Розв’язання проблем корупції є одним із пріоритетів для українського суспільства на сьогоднішньому етапі. Її суспільна небезпечність полягає в тому, що вона підриває авторитет держави, завдає шкоди утвердженню демократичних основ та функціонуванню державного апарату, суттєво обмежує конституційні права і свободи людини.

 

 


Генеральною прокуратурою України на виконання антикорупційного законодавства здійснюється систематичний аналіз стану законності в цій сфері з метою попередження корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень у публічній і приватній сферах суспільних відносин.
Цього року правоохоронними органами держави скеровано до суду 464 обвинувальні акти стосовно 534 осіб.
Найпоширенішими серед виявлених корупційних кримінальних правопорушень є прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 КК України), заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем (чч. 2—5 ст. 191 КК України), зловживання впливом (ст. 3692 КК України), зловживання владою або службовим становищем (ст. 364 КК України), комерційний підкуп (ст. 3683 КК України), перевищення влади або службових повноважень (ст. 365 КК України).
Незважаючи на заходи, що вживаються для очищення правоохоронних органів від корупціонерів, ще часто трапляються випадки скоєння ними кримінальних корупційних правопорушень.
Уже цього року до суду направлено обвинувальні акти в кримінальних провадженнях за фактами скоєння корупційних правопорушень стосовно 53 працівників МВС України, 16 службовців державної кримінально-виконавчої служби, 18 — державної митної служби, 13 — державної фіскальної служби, 6 — органів прокуратури, а також 4 суддів.
Так, прокуратурою Одеської області закінчено досудове розслідування та направлено до суду обвинувальний акт у кримінальному провадженні за ч. 3 ст. 368 КК України щодо начальника поста екологічного контролю «Білгород-Дністровський морський торгівельний порт» та начальника відділу екологічного та радіологічного контролю в пунктах пропуску через державний кордон Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря, які за пропуск вантажу вимагали та