10 квітня флагман українського ракетобудування Державне підприємство «Конструкторське бюро «Південне» (КБП) відзначає своє 60-річчя. Напередодні ювілею генеральний конструктор—генеральний директор КБП Олександр Дегтярьов (на знімку) відповів на запитання «Голосу України», пов’язані з проектами, над якими сьогодні працює бюро, і розповів про перспективи ракетно-космічної галузі.
— Олександре Вікторовичу, Міжнародна академія астронавтики (МАА) для проведення своїх конференцій чотири рази обирала Дніпропетровськ. Із чим це пов’язано?
— Дніпропетровськ — космічна столиця України, промислове, університетське, гостинне й гарне місто. Тут працює майже половина всіх українських академіків і членів-кореспондентів МАА. Велику роботу з організації конференцій бере на себе КБ «Південне». В результаті кількість учасників конференцій постійно зростає. Наше підприємство разом із Національною академією наук України підписало з МАА Меморандум про напрями досліджень з розв’язання глобальних проблем людства: антиастероїдний захист Землі, попередження землетрусів, виведення ядерних відходів у далекий космос тощо.
Чого навчили американців
— Рік тому фахівці КБП провели серію тренінгів у НАСА. Чим досвід України цікавий для Америки?
— Наші фахівці провели три тренінги в США для представників NASA: курс прослухали понад сто співробітників цієї організації. Ми поділилися досвідом і розповіли про можливості ДП «КБ «Південне» в галузі створення ракет-носіїв і рідинних ракетних двигунів. Про багато які принципи українського ракетобудування американські інженери почули вперше, що спричинило жваві дискусії стосовно можливих сценаріїв розвитку ракетно-космічної галузі США.
— Що було передумовою для таких тренінгів?
— Насамперед успішна участь нашого підприємства в програмах «Морський старт» і «Антарес». Крім того, проведення тренінгів стало можливим завдяки активній роботі й підтримці американського партнера ДП «КБ «Південне» — компанії Specіal Aerospace Servіces. Найближчим часом очікується проведення додаткової серії тренінгів у США експертами КБП.
Підкорили Європу, Азію й Америку
— Як підприємство заявляє про себе в Міжнародних авіаційно-космічних салонах і які питання там вдається вирішувати?
— Підприємство «підкорило» Європу, Північну й Південну Америки, Азіатсько-Тихоокеанський регіон. Регулярно беремо участь у таких відомих виставках, як Міжнародний авіасалон у Ле Бурже, Національний космічний симпозіум у Колорадо-Спрінгс, Міжнародна авіакосмічна виставка в Берліні, Латиноамериканська виставка й конференція з авіакосмічних і оборонних технологій, Міжнародна виставка в Сантьяго, Міжнародна виставка з космічних і оборонних технологій ADEX у Сеулі, авіасалон МАКС тощо.
Як правило, ДП «КБ «Південне» представляє технологічні розробки в сфері рідинних ракетних двигунів, перспективних ракет-носіїв і космічних апаратів.
— Чим запам’яталася, наприклад, Сеульська виставка?
— У ній взяли участь 360 оборонних підприємств із 28 країн. Стенд КБП з експозицією макетів ракет-носіїв «Дніпро», «Циклон-4», «Маяк-23», «Зеніт-3SL» і ракетного двигуна РД-810 відвідала велика кількість представників іноземних компаній та організацій. Наші представники провели низку ділових переговорів із представниками провідних компаній і організацій аерокосмічної галузі Республіки Корея, а також обговорили питання поточного й перспективного співробітництва з корейськими партнерами.
Домовленості, досягнуті в результаті проведених переговорів у рамках ADEX-2013, є стратегічно важливими рішеннями не тільки для ДП «КБ «Південне», а й для України в цілому.
Основний пріоритет — Тихоокеанський регіон
— Чи вдасться Україні як космічній державі закріпитися в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні?
— Перспективи співробітництва в космічній сфері з країнами Азіатсько-Тихоокеанського регіону, безперечно, становлять першорядний інтерес для України. Про конкурентоспроможність України в цій стратегічно важливій сфері свідчить ціла низка факторів.
За двадцять років Україна здобула визнання на міжнародній арені космічних держав і увійшла до п’ятірки країн з кількості щорічно здійснюваних пусків.
Крім того, наші ракети відомі у світі своєю надійністю і здатністю точно виводити космічні апарати на задані орбіти.
Ми входимо до п’ятірки провідних космічних держав світу й здатні не тільки обслуговувати виробництво й запуск космічних апаратів, а і створювати нові прогресивні космічні технології.
