З кожним роком на армійську службу призивають усе менше новобранців. Це пов’язано з реформуванням і мінімізацією чисельності Збройних сил України. Нині наша армія робить ставку на сержантів, які йдуть до її лав служити за контрактом. Поки що молодому сержантові-контрактнику гарантоване щомісячне грошове забезпечення в розмірі близько 260 гривень (50 у. о.), але вже в недалекому майбутньому він одержуватиме 500—750 у. о.
Згідно з концепцією переходу української армії на контрактну основу, на першому етапі цього шляху (2001—2005 рр.) «контрактуватиметься» саме сержантський корпус. Це дасть можливість звільнити офіцерський склад від невластивих йому обов’язків, а в майбутньому — скоротити. Всього до 2015 року, який стане роком народження професіональних Збройних Сил України, в їх лавах нестимуть службу 200 тисяч осіб.
Уже на кінець першого етапу планується збільшити кількість контрактників до 50 тисяч. Відповідно кількість призовників щороку зменшуватиметься на 2,5 тисячі осіб. З 2005 року, як повідомив начальник управління призовом, комплектування і керівництва військкоматами Головного організаційно-мобілізаційного управління Генерального штабу ЗС України полковник Олександр Заскока, військове відомство планує готувати сержантів (старшин) і кваліфікованих солдатів (матросів) тільки з числа тих, що служать за контрактом. Це дасть змогу зменшити строкову службу з 18 до 12 місяців. У перспективі, за словами представника мобілізаційного управління Генштабу Збройних Сил України, юнаків, які мають вищу освіту, на строкову військову службу не призиватимуть. За особистим бажанням молодого дипломованого спеціаліста його братимуть служити за контрактом.
А з 1 жовтня в Україні оголошено чергову осінню призовну кампанія. Нинішній мобілізаційний план обчислюється в кількості 45300 осіб, з яких 32 тисячі буде направлено на комплектацію ЗС України. При цьому 80% призовників залишаться служити вдома, тобто виконуватимуть свій обов’язок за територіальним принципом. Це дасть змогу Міністерству оборони зекономити гроші (зведуться до нуля транспортні витрати, кошти на пайки і супроводжуючих), а новобранцям — уникнути деяких морально-психологічних травм.
Останнім часом кількість тих, хто ухиляється від служби, дещо скоротилась, та й вибирати військкоматам нині є з кого. А ось надягти армійську форму необхідно, за планом, лише на 15% юнаків від загальної кількості призовного контингенту. Тому «несвідомий елемент» хвилює військкомати остільки-оскільки... Проте, як і раніше, хвилює стан здоров’я і освітній рівень поповнення.
За даними полковника Заскоки, лише 24% новобранців мають І і ІІ ступені обмеження відносно здоров’я, тобто вони можуть служити в елітних військах з підвищеними фізичними навантаженнями. Близько 35% потенційних захисників батьківщини не мають закінченої середньої освіти. Для порівняння: у 1992 році серед молодого поповнення 80% мали атестат про середню освіту.
Найближчим часом військові мають намір провести потужну рекламну кампанію для пояснення народу вигоди й переваги контрактної служби. Вже виготовлено друковану рекламну продукцію, а в штатному розкладі обласних військкоматів з’явились посади «військових рекламістів» — офіцерів, що відповідають за рекламно-роз’яснювальну роботу та за відбір кандидатів на службу за контрактом. Щоправда, рекламний бюджет нашої армії поки що нульовий, але ідеологи працюють, як завжди, добре.