До кінця 2015 року міжнародний консорціум, до якого входить і українське державне підприємство «ЧорноморНДІпроект», має запропонувати шляхи відновлення водної магістралі Е-40 між Чорним і Балтійським морями.
Визначено проектувальників
«Голос України» вже не раз розповідав про прагнення європейських країн відновити водний шлях, який поєднав би порти Гданськ (Польща) і Херсон (Україна) через річки Вісла—Західний Буг—Прип’ять—Дніпро. Уже відбувалися зустрічі з обговорення цього питання в Бресті, Варшаві, Мінську, Любліні.
Справа, як бачимо, не стоїть на місці. Тож із задоволенням повідомляємо про ще один крок до здійснення задуманого: 29 січня в Мінську Гданським морським інститутом (Республіка Польща), який очолює консорціум, і республіканським унітарним експлуатаційно-будівельним підприємством «Дніпро-Бузький водний шлях» (Білорусь), як замовником дослідження, було підписано контракт на проведення робіт з техніко-економічного обґрунтування проекту. Експерти проаналізують економічні, технічні, екологічні та інші аспекти відновлення водної магістралі Е-40 між Гданськом і Херсоном. Їх висновки буде представлено до кінця 2015 року. А тим часом уже в квітні в Луцьку в форматі міжнародної конференції заслухають проектантів із Гданська щодо їхніх напрацювань із цієї проблематики.
Навесні проміжний звіт у Луцьку
Отже, за одинадцять місяців консорціум повинен розглянути доцільність використання сполучення Е-40 і запропонувати три конкретні сценарії його відновлення. Передбачається, що разом зі своїми колегами українські експерти складуть гідрологічний і гідрографічний огляди водного шляху, а також вивчать технічні умови його роботи.
Складність розв’язання проблеми в тому, що сьогодні судна не можуть проходити ділянкою шляху Е-40 на річці Західний Буг між Варшавою і Брестом, яка є несудноплавною. На цьому відрізку Західний Буг також перетинає декілька екопарків, що належать до європейської природоохоронної мережі Natura 2000. Тому планування і будівництво гідротехнічних споруд тут вимагає найретельнішого аналізу.
Разом із державним підприємством «ЧорноморНДІпроект» і Морським інститутом у Гданську консорціум також утворюють Європейсько-українське агентство з бізнесу та інновацій (Німеччина), Інститут економіки перевезень і логістики (Німеччина) і Національна академія наук Білорусі. Детальніше напрями роботи всіх п’яти організацій буде визначено на спеціальній зустрічі, яка відбудеться в середині лютого 2015 року.
Відновлення водного шляху Е-40 дасть змогу перевозити щорічно до 4 мільйонів тонн вантажів. Це значно спростить торгівлю між Україною, Польщею і Білоруссю, знизить собівартість перевезень, дасть можливість доставляти великогабаритні вантажі, розвивати сучасну логістичну інфраструктуру в прикордонних регіонах трьох сусідніх країн. Розвитку набуде і водний туризм.
Можливі проблеми і з водою
Свій інтерес в реалізації проекту отримає і Волинська область, оскільки на її території на річці Прип’ять розташовано водозабір, озера-водосховища і частину каналів Білоозерської водоживильної системи, без якої неможливе функціонування шлюзів Дніпро-Бузького каналу. Оскільки із зростанням інтенсивності судноплавства витрати води під час шлюзування можуть зрости, є ймовірність відновлення і старої Оріхівської водоживильної системи, яка теж бере початок на Волині.
Є певні перспективи і в Львівщини. Вони насамперед пов’язані з можливим відновленням і реконструкцією Сокальського водосховища на Західному Бузі як одного з двох регулюючих резервуарів на цій ріці із значним сезонним перепадом рівнів.
Для проведення всіх необхідних робіт консорціум, як переможець міжнародного тендеру, отримає 493 тисячі євро. Кошти надасть Європейський Союз у рамках проекту з відновлення водного шляху Е-40. Провідним партнером у проекті виступає білоруська державна компанія «Дніпро-Бузький водний шлях». Українську сторону представляють Волинське обласне управління водних ресурсів і громадська організація «Волинська асоціація вчених та інноваторів».
— Значний досвід, який мають усі учасники консорціуму, дасть можливість отримати справді якісне дослідження, — вважає директор підприємства «Дніпро-Бузький водний шлях» Микола Котецький. — Наприклад, Морський інститут у Гданську понад 50 років займається проблемами в сфері економіки водного транспорту, а Інститут економіки перевезень і логістики успішно виконував замовлення не лише в Європі, а й у Китаї та країнах Перської затоки.
Отже, попереду надзвичайно цікава робота, яка, сподіваємося, дасть позитивну відповідь на запитання, бути чи не бути водному шляху Е-40.
Сподіваємося, що на цьому встановленому на гідровузлі «Кобрин» покажчику згодом з’являться міста Варшава і Гданськ (березень 2014 року).
Один із шлюзів Дніпро-Бузького каналу поблизу міста Кобрин (Республіка Білорусь).
Фото автора.