Із 1 травня набирає чинності Постанова КМУ «Про удосконалення порядку надання житлових субсидій» від 28 лютого за №106, якою запроваджується спрощення системи отримання субсидій: на підставі Заяви та Декларації про доходи та витрати, бланки яких усі споживачі комунальних послуг мали отримати до 15 квітня.

Хто може отримати субсидію


По субсидію звертається один із членів сім’ї, на якого відкрито особовий рахунок на сплату комунальних послуг за місцем проживання.
Допомога призначається, якщо сума витрат на комунальні послуги (в межах соціальних норм) перевищує обов’язковий платіж за послуги ЖКГ. Обов’язковий платіж для кожної сім’ї є індивідуальним та залежить ли-
ше від кількості членів сім’ї та їхніх доходів. 
Орієнтовний розмір обов’язкового платежу дивіться в таблиці нижче.
Наприклад, якщо ваша родина складається із 3 осіб, а дохід на місяць на одну особу — 2 тисячі гривень, то згідно з таблицею обов’язковий платіж за комунальні послуги становить 765,3 гривні. У тому разі, якщо сім’я сплачує за комунальні послуги 965,3 гривні в межах норм споживання, то субсидія становитиме 200 гривень (965,3 - 765,3 = 200).
Уряд залишив лише одне обмеження, що перешкоджає нарахуванню субсидій: якщо будь-хто із зареєстрованих у житловому приміщенні осіб протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії здійснив покупку, що перевищує 50 тисяч гривень.


Практичні аспекти заповнення декларації


Мабуть, чи не найбільше запитань у пересічного українця постає під час заповнення Декларації про доходи і витрати. Складнощі виникають із заповненням Розділу ІІ Декларації, де необхідно зазначити інформацію про всі види доходів, яка і буде найголовнішим критерієм для визначення розміру субсидії. Отже, в Декларації зазначаються всі легальні доходи: заробітна плата, пенсія, допомога при народженні дитини (крім її частини, виплата якої здійснюється одноразово), грошове забезпечення, аліменти, виплати відповідно до умов цивільно-правового договору, доходи від підприємницької діяльності, здачі майна в оренду, від продажу майна та немайнових прав, сільськогосподарської продукції, дивіденди, проценти від розміщення депозитів та інші доходи, які підлягають оподаткуванню.
Важливо, що вказувати потрібно «чистий» дохід, тобто без урахування податків.


Період, за який вказуються доходи


У разі звернення за призначенням субсидії в І кварталі року, враховується середньомісячний дохід за перші 9 місяців попереднього року.
За бажанням громадян, у разі подання ними довідок про доходи, враховується сукупний дохід, отриманий протягом 6 місяців, що передують дню звернення.
В інших випадках доходи зазначаються за попередній рік (тобто за весь 2014 рік, без урахування доходів за 2015-й).


Час вирішення питань про призначення субсидії


Рішення про призначення (непризначення) субсидії приймається протягом десяти днів після подання заяви та отримання відомостей. Це відбуватиметься у випадках, якщо питання про призначення субсидій не потребуватиме окремого вирішення комісією.
Зверніть увагу. Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право (а не обов’язок) робити запити до Фіскальної служби, органів виконавчої влади та органів місцевого само-
врядування, вищих на-вчальних закладів, фондів соціального страхування. Відсутність обов’язку перевіряти правильність відомостей, зазначених у Декларації перед моментом призначення субсидії, дає можливість цим органам нарахувати таку допомогу. Всю відповідальність за правильність заповнення Декларації держава пере-
клала на громадян. Однак Декларацію ви підписуєте із зауваженням: «...у разі подання мною неповних чи недостовірних відомостей про доходи... зобов’язуюсь повернути надміру перераховану суму субсидії в подвійному розмірі». Протягом трьох років з моменту, коли структурний підрозділ соціального захисту виявить помилковість зазначених відомостей, він зможе звернутись до суду про повернення надміру сплачених коштів у подвійному розмірі.


