Якось завітав до мене добрий приятель і розповів таку історію. Два роки тому у нього біля центрального універмагу серед білого дня автокрадії поцупили «Жигулі». Звісно, він одразу повідомив про це чергового міського ДАІ. Свіжими слідами було організовано пошук, але все завершилося безуспішно.

Час від часу дбайливий господар цікавився у даішників, чи не знайшли вони раптом легковика? Але вони нічим не могли потішити автовласника, хіба тим, що він не поодинокий, бо за останніх вісім місяців нинішнього року тільки в одному Шевченківському районі міста Львова викрадено 6 транспортних засобів. Звичайно, деякі уже знайшли, але не всі повернуто власникам. Та все-таки вони чекають, сподіваються, що не сьогодні-завтра одержать від працівників розшукової служби радісну звістку. Є й такі, що давно махнули на все рукою — придбали нове авто: змирилися з тим, що крадії діють зухвало, крадуть усе, що під руки попадеться і Бога, і даішного жезла не бояться.
Часто-густо агрегати з крадених іномарок та вітчизняних авто розпродають на авторинках та з-під поли сумнівні продавці.
Сталося так, що на прилавку авторинку один з водіїв запримітив щиток приладів саме з його викраденого автомобіля, на якому була витиснена помітка. Коли зайшла мова про сумнівний товар, продавець тільки знизував плечима і казав, що він, мовляв, нічого не знає, бо всі запасні частини він перекуповує не через одні руки, погоджувався навіть з тим, що й насправді хтось міг підсунути йому крадений товар.
Скривджений автовласник не одразу збагнув що робити: пішов з авторинку пригнічений і через деякий час пожалкував, що вчасно не звернувся до міліції... А тепер шукай вітру в полі, коли щиток приладів продали або приховали для кращих часів.
Часом і працівникам міліції нелегко довести причетність «любителів» до незаконного заволодіння транспортними засобами — ті майстерно маскують свої злочинні сліди. Чимало часу знадобилося працівникам Дрогобицького районного відділу ДАІ та криміналістам, доки вони не «вийшли» на професійну групу автозахоплювачів. До її складу входили молодики, і спеціалізувалася вона на викраденні стареньких «Москвичів», «Жигулів» і навіть «Запорожців». Та все-таки... Кілька вдалих засідок даішників завершилися успішно — розкрито десять автокрадіжок.
Проте в обласній ДАІ занепокоєні масштабністю викрадень і в обласному, і в районних центрах. За ті самі вісім місяців на Львівщині зареєстровано 228 незаконних заволодінь транспортними засобами, зокрема 159 — автомобілями. І хоча завдяки оперативним заходам у 85 випадках встановлено осіб, причетних до цього, кількість автокрадіжок можна істотно зменшити. Для цього є кілька передумов. Найперша — самі водії не дбають про встановлення на своїх авто надійної сигналізації. Нерідко вони звертаються до примітивних фірм, які не мають відповідної сертифікації. Проблемою з проблем є і паркування машин, які стоять біля будинків. Отож і доступ до них легкий. Ретельно проведений аналіз підтверджує: найбільше автокрадіжок стається вночі, а особливо — в неосвітлених місцях.
Приваблюють любителів легкої наживи і кинуті без всякого нагляду, покриті товстим шаром пилу старі автомобілі. Зазвичай на них зазіхають молодики. Вони мало не в кущах розбирають машини, а робочі агрегати постачають своїм продавцям, оптом збуваючи їм деталі.
Друга важлива передумова — пильність працівників ДАІ. Саме її відточують нині у Львові.
Кожен з випадків, що пов’язаний із розкриттям незаконних заволодінь транспортними засобами, заносять до так званого кримінального фотоальбому. Окрім коротких детективних історій, тут можна побачити і фотографії осіб, що причетні до тієї чи іншої автокрадіжки.
У багатьох підрозділах Львівської облдержавтоінспекції зберігають цікаві «експонати» — специфічний інструментарій, вилучений в автокрадіїв. Серед нього — шила-викрутки, що замінюють ключі замків запалення, розмаїття гачків, якими відкривають дверцята і багажники різних авто.
У структурі даішного відомства мають відбутися кардинальні зміни. Найближчим часом замість Державтоінспекції буде сформовано Департамент з безпеки дорожнього руху. Сюди добиратимуть найпідготовленіших фахівців, людей невипадкових і чесних.
Отож на сьогоднішніх працівників ДАІ чекають складні іспити з фізичної, вогневої та спеціальної підготовки. До того ж враховуватимуть і особисті показники, зокрема розкриття злочинів, пов’язаних з незаконним заволодінням транспортними засобами.
А значить, жезл автоінспектора дістанеться не всім. Може, тоді його боятимуться «працівники викруток і гачків»?
Василь ТАРЧИНЕЦЬ, журналіст.
Львів.