Україна вносить вагомий вклад у співробітництво країн Азіатсько-Тихоокеанського регіону з дослідження і використання космічного простору в мирних цілях. У 2011 р. Азіатсько-Тихоокеанська організація зі співробітництва в космічній галузі (APSCO) запросила Україну на зустріч країн-учасниць, що входять до Азіатсько-Тихоокеанського регіону. Основною нашою метою став розвиток співробітництва й обмін передовими космічними технологіями, а також пошук нових шляхів для розширення взаємодії між країнами в дослідженні й використанні космічного простору в мирних цілях.
— Які найбільш пріоритетні напрями міжнародного співробітництва України в галузі розвитку космічних технологій?
— Це розширення та зміцнення нашої багаторічної і тісної взаємодії з такими ключовими азіатськими країнами-партнерами, як Китай, Республіка Корея, Індія, Індонезія та інші. З низкою країн наші наміри про спільний розвиток прогресивних космічних технологій для мирного освоєння космосу закріплені на урядовому рівні: так, у 2010 р. Україна й КНР підписали Міжурядову угоду зі співробітництва в галузі дослідження і використання космічного простору в мирних цілях.
У 2011 р. між Україною та Республікою Корея було підписано угоду про створення Спільного українсько-корейського Комітету з питань співробітництва у використанні космічного простору в мирних цілях.
«Дніпро» ставить рекорди
— Нещодавно відбувся дев’ятнадцятий пуск фірмової ракети-носія «Дніпро»...
— Пуск ракети-носія «Дніпро» реалізував з високою точністю запуск на задану орбіту рекордної кількості супутників — 31 космічний апарат, а також з метою «літних» випробувань виведення блока авіонікі системи керування перспективного українського носія «Циклон-4». Це третій успішний пуск важкої ракети РС-20, що відбувся після дворічної перерви.
У наші плани з програми «Дніпро» закладено пуски трьох ракет на нинішній рік, одна з яких має вивести в червні 34 космічні апарат із 17 країн Європи, Америки, Азії і Африки. У вересні плановано запуск ракети з п’ятьма космічними апаратами Японії, а в листопаді — виведення важкого космічного апарата Компсат-3А Республіки Корея.
«Вега» зробила правильний вибір
— Яка роль КБП в європейському проекті «Вега»?
— Успішний старт нової європейської ракети-носія легкого класу Vega відбувся 13 лютого 2012 року з космодрому Куру у Французькій Гвіані. Новинка призначена для виведення на орбіту корисного вантажу вагою від трьохсот до 2500 кілограмів і суттєво розширює можливості із самостійного виведення космічних апаратів різних мас і з різними параметрами орбіти. Стартова маса ракети-носія «Вега» сягає 137 тонн. Довжина ракети становить тридцять метрів, діаметр — три метри.
— Хто вибирав двигун для четвертого ступеня «Веги»?
— Ознайомившись із розробками двигунів усіх відомих двигунобудівних компаній Європи, Росії, США, італійці зупинили свій вибір на двигуні української розробки, оскільки фахівці ДП «КБ «Південне» гарантували найкращі його характеристики. За окремим контрактом було здійснено експериментальні роботи з проведенням вогневих випробувань, під час яких фахівці ДП «КБ «Південне» змогли підтвердити реалізованість заявлених характеристик. Підсумком цих робіт стало підписання в лютому 2004 року контракту на розробку маршового двигуна для четвертого ступеня.
Зберегти місце в клубі
— Чим же «взяв» український двигун?
— Показник енергетичної ефективності його вищий, ніж у кращих двигунів подібного класу російської розробки більш як на 20 одиниць. А це еквівалентно підвищенню корисного навантаження приблизно на 50 кг. Вартість виведення на космічну орбіту кілограма корисного навантаження становить від десяти до двадцяти тисяч доларів. Тому 20 одиниць — це істотна перевага.
Треба відзначити оригінальну конструкцію камери згоряння, що дозволила забезпечити такі високі енергетичні характеристики за високої надійності конструкції. Нові науково-технічні рішення застосовані в конструкції електроклапанів, які забезпечують запуск і вимикання двигуна. Реалізація цих рішень дала змогу забезпечити вимоги замовника щодо характеристик.
Нині підписано контракт на виготовлення і постачання замовникові п’яти нових українських двигунів для чергових польотів носія «Вега».
— Наскільки це важливо для КБП?
— В умовах повної відсутності фінансової підтримки галузі з боку держави виконання замовлень для іноземних партнерів дає змогу зберегти накопичений науково-технічний потенціал в галузі створення ракетних двигунів. Для всіх технічно розвинених країн розробка ракетних двигунів є пріоритетним національним завданням і багато які з них докладають великих зусиль, щоби «вступити в клуб» виробників ракетних двигунів. А Україна зберігає за собою місце дійсного члена цього клубу.
І ми бачимо своє завдання в тому, щоби зберегти це місце.
Інтерв’ю провів Володимир РИБАЛЬЧЕНКО.
Дніпропетровська область.
Фото прес-служби КБП.