Він починав свій шлях з селянської батьківської хати
Із досьє «Голосу України»
Михайло Васильович Гладій,народний депутат України, заступник голови Комітету з питань аграрної політики і земельних відносин Верховної Ради, голова Аграрної партії України.
Був початок зими 1994 року, коли народився революційний на той час указ Президента України Леоніда Кучми «Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва». Під ногами одного з його авторів, віце-прем’єр-міністра Петра Саблука захиталася земля від тупоту ревнивих захисників колгоспно-радгоспної системи.
— Чого вони здійняли рейвах? — дивувався Петро Саблук. — Те, що написано в указі, Михайло Гладій на Львівщині два роки робить зі своїми хлопцями —Романом Шмідтом, Юрієм Кухаруком, Михайлом Лесівим, які організували за ініціативою Гладія перший в Україні Центр з приватизації в аграрному секторі.
Перебравши в пам’яті відомих ще з радянських часів на Галичині голів колгоспів і секретарів райкомів, Михайла Гладія серед них не пригадав.
— А ви їдьте до Львова в обласну адміністрацію. Він там заступник голови з питань агропромислового комплексу, — порадив Петро Саблук.
З Михайлом Гладієм ми тоді говорили довго і відверто. На різні теми — аграрні, політичні, національно-патріотичні. Він був відомою людиною в області. По-перше, синьо-жовтий прапор над державною установою найперше замайорів у Стрию, над ратушею районної ради, де Михайло Гладій був головою райвиконкому. А по-друге, його називали батьком аграрних реформ в області, до яких він долучився ще на початку 90-х років після перших постанов Верховної Ради.
Це питання його боліло з дитинства. Народився він у сім’ї колишніх заможних селян. Батьки мали міцне господарство і магазин. Але, на жаль, цього Михайло не застав, бо на той час на заході вже завершилася друга в Україні колективізація. І батьківське господарство потрапило під її колеса.
— Земля обов’язково має бути товаром, а селянин її власником, — Михайло Гладій декілька разів повторив ці слова. — І мати свою ціну. Високу ціну, оскільки вона є національним багатством. До цього ми скоро прийдемо.
Коли скресає крига
У віце-прем’єри уряду Валерія Пустовойтенка Михайло Гладій прийшов із посади губернатора Львівщини 1999 року.
Започатковані Петром Саблуком реформи, а отож укази Президента 1994 і 1995 років, були чи то загальмовані, чи то заморожені. Аграрний сектор потрапив у прірву між колективною і приватною власністю. Саме така дісталася новому віце-прем’єру спадщина.
У своєму першому інтерв’ю він майже дослівно повторив ті самі слова, що й п’ять років тому.
— Це — світова практика. Альтернативи приватній власності немає. Ні земля, ні селяни не можуть бути у підвішеному стані. Земля повинна стати товаром, а селянин її власником.
— І коли думаєте «розморожувати» процес реформування?
— А він уже йде. Готуємо проект нового указу Президента. Тільки цей указ, на мою думку, має бути жорсткішим, ніж попередній. І з конкретними термінами. Тобто «що» і «коли» робити знатиме кожен — від міністра до голови КСП.
— А здоров’я вам вистачить? — запитав я несподівано. — У Петра Трохимовича Саблука теж був такий розмах. А закінчилося лікарнею і добровільною відставкою. Ви посягаєте на дохідний «промисел» десятків тисяч аграрних чиновників. Від села до Кабміну і парламенту.
— Я розумію, що поки що земля у нас — капітал не так економічний, як політичний. Тому я розраховую на психологічний чинник. На розуміння селян. Саме селян, а не чиновників. Вони уже прозрівають. Головне — вчергове їх не ошукати. Не зробити селян заручниками реформ. Цього я найбільше боюся.
...Указ з’явився. Через сім місяців після тієї розмови. І справді він був для села світлом в кінці тунелю. Світлом, а не панацеєю. Світлом, до якого треба було ще йти тривалий час у напівтемряві, навіть навпомацки. Набиваючи гулі і синці. Йти принаймні три—чотири роки. Тому розділили цей шлях на етапи.
В одній розмові він якось сказав:
— Історичну значимість указу Президента оцінять лише наступні покоління і поставлять 1999 рік поряд із 1848 і 1861 роками, коли було скасовано кріпосне право. Нинішні селяни, яким безкоштовно дали землю, ще не відчувають її цінності й вартості. Почуття власності у них витравили. І воно з’явиться згодом.
...На початку 2001 року, коли ще навіть не були підведені підсумки першого етапу земельної реформи, віце-прем’єр-міністра Михайла Гладія несподівано для нього і для прихильників його курсу вдруге призначають головою держадміністрації Львівської області. І знову реформаторський поїзд залишився без локомотива.
Ризик ціною...40 мільйонів тонн
...У літаку, що летів із Луганська, вони сиділи навпроти один одного — Михайло Гладій і Михайло Зубець, президент Української академії аграрних наук. В усі поїздки по Україні вони завжди вирушали разом. Наполягав Гладій. У такий спосіб він постійно «занурював» науку в масив практичних справ.
Вони довго сиділи мовчки. Але по виразу їх обличчя я відчував, що обоє не так стривожені побаченим і почутим, як намагаються знайти вихід із ситуації.
Першим мовчанку порушив Михайло Гладій.
— Це називається латання дірок. Сьогодні на Луганщині заштопаємо, завтра — на Миколаївщині. Що, так і їздитимемо, як «швидка допомога»? Треба кардинально зайнятися зерновою проблемою в масштабах всієї України. Із завтрашнього дня.
— Річне виробництво 25—26 мільйонів тонн — це не рівень України. Висновки науки такі, що ми можемо виробляти по 80 мільйонів тонн зерна, — Михайло Зубець упевнено назвав цю цифру і відкинувся на спинку сидіння, чекаючи реакції співрозмовника.
— Коли? Через десять років? — Михайло Гладій розвів руками. — Зупинімося поки що на половині —40 мільйонів. І візьмемо її наступного року. Все зробимо, щоб узяти.
— А як відреагує на це Ющенко? Президент? Це великий ризик. Уряд навряд чи піде на те, щоб уже наступного року за кілька місяців до сівби брати на себе таку відповідальність.
— Розмову з Ющенком я беру на себе, — Михайло Гладій стиснув пальці в кулак і кілька разів спокійно вдарив ним по столі. Наче затвердив власне рішення.
...Сорок мільйонів тонн. Це на 15 мільйонів більше того, на що спромоглася Україна у 1998—2000 роках. І які теж багато хто вважав уже рекордними. Якщо порівняно з 1993—1996 роками, то це так. Але скільки можна планувати за принципом більше, ніж торік? Скільки можна тримати планку на такому низькому рівні, коли в сусідніх країнах, які ніколи не вважалися житницями Європи, її піднято на максимальну висоту.
Наступного дня про 40 мільйонів уже вели мову в Кабміні та Міністерстві аграрної політики.
Чимало високих посадових осіб нагадували Михайлу Гладію, що «грається він з вогнем», що доведеться «посадою» відповідати за провал, що до таких «авантюр» ще не додумувався жоден аграрний віце-прем’єр.
А він вперто і послідовно працював з усіма, від кого залежало виконання уже не його власного, а урядового проекту — програми «Зерно 2001—2004». За окремими схемами працювали хімічні заводи з виробництва мінеральних добрив, постачальники засобів захисту, всі агрохімічні служби. Після переговорів з кредиторами Гладій відчув, що потрібна допомога Віктора Ющенка. І той вісім разів збирав банкірів, щоб переконати їх в необхідності надання коштів товаровиробникам і хімікам.
— Начебто нам Бог допомагає, — сказав він якось на одній з прес-конференцій на початку березня 2001 р. — А допомагає він тим, хто вірить. І я вірю, що 40 мільйонів тонн Україна збере.
Через два тижні після тієї прес-конференції Михайло Гладій уже був у Львові. Приймав губернаторські справи і до урядової програми «Зерно» міг долучитися лише на регіональному рівні.
...У 2001 році 40-мільйонний рубіж взяли. Михайло Гладій виявився не лише добрим і щасливим сівачем, а й вдалим аграрним і політичним стратегом.