У південних районах Польщі — головним чином у Дольношленському воєводстві — вже кілька років діє досить розгалужена мережа нелегального видобутку і торгівлі вугіллям. Безробітні і шахтарі-пенсіонери рубають вугільні пласти в покинутих шахтах, вибирають вугілля з пустої породи на териконах, а інколи просто крадуть з поїздів, які його перевозять.
Свою увагу до цієї проблеми польська громадськість звернула після того, як недавно поблизу міста Валбжих під час обвалу на покинутій шахті загинув шахтар-пенсіонер, який нелегально добував там вугілля.
Тільки в передмісті Валбжиха налічується кілька сотень старих шахт і вугільних виробок, і на деяких з них майже відкрито йде нелегальний видобуток вугілля, повідомив представник міської адміністрації Марек Шелес. За його словами, в цьому «бізнесі» може бути задіяно до кількох тисяч жителів міста, переважно колишніх шахтарів. Видобуте ними вугілля потім реалізується на ринках місцевим жителям для обігрівання будинків за значно нижчою ціною. Робота на таких шахтах смертельно небезпечна для шахтарів, і залишається тільки дивуватися, що нинішнього року в підземеллі загинула лише одна особа, додав він.
Ще більшою проблемою для місцевої адміністрації, поліції та власників шахт є справжні банди «вугільних крадіїв», які постійно атакують платформи і вагони з вугіллям. Зазвичай вони складаються з кількох десятків осіб, часто до них входять і підлітки. Зловмисники мають мобільні телефони і добре знають маршрути, за якими проходять состави з вугіллям, а також ті місця, де поїзди змушені рухатися з невеликою швидкістю. Стрибаючи на ходу на платформу з вугіллям, злочинці швидко набивають ним мішки і скидають їх на колії. А там на них уже чекають співучасники, котрі збирають мішки, вантажать їх на машини і відвозять на ринки. Вартість «лівого» вугілля ледве не в два рази нижче офіційної, тому у продавців і покупців існує своєрідна «кругова порука», що не дає змоги поліції виходити на слід злочинців.
Як повідомляє ІТАР-ТАКС, керівництво вугільних підприємств і місцева влада поки що не знайшли методу боротьби з «вугільними крадіями». Адже виставляти охорону біля кожної покинутої шахти просто нереально, а для охорони поїздів з вугіллям у поліції штату не передбачено.