Запитання, які ставлять найчастіше


1. Якщо в квартирі зареєстровані три особи, а фактично проживають двоє, чи можливо в декларації не вказувати доходи особи, яка фактично не проживає?
На це запитання нам відповіли спеціалісти Управління праці та соціального захисту населення Деснянського району м. Києва. Кількість осіб, що фактично проживають, можна зазначати лише в тому разі, якщо в приміщенні встановлено індивідуальні засоби обліку (лічильники на світло, воду, газ). У цьому випадку необхідно разом із заявою та декларацією надати Довідку, що посвідчує факт проживання або перебування особи в іншому місці. Ця ситуація потребуватиме окремого рішення комісії. Тому, заповнюючи Заяву, обов’язково необхідно підкреслити, що просите розглядати комісію це питання.
2. Чи необхідно звертатися по субсидію тим громадянам, яким вона вже була призначена?
Ні, не потрібно, грошова допомога буде призначена їм автоматично.
3. Чи мають право на субсидію особи, які не працюють офіційно та не зареєстровані в центрі зайнятості?
Обмеження про нарахування непрацюючим особам, що не перебували на обліку в центрі зайнятості, — скасовано. На сьогодні непрацюючі особи в Декларації зазначають нульовий дохід, який при призначені субсидії буде автоматично розрахований як прожитковий мінімум для працездатної особи — 1218 гривень.
4. Чи отримають субсидії особи, що орендують житло?
У постанові уряду №106 передбачена можливість отримання допомоги такими особами. Для цього необхідно надати договір оренди житлового приміщення, а також пере-
оформити на орендаря особові рахунки із житлово-комунальних послуг. На практиці в орендарів можуть виникнути проблеми при оформленні особових рахунків на себе, оскільки в них відсутнє право власності на житло. Як здійснюється оформлення та пере-
оформлення особових рахунків на сплату житлово-комунальних послуг, ми розповімо в наступних випусках газети.
5. Чи можливо оформити субсидію, якщо особи зареєстровані в квартирі, але не є власниками житла, а сам власник у квартирі не проживає?
Субсидію оформлять, якщо особові рахунки зі сплати житлово-комунальних послуг відкрито на одного із зареєстрованих у квартирі. У разі, якщо особові рахунки відкрито на власника квартири, то питання нарахування субсидій вирішуватиме комісія.


Розвінчування міфів


Міф 1. Податкова, здійснюючи минулого року невдалі спроби задекларувати всі доходи громадян, намагається хитрістю отримати Декларації, щоб потім використати їх проти людей.
Нереалізоване загальнообов’язкове декларування мало відобразити всі доходи та майно кожного українця. Проте основна увага спрямовувалась на доходи олігархів та заможних осіб, тому Декларація могла стати елементом впливу на конкретних осіб у майбутньому. Натомість Декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися по призначення житлової субсидії, не міститиме відомостей ні про земельні ділянки чи інше нерухоме майно, ні про транспортні засоби. Тому Фіскальна служба ніяк не зможе використати ці Декларації в майбутньому. Водночас необхідно врахувати, що якраз для правильного зазначення відомостей для призначення субсидії людині, якщо вона отримувала доходи з різних джерел, швидше за все, доведеться звернутись у Фіскальну службу або Пенсійний фонд для отримання довідки про доходи, адже навряд чи хтось знає весь свій заробіток за попередній рік.
Міф 2. Заповнену Декларацію зможуть використати органи Фіскальної служби для оподаткування нерухомого майна.
Із 1 січня 2015 року було внесено зміни до Податкового кодексу, серед яких зменшено площу об’єкта нерухомості, який підлягає оподаткуванню. Проте розрахунок податку здійснюватиметься на підставі відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, який веде Реєстраційна служба України з 1 січня 2013 року. Реєстр не наповнений, тому, щоб стягнути з населення податок, необхідно змусити громадян реєструвати своє майно. Однак в Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії, відсутня графа, де б зазначалась інформація про наявне нерухоме майно.


На що справді потрібно звертати увагу


Субсидія не призначається, якщо під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства державним соціальним інспектором буде з’ясовано, що особа, яка звернулась за отриманням субсидії, має додаткові джерела для існування, не зазначені в Декларації. Наприклад, здає житло в оренду, працює без оформлення трудових відносин у встановленому порядку, отримує дохід від утримання худоби, птиці, інших тварин, дохід від народних промислів, використання наявної сільськогосподарської техніки, вантажної машини, мікроавтобуса тощо.
Дохід від утримання худоби, птиці, інших тварин тлумачити можна як завгодно. Та й незрозуміло, як інспектор зможе довести, що селянин отримує дохід, наприклад, від свійських тварин, а не використовує їх для особистого споживання? Та і якщо особа отримує дохід, то в ідеалі мала б бути зареєстрована як фізична особа-підприємець, і її дохід підлягав би оподаткуванню. Ще цікавим є момент, як інспектор, досліджуючи матеріально-побутові умови сім’ї, зможе встановити, що особа працює без офіційного оформлення трудових відносин?
Отже, схоже, що без спорів не обійтися. А от як їх вирішуватимуть — покаже час.

Наталя ТИТАРЕНКО, юрист.

Таблиця розмірів оплати житлово-комунальних послуг осіб, які стали учасниками Програми субсидій ДИВИТИСЬ >>>