Про нові особливості виплати державного утримання в старості

Редакція газети звернулася до Пенсійного фонду України з переліком запитань, які виникнуть після набуття чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» №213-VІІІ. У прес-службі фонду (Наталя Яценко) нам повідомили, що на поставлені запитання відповість особисто голова правління фонду Олексій Зарудний. Декілька разів ми намагалися через прес-службу отримати відповіді на запитання. Керівник правління Пенсійного фонду, на жаль, так і не знайшов часу задовольнити запити великої кількості громадян, які є читачами газети. Проте його заступник пан Владислав Машкін без проблем це робить кореспонденту Укрінформу. Однак деякі коментарі Машкіна викликали ще більше запитань, оскільки, нам здається, він досить вільно трактує окремі норми закону. Саме тому далі чекати ми не можемо, оскільки не можуть чекати наші читачі, і взяли на себе сміливість самостійно відповісти на основні поставлені голові правління Пенсійного фонду запитання.

Пенсія або робота

Обрати це до 1 квітня мають насамперед пенсіонери, які працюють на посадах, що дають право на отримання так званих спеціальних пенсій (обрахованих не за загальним, а за спеціальними законодавчими актами): народні депутати України, члени Кабінету Міністрів України, помічники-консультанти народного депутата України, державні службовці, службовці органів місцевого самоврядування (ради), працівники органів прокуратури, судові експерти, працівники дипломатичної служби, службовці Національного банку України, судді (вони отримують не пенсію, а щомісячне довічне грошове утримання).
Внесеними змінами для зазначених вище категорій працівників (для працюючих пенсіонерів) введено такі правила стосовно отримуваних ними пенсій:
1) у період з 1 квітня по 31 грудня 2015 року пенсії (в тому числі і призначені за загальними правилами) виплачуватися не будуть;
2) з 1 січня 2016 року, окрім зарплати за роботу на посадах, які дають право на отримання спецпенсії, вони отримуватимуть пенсію, але обраховану за загальними правила (за Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»);
3) після звільнення з посади, яка дає право на отримання спецпенсії, поновлюється виплата спецпенсії в розмірі, який було встановлено до 1 квітня 2015 року;
4) у будь-якому разі розмір пенсії з 1 квітня 2015 року не буде перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність, до 30 листопада 2015 року — 9490 гривень, з 1 грудня 2015 року — 10740 гривень.
Спецпенсіонери, які працюють на посадах (або виконують роботу), що не дають право на призначення спецпенсій, отримуватимуть з 1 квітня 2015 року 85 відсотків призначеного розміру пенсії/щомісячного довічного грошового утримання (у будь-якому разі не менш як 150 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, — нині це 1423,5 гривні). Це обмеження у виплаті пенсії також стосуватиметься і всіх інших пенсіонерів, які отримували її на загальних підставах. Діятиме це обмеження і для спецпенсіонерів, і для інших пенсіонерів до 31 грудня 2015 року. З 2016 року пенсії сплачуватимуть у повному обсязі, який було нараховано до 1 квітня 2015 року, незалежно від заробітної плати чи отримуваного доходу пенсіонера (якщо, звісно, законодавець не продовжить дію обмежувальних норм на 2016 рік, у чому є дуже великий сумнів, адже «обрізна економія» дасть, за підрахунками фахівців, приблизно 3,9 мільярда гривень, а, як зазначають у Мінсоцполітиці, дефіцит бюджету Пенсійного фонду становить 80 мільярдів гривень). Терміни дії обмежень у виплаті пенсій можуть бути переглянуті і раніше, якщо Конституційний Суд України визнає прийнятий закон таким, що не відповідає Конституції України. А такий досвід у Конституційного Суду є. Раніше, коли влада намагалася вводити обмеження стосовно виплат пенсій, Конституційний Суд України не раз приймав рішення на користь пенсіонерів, визначаючи, що норми нових законів не можуть погіршувати встановлений рівень соціального захисту громадян. Між іншим, окрім обмежень у виплаті пенсій, продовжують діяти і норми щодо оподаткування пенсій, які також є сумнівними з точки зору їх легітимності. Зокрема, стаття 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення» чітко вказує, що пенсії не підлягають оподаткуванню, а ст. 4 Податкового кодексу України закріплює положення про те, що в разі, якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, унаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Про особливості, встановлені для окремих категорій

До спецпенсіонерів за нашим законодавством віднесено і діячів науки, викладачів вищих навчальних закладів, які мають право на отримання так званої наукової пенсії. На відміну від інших категорій спецпенсіонерів, науковцям і викладачам, які працюють на посадах, що дають право на призначення спецпенсії, виплату спецпенсії замінили на виплату в повному розмірі пенсії, обрахованої на загальних підставах. Діятиме така виплата протягом усього часу роботи пенсіонера на зазначеній вище посаді. А от якщо науковий пенсіонер працюватиме на інших посадах/работах (які не дають право на отримання спецпенсії), то виплата його діючої спецпенсії (нарахованої до 1 квітня 2015 року) буде обмежена 85 відсотками. Виплата такої урізаної спецпенсії діятиме лише з 1 квітня по 31 грудня 2015 року або до звільнення з роботи. З 1 січня 2016 року виплата наукової пенсії має бути поновлена в повному обсязі, незалежно від категорії посади працюючого пенсіонера. Між іншим, положення про поновлення виплати в повному обсязі спецпенсії з 1 січня 2016 року стосується також працюючих пенсіонерів, яким пенсію було нараховано за Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», пенсіонерів із числа колишніх військовослужбовців, а також пенсіонерів, які вийшли на пенсію за віком на пільгових умовах, за вислугою років, що передбачено Законом України «Про пенсійне забезпечення» (працівники, зайняті на підземних та особливо шкідливих (шкідливих) роботах, роботах з особливо важкими (важкими) умовами праці, наприклад, шахтарі, трактористи, доярки, водії пасажирського транспорту (списки №1 і №2), працівники льотного і льотно-випробного складу, управління повітряним рухом, бортпровідники, працівники експедицій, робітники локомотивних бригад тощо).
Варто відзначити, що новий закон встановив поступове збільшення пенсійного віку для жінок, яким призначають пенсії за віком на пільгових умовах або пенсії за вислугу років.
Для призначення зазначених пенсій також збільшено страховий стаж на 5 років як для жінок, так і для чоловіків (це стосується і збільшення на 5 років для окремих категорій вислуги років).
Детальніше про періоди та збільшення пенсійного віку для жінок, яким призначають пенсії за віком на пільгових умовах або пенсії за вислугу років та збільшення страхового стажу для жінок і чоловіків зазначених категорії пенсій можна дізнатися з пункту 2 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення», надрукованого в газеті «Голос України» за 12 березня 2015 року (сайт golos.com.ua розділ «Право»).

Обмеження не стосуються

Незважаючи на дуже вагомий дефіцит бюджету Пенсійного фонду України, законодавець потурбувався про окремі категорії пенсіонерів і визначив, що вони не будуть обмежені в розмірі виплат, які стосуватимуться більшості працюючих пенсіонерів.
Отже, обмеження з виплат пенсій, щомісячного довічного грошового утримання для працюючих пенсіонерів (незалежно від посади/роботи) не діятимуть (безстроково), окрім обмеження стосовно максимального розміру пенсії (десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність), для:
— інвалідів І та ІІ груп;
— інвалідів війни ІІІ групи;
— учасників бойових дій;
— членів сімей загиблих (тих, які пропали безвісти) військовослужбовців.
Також обмеження не діятимуть до часу завершення особливого періоду відносно виплати пенсій особам, які проходять військову службу або перебувають на посадах у Міністерстві оборони України, Головному управлінні розвідки Міністерства оборони України, Міністерстві внутрішніх справ України, апараті Ради національної безпеки і оборони України, Державній спеціальній службі транспорту, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Управлінні державної охорони України, Державній пенітенціарній службі України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національній гвардії України, органах військової прокуратури або беруть участь в антитерористичних операціях, здійсненні заходів із забезпечення правопорядку на державному кордоні, відбитті збройного нападу на об’єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільненні цих об’єктів у разі захоплення, відбитті спроб насильницького заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою, а також прокурорам і суддям, які виконуватимуть повноваження членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та Вищої ради юстиції. 
Новим порядком виплати пенсій прямо не передбачено обмежень і стосовно пенсіонерів, які надають послуги чи виконують роботи на підставі цивільно-правових договорів. Аналіз побудови закону дає право стверджувати, що обмеження стосуються лише пенсіонерів, які працюють за трудовими угодами. До того ж цивільне право розмежовує поняття «робота»,  «послуги». А поняття «посада» може стосуватися лише трудових правовідносин. Проте чиновники Пенсійного фонду України, зокрема згадуваний раніше заступник голови правління фонду пан Машкін, уже почали коментувати закон так, як їм це вигідно. Відповідаючи на запитання журналіста Укрінформу, пан Машкін заявив, що якщо особа працює за цивільно-правовим договором, а фонд у цьому разі отримує відповідні відрахування, то така людина буде обмежена у виплаті пенсії. На жаль, такі роз’яснення сприятимуть порушенню прав пенсіонерів. До речі, обмеження щодо виплат спецпенсій, зокрема для державних службовців, було введено ще в 2011 році. Ще тоді було передбачено, що службовець, який працює на посаді, що дає право на спецпенсію, має лише право на отримання загальної пенсії, а не спеціальної. До того ж виплати спецпенсій обмежили 10 прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність. Відтоді (а обмеження практично такі само, як і в новому законі) жодного разу Пенсійний фонд не заявлял про те, що виконання спецпенсіонером робіт (послуг) за цивільно-правовим договором є підставою для невиплати йому спецпенсії. Саме для того, щоб не було всіляких вільних трактувань, ми і просили прокоментувати норми нового закону безпосередньо самого голову правління Пенсійного фонду України. На жаль, поки що не вийшло. Сподіваємося, що час до запровадження закону в дію є і ми встигнемо ще відповісти на запитання, які виникатимуть у наших читачів.

З першого червня цього року спецпенсії скасують

У коментованому в цьому матеріалі законі, як на мене, найголовнішим є те, що, швидше за все, з 1 червня 2015 року спецпенсії призначати не будуть. Поспішаю заспокоїти тих, хто вже отримав таку пенсію або подасть документи на її оформлення до 1 червня: вас це не стосуватиметься, це положення для призначення нових спецпенсій. І станеться це в разі, якщо Кабінет Міністрів України до 1 травня не подасть на розгляд парламенту законопроект щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних (крім пенсій військово-службовців і наукових працівників), на загальних підставах, або якщо парламент до 1 червня не прийме такий законопроект. Як на мене, простіше такий законопроект уряду не готувати і не подавати — все одно скасують спецпенсії шляхом прийняття закону чи автоматично через те, що його не подали чи не прийняли.

Як повідомити Пенсійний фонд про завершення трудової діяльності

Після звільнення треба надати регіональному управлінню Пенсійного фонду копію трудової книжки, в якій буде зазначено запис про звільнення. Якщо копію трудової книжки буде подано пізніше 25 числа місяця, в якому звільнилися, то частину (або весь розмір) утриманої пенсії сплатять пізніше, після відповідного перерахунку.

Із Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»

До членів сімей загиблих (тих, які пропали безвісти) військовослужбовців, партизанів та інших осіб належать:
утриманці загиблого або того, хто пропав безвісти, яким у зв’язку з цим виплачується пенсія; батьки; один з подружжя, який не одружився вдруге, незалежно від того, виплачується йому пенсія чи ні; діти, які не мають (і не мали) своїх сімей; діти, які мають свої сім’ї, але стали інвалідами до досягнення повноліття; діти, обоє батьків яких загинули або пропали безвісти.

УВАГА!

Якщо звичайна або спеціальна пенсія була встановлена в розмірі вище за 9490 гривень, то з 1 квітня 2015 року її буде зменшено до зазначеного максимального розміру. При цьому не має значення, працює чи не працює пенсіонер.

ДО РЕЧІ

Посадові особи фіскальних та митних органів у період їх роботи в цих контролюючих органах з 1 квітня по 31 грудня 2015 року не отримуватимуть пенсію.

Між іншим

Сьогодні пенсії оподатковуються податком на доходи фізичних осіб за ставкою 15 (20) відсотків, а також військовим збором (2,5 відсотка). Оподаткуванню підлягає розмір пенсії, що перевищує 3654 гривні. Отже, в разі зменшення виплати розміру пенсії буде зменшено об’єкт оподаткування. У деяких випадках обмеження виплати пенсії в розмірі 85 відсотків може становити розмір податку, який було запроваджено ще минулого року. А тому деякі працюючі пенсіонери обмеження виплат пенсії можуть не відчути.

УВАГА!

Порядок виплати пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) пенсіонерів, які працюють, розповсюджується на пенсіонерів незалежно від часу призначення пенсії.