Схоже, на запроваджені два роки тому рішенням Рівненської обласної ради уроки християнської етики у школах області (162 навчальні заклади) можуть накласти «мораторій».
Річ у тім, що 12 квітня цього року прокурор Рівненської області, державний радник юстиції ІІІ класу Микола Голомша опротестував згадане рішення облради, вимагаючи його скасувати. Аргументація — необхідність привести документ у відповідність до законів України. Протест Миколи Голомші розглядався на постійній комісії облради з питань соціального захисту населення та гуманітарної політики. Він став темою для обговорення на останній сесії Рівненської обласної ради. Депутати нового скликання, судячи з результатів голосування, підтримали своїх попередників —відхилили протест. Однак Микола Голомша звернувся до суду. Тож доки в справі не буде поставлено крапку, згідно із законодавством, дія рішення обласної ради має бути призупинена, а відтак призупиниться викладання християнської етики у школах області.
На переконання Миколи Голомші, запровадження предмета «Християнська етика і мораль» у школах суперечить ст.35 Конституції України та ст.3,5 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», згідно з якими кожному громадянину гарантовано право на свободу совісті, світогляду і віросповідання. До того ж церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа — від церкви. Відповідно, жодна релігія не може бути визнана державою як обов’язкова. «Прийнявши таке рішення, обласна рада перевищила свої повноваження, що стало причиною міжконфесійних непорозумінь та виникнення конфліктних ситуацій з боку батьків у навчальних закладах, — йдеться у протесті прокурора. — Відповідно до ст.31 Закону України «Про загальну середню освіту» Державний стандарт загальної середньої освіти розробляється Міністерством освіти разом з Національною академією наук та Академією педагогічних наук України і затверджується Кабінетом Міністрів. Зміна змісту та обсягу Державного стандарту загальної середньої освіти іншими органами виконавчої влади не допускається».
Старший помічник прокурора Рівненської області з питань нагляду за дотриманням законів про права неповнолітніх, старший радник юстиції Валентина Костенко на сесії обласної ради детальніше аргументувала протест прокурора. Вона прокоментувала позицію прокуратури у цьому делікатному питанні, наголосивши, що її колеги не проти хороших починань, але лише тих, що мають за основу закон.
— Управління освіти облдержадміністрації не видавало наказу про запровадження предмета «Християнська етика». Його введення і розробка програм не погоджувалися з Міносвіти, так само, як не ліцензувався виданий в університеті «Острозька академія» підручник, — каже Валентина Костенко. — Згідно із Законом «Про освіту» педагогічною діяльністю можуть займатися особи з відповідною освітою. Однак із 180 викладачів предмета «Християнська етика і мораль» пройшли підготовку у визначених згаданим рішенням облради базових вузах лише 83. Проте вони отримали посвідчення, які не мають юридичної сили, оскільки програма курсової підготовки не пройшла апробації та акредитації Міносвіти. До того ж у деяких навчальних закладах, як, скажімо, у Варковицькій загальноосвітній школі, гімназії №1 м. Дубно цей предмет викладають священики. Я могла б назвати ще низку фактів, які спонукали прокурора внести протест на рішення обласної ради. Хоча б те, що воно не передбачає принципу добровільності вибору вивчення предмета «Християнська етика»: у рішенні облради висловлено в категоричній формі «запровадити» як обов’язковий предмет. Мало того, під час перевірок у школах ми переконалися, що ці уроки стоять у розкладі серед перших, тоді як мали б бути факультативом. Отож учні змушені їх відвідувати. Разом з тим, щоб дитина відвідувала факультатив, має бути заява батьків. І ще така деталь: тарифікація в оплаті праці вчителів на викладання основного предмета і факультативу істотно відрізняється...
— Припускаю, що, як у кожній новій справі, у викладанні предмета «Християнська етика» були допущені певні прорахунки, — каже голова постійної комісії з питань соціального захисту населення та гуманітарної політики Рівненської обласної ради, педагог з багаторічним стажем Світлана Богатирчук-Кривко. — Але наша комісія і більшість депутатів не цілком погоджуються з висновками прокуратури і з юридичної, і з науково-педагогічної та соціальної точок зору. На нашу думку, запровадження цього предмета не суперечить Конституції та Закону України «Про свободу совісті», тому що він не стосується будь-якої конкретної конфесії, не пропагує об’єднання церков з державою, не спонукає до сповідання або відмови від сповідання релігії, до участі або неучасті в богослужіннях, релігійних обрядах, церемоніях, навчання релігії тощо. Сам принцип відокремлення школи від церкви (ст. 35 Конституції України) не можна тлумачити як позбавлення права закладів освіти поширювати знання про релігію чи вироблені нею протягом тисячоліть норми етики.
— Обласна рада не перевищила своїх повноважень, —продовжує Світлана Богатирчук-Кривко, — адже стаття 14 Закону «Про освіту» передбачає, щоб місцеві органи державної виконавчої влади та місцевого самоврядування «створювали належні умови за місцем проживання для виховання дітей, молоді, розвитку здібностей, задоволення їх інтересів». Твердження, що запровадження предмета «Християнська етика» стало причиною міжконфесійних непорозумінь та виникнення конфліктних ситуацій з боку батьків, грунтується на окремих поодиноких зверненнях батьків. Одним з принципів викладання цього предмета є добровільність, як і всієї варіативної частини базового навчального плану відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України №342 від 25 квітня 2001 року. Тобто, він має факультативний характер і вирішальну роль у прийнятті рішення про його включення до навчального плану відіграють батьки учнів.
— Стосовно державних стандартів, то на 1 липня 2002 року Міносвіти і науки розробило їх лише для початкової школи. І ще таке. 21 березня 2002 року Президент України підписав Указ «Про невідкладні заходи щодо остаточного подолання негативних наслідків тоталітарної політики колишнього Союзу РСР стосовно релігії та відновлення порушених прав церков і релігійних організацій», який зобов’язує Міністерство освіти і науки України, Держкомітет у справах релігій разом з Академією педагогічних наук за участю церков і релігійних організацій розробити пропозиції з впровадження духовно-моральних цінностей у навчально-виховний процес і подати їх у встановленому порядку до Кабміну, — зазначила голова постійної комісії обласної ради.
Рівне.