Фахівці Рахункової палати завершили аудит ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам м. Києва та Київської області на часткове відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою, яким був охоплений період 2012--2014 років. За розглядом його результатів Колегія Рахункової палати дійшла висновку: механізм надання цим хворим можливості придбання ліків за зниженими цінами є неефективним.
Це підтверджено низкою фактів. Передусім тим, що зниження вартості лікарських засобів для кожного хворого на гіпертонію було незначним. За розрахунками, у середньому за рік воно становило у м. Києві -- 22 грн., Київській області --19 гривень.
По-друге, до пілотного проекту, в рамках якого здійснювався відпуск хворим на гіпертонію лікарських засобів за зниженими цінами відповідно до постанови
Кабінету Міністрів України від 25.04.2012 # 340, були залучені переважно комунальні заклади охорони здоров'я. Суб'єктів господарювання, які мають у складі аптечні заклади, до пілотного проекту було залучено також недостатньо.
Як наслідок -- 700 тисячам пацієнтів закладів охорони здоров'я всіх форм власності вищеназваних регіонів (із 1,2 млн. осіб, які перебували на обліку), взагалі не вдалося скористатися перевагою придбання ліків за зниженими цінами.
По-третє, із суб'єктами господарювання, які реалізували лікарські засоби за зниженими цінами у м. Києві станом на 01.01.2015 не проведено розрахунків на 4,6 млн. гривень. Джерела відшкодування цієї заборгованості ні в державному, ні у міському бюджеті м. Києва не визначені, бо реалізація пілотного проекту в 2015-му і наступних роках не передбачена. Ситуація, що виникла, створює ризики залучення до участі в інших соціальних проектах (таких, як забезпечення хворих інсуліном) суб'єктів господарювання різних форм власності, що здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами.
Крім того, департаментами охорони здоров'я Київської міської та Київської обласної державних адміністрацій, які були головними розпорядниками субвенції на місцевих рівнях, допущені окремі порушення вимог нормативно-правових актів у цьому напрямі. В результаті не було освоєно та повернуто до державного бюджету 6,4 млн. грн. із виділених 36 млн. грн., що свідчить про неефективне управління коштами субвенції.
Причина вищевказаних недоліків є незабезпечення в повному обсязі
Міністерством охорони здоров'я України (далі -- МОЗ) разом з департаментами охорони здоров'я організаційних заходів пілотного проекту, що впроваджувався у 2012--2014 роках. Як наслідок -- соціальний ефект у м. Києві та Київській області від реалізації пілотного проекту, метою якого було здешевлення ліків для хворих на гіпертонію, виявився незначним.
Колегія Рахункової палати зазначила: форма надання фінансової допомоги громадянам, які страждають на гіпертонічну хворобу, потребує вдосконалення, зокрема, в напрямі запровадження надання хворим із числа найбільш соціально незахищених категорій населення адресної допомоги. Відповідні рекомендації
надані МОЗ, а також Київській міській та Київській обласній державним адміністраціям. Зокрема, як повідомив заступник Голови Київської міської державної адміністрації Михайло Радуцький, котрий опікується сферою охорони здоров'я столиці, механізм компенсації вартості лікарських засобів малозабезпеченим киянам планується закласти в "Картку киянина".