Потрібно спочатку перебудувати цінову та договірну політику НАК «Нафтогаз України», перетворити її на єдиний і прибутковий фінансовий механізм, а вже потім вирішувати, що з ним робити. Таку точку зору напередодні запланованого на початку жовтня підписання угоди про створення міжнародного газотранспортного консорціуму висловлюють незалежні експерти. Зокрема, уповноважений експерт австрійської компанії Unaіted Partners Holdіng AG Роберт Родванськи на прес-конференції заявив, що «засекречено-рекламований консорціум нав’язано Україні, і перш ніж його створити, необхідно принаймні зробити НАК прибутковою компанією».
Тільки в такому разі «Нафтогаз» стане гарантом стабільної роботи з газозабезпечення внутрішнього споживача та надійним партнером Росії і Німеччини з транзиту газу в Європу.
Незалежні експерти також назвали причини нинішніх проблем «Нафтогазу» і вказали кроки, завдяки яким компанія принесе Україні щонайменше 2,7 млрд. доларів чистого прибутку.
За словами Роберта Родванськи, головна проблема НАК «Нафтогаз України» — кадрова, яка тісно пов’язана з політичною проблемою. Річ у тім, що часта зміна урядів в Україні та пов’язана з нею кадрова чехарда в НАК не дали змоги жодному керівникові створити і провести в життя стратегію компанії. Кожний новий голова правління, на думку експертів, був змушений вести складну конкурентну боротьбу, не підготовлений до неї ні професійно, ні апаратно. Отож замість політики виходили ривки та шарахання. І, як підкреслив Р. Родванськи, «не в силах протистояти менеджменту Газпрому на професійному рівні, під час створення консорціуму правління НАК зосередилася не на принципових питаннях інтересів країни, а на узгодженні технічних деталей і побудові власних бізнес-схем».
Зробити компанію прибутковою експерти пропонують у такий спосіб: припинити бартерні розрахунки за транзит газу, чітко розділити транзитні функції та постачання газом внутрішнього споживача, повністю скасувати всі пільги в газовій сфері й компенсувати населенню його грошові втрати за системою адресних субсидій Міністерства праці та соціальної політики.
На думку експертів, підписання угоди про газотранспортний консорціум може спричинити серйозний корупційний скандал. Він матиме значно більший резонанс, аніж справа Гонгадзе або Ту-154.