широкі кола фахівців.
Безсумнівно, ці та інші заходи вплинуть на безпеку дорожнього руху, зниження кількості дорожньо-транспортних пригод. На жаль, статистика аварійності невтішна.
За дев`ять місяців цього року на автошляхах України сталося 24 тисячі ДТП, в яких загинуло 4186 і травмовано 26,7 тисячі осіб. За даними ДАІ, кожні 24 хвилини реєструють дорожньо-транспортну пригоду. В аваріях щоденно гине 15 і отримують травми майже 140 осіб.
Завдяки реалізації комплексу заходів Державтоінспекції вдалося багато в чому поліпшити ситуацію з аварійністю і злочинністю на автотранспорті. Безпосередньо працівниками ДАІ розкрито 21 тисячу злочинів по лінії карного розшуку, зокрема 114 розбійні напади, 623 пограбування, 16,8 тисячі крадіжок. Знайдено півтори тисячі транспортних засобів, вилучено 1200 одиниць вогнепальної зброї та більш як 49 тисяч набоїв до неї. У наркоторгівців конфісковано понад чотири тонни наркосировини.
На жаль, останні нововведення в частині адміністративного покарання порушників правил дорожнього руху негативно позначилися на дисципліні водіїв. Тому вжито заходів з посилення нагляду за рухом. Основну увагу приділяли виявленню грубих порушень ПДР. Зафіксовано майже три з половиною мільйона випадків, що на 36 відсотків більше, ніж торік.
Здійснено і низку заходів зі зміцнення дисципліни серед особового складу ДАІ. До дисциплінарної відповідальності притягнуто 918 співробітників, серед яких 165 — керівної ланки. Спостерігається тенденція до зменшення кількості кримінальних справ, порушених проти автоінспекторів. Варто зазначити, що нерідко самі порушники провокують правоохоронців на одержання хабара. Так, під час операції «Порядність» за чотири дні 492 порушника намагалися «розійтися миром». Проти 52 з них порушено кримінальні справи.
Занепокоєні станом на дорогах не лише керівництво Департаменту та МВС, але й Президент України. 21 вересня Леонід Кучма підписав розпорядження «Про додаткові заходи із забезпечення безпеки дорожнього руху». У тримісячний термін Кабінету Міністрів доручено затвердити Державну програму розвитку дорожнього руху і його безпеки на автошляхах, вулицях, залізничних переїздах на 2003—2007 роки.
Важко переоцінити значимість цього рішення. Адже нині в Україні немає програми, яка координувала б зусилля різних міністерств, відомств, органів місцевого самоврядування в питаннях підвищення безпеки дорожнього руху, зміцнення дисципліни його учасників, поліпшення організації руху на вулицях і шляхах.
В Україні вулично-дорожня мережа перебуває у вкрай незадовільному стані. Через це скоюється майже половина всіх зареєстрованих ДТП. Проте заходи, вжиті комунальними і дорожніми службами з поліпшення умов руху, недостатні й малоефективні.
Працівники Державтоінспекції обстежили 169 тисяч кілометрів автошляхів загального користування і 89 тисяч кілометрів вулиць населених пунктів. Висновки невтішні. Із 11 тисяч знаків маршрутного орієнтування — 1300 потрібно замінити і ще додатково встановити майже 2300. Один такий знак коштує 5—7 тисяч гривень... Ще додайте до цього викрадені та понівечені населенням 45 тисяч дорожніх знаків вартістю майже 500 гривень кожний. А «Укравтодор» отримує на рік лише близько 120 мільйонів. При цьому не враховують витрати на нанесення дорожньої розмітки, встановлення світлофорів, огороджень і багато чого іншого.
У згаданому розпорядженні Президента України перед урядом поставлено завдання збільшити фінансування робіт, пов’язаних із будівництвом, реконструкцією, ремонтом і експлуатацією автошляхів за рахунок державних коштів й інвестицій, зокрема іноземних.
Окрім цього, розроблено проект закону України «Про внесення змін у Кодекс України про адміністративні правопорушення», що дають змогу в повному обсязі реалізувати механізм впливу на порушників ПДР. Його розглянули і підтримали на засіданні Комітету Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності. Прийняття закону сприятиме вдосконаленню контролю за безпекою дорожнього руху, що значно знизить кількість дорожньо-транспортних пригод.
Олександр МІЛЕНІН, начальник Департаменту ДАІ МВС України.