Прес-конференцію тютюнової компанії «Філіп Морріс Україна» і громадської Ради з соціальних проблем розвитку підростаючого покоління журналісти очікували відтоді, як у столиці замерехтіли рекламні щити з цигаркою і стоп-сигналом для неповнолітніх.
Відомий у всьому світі виробник цигарок виступив спонсором загальнонаціональної програми з відсторонення неповнолітніх від паління цигарок ще три роки тому. Тоді це вразило багатьох, адже в країні вирішували, чи не заборонити рекламу тютюнової продукції взагалі. Скептики зауважували, АТ «Філіп Морріс Україна» рубає гілку, на якій сидить. За неофіційними підрахунками, палить до 35 відсотків молоді до 18 років. Якщо придивитися під час гала-концертів на майдані Незалежності — тютюновий дим висить над натовпом. Запобігати палінню неповнолітніх означає втрачати перспективного споживача, обсяги продажів, прибутки — хто наважиться? І тривалий час тютюнові компанії країни таки намагалися не помічати гуманної ініціативи потужного виробника цигарок.
І ось традиційна прес-конференція. І поруч з менеджером зі зв’язків з громадськістю та ЗМІ компанії «Філіп Морріс» Тетяною Карповою вже сидить координатор з корпоративних питань регіонів України, Кавказу та Молдови ЗАТ «Джей Ті Інтернешнл» Олександр Авазашвілі. За його словами, 90 відсотків персоналу його компанії, яка поставляє на ринок України 8 мільярдів цигарок на рік, підтримує мету загальноукраїнської програми. Отже, «Філіп Морріс» вже має потужного спільника. До речі, у Російській Федерації боротьбу з палінням в середовищі неповнолітніх ведуть лише 4 компанії, в Грузії (на батьківщині Олександра Авазашвілі) — 3.
Попри те, що боротися з палінням за нинішніх реалій дуже непросто (перекупники продають цигарки інколи навпроти школи, зважаючи на низьку платоспроможність покупця — поштучно), масштаби нового етапу програми вражають. Виконавчий директор Ради з соціальних проблем розвитку підростаючого покоління Марина Галябарник повідомила, що під громадським контролем нині перебуває понад 24 тисячі торговельних пунктів у 170 містах країни. Від кіосків до супермаркетів. Хтось із журналістів згадав про перекупок, яким байдуже, кому продавати — аби була виручка. Законодавча заборона продавати цигарки неповнолітнім, навіть штрафи, передбачені Законом України «Про державне регулювання виробництва обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», їх не лякають. Тютюнові капітани погоджуються, розповідають про те, що численні звернення з цього приводу до контрольних, податкових органів проблеми не зняли. Але сумління у перекупок є так само, як і в тютюнових капітанів. Олександр Авазашвілі не хоче, щоб його неповнолітній син палив. А коли я запитав перекупку, чи палить її онук, почув у відповідь: «Я б йому...»
Ця перекупка мені нагадала осінні опитування харківського фонду соціологічних досліджень, в яких бере участь понад 2200 продавців з 15 великих міст країни. У 2000 році 43 відсотки опитаних заявило, що не продає цигарок неповнолітнім. Через рік — уже 51 відсоток. Жінка сказала, що її запитаннями не мучили, але вона не продає цигарок неповнолітнім. Про це свідчила наклейка на лоточку з цигарками зі стоп-сигналом.
До речі, про рекламний продукт. Добре відома компанія «Біг Борд ЛТД» вже стала союзником «тютюнових капітанів», пообіцявши надавати щомісяця 150 рекламних площин для пропагування здорового образу життя серед молоді.