План проведення авіашоу на військовому аеродромі Скнилів затверджував нинішній в. о. головнокомандувача Військово-Повітряних сил ЗС України Леонід Фурса. Про це, посилаючися на анонімні, але «надійні» військові джерела, повідомив телеканал ІCTV. Як сповіщають джерела каналу, генерал Фурса завізував план святкових заходів, оскільки головнокомандувач Віктор Стрельников на той час був у відпустці. А за кілька днів до катастрофи сам Фурса пішов у відпустку, і всю відповідальність за те, що сталося на аеродромі тієї чорної суботи, взяв на себе Стрельников.
Коментуючи це повідомлення, голова державної комісії з розслідування причин трагедії, секретар РНБО Євген Марчук заявив, що йому відомі всі особи, які підписували документи, але поки триває слідство, назвати їх він не може. За словами Марчука, в комісії є чимало запитань до організаторів польотів. Зокрема, з приводу інструкцій узгодження з вищими інстанціями, отримання дозволу, забезпечення системи безпеки, координації служб, які відповідають за те, що відбувається в небі та на землі.
А поки Леонід Фурса продовжує виконувати обов’язки командувача ВПС, екс-командувач генерал-полковник Віктор Стрельников з трьома офіцерами
14-го авіаційного корпусу, котрі того трагічного дня керували із землі пілотажем літаків, перебувають у слідчому ізоляторі.
До редакції «ГУ» звернувся заступник командувача
5-го авіаційного корпусу полковник Сергій Тронько, який від імені особового складу корпусу висловив здивування щодо рішення про арешт генерал-полковника Стрельникова. За його словами, генерал привів 1992 року 86% особового складу армії до присяги на вірність України. Це той командувач, на прикладі якого виховується третє покоління льотчиків.
Сам полковник Тронько 27 липня перебував на аеродромі Скнилів і як очевидець погодився відновити картину подій авіашоу.
— Я був свідком того, як головнокомандувач ВПС прилетів з Вінниці і ступив на злітно-посадочну смугу. За десять метрів від літака він заслухав керівний склад про готовність до свята. Йому доповіли також, що в Івано-Франківську складні метеоумови (погана видимість). Запропонували перегнати Міг-29, який планували до пілотажу, до Скнилова у Львові, щоб літак злетів звідси, відпрацював над точкою і сів тут-таки, у Скнилові. Стрельников прийняв рішення щодо безпеки польотів і заборонив робити це, сказавши, що «29-й, якщо не поліпшаться погодні умови, не пілотуватиме».
(За словами спеціаліста, зазвичай під час підготовки таких заходів роблять заявку на використання повітряного простору, після чого прив’язки до земних справ у авіаторів уже немає).
Урочиста частина затрималася на 15 хвилин і закінчилася об 11.55. О 12.00, згідно із заявкою, повітряне свято розпочалося зі стрибків парашутистів. О 12.10 — від’їзд від Будинку культури на аеродром. О 12.20 головком і керівний склад піднялися на оглядову трибуну. Проходив пілотаж спортивних літаків Як-52.
Головнокомандувач віддав пряму вказівку командувачеві 14-го авіаційного корпусу генерал-лейтенанту Онищенку: «Передайте керівникові польотів, що я забороняю пілотування над людьми. Перенести пілотаж суворо над злітно-посадочною смугою».
С. Онищенко підійшов до коментатора свята полковника Хоречка і по прямому зв’язку передав керівникові польотів команду. Це було за 10 хвилин до виходу Су-27 на точку.
У перші секунди після катастрофи головнокомандувач узяв на себе керівництво з надання першої допомоги. Переді мною особисто було поставлено завдання евакуювати льотчиків до штабу полку, що й було зроблено.
Стрельников віддав наказ надавати допомогу в евакуації передусім дітям, посилити оточення, опломбувати склади з ПММ.
Одразу після того, як аварійні служби долучилися до надання допомоги потерпілим, головком склав рапорт про відставку, який вручив голові першої прибулої на місце трагедії комісії з розслідування в. о. начальника Генштабу генерал-лейтенанту Миколі Пальчуку.
Наш співрозмовник полковник Сергій Тронько стверджує, що схема проведення свята у Львові була точно така сама, як сценарій аналогічного шоу, що відбулося в Одесі 8 червня, коли відзначалося 60-річчя 5-го авіаційного корпусу. І літаки пілотували тоді ті самі льотчики, що й у небі над Скниловом, зокрема льотчик-випробувач 1-го класу полковник Віктор Топонар.
Слідство триває. Державна комісія з розслідування причин скнилівської трагедії має представити свої висновки до 7 серпня цього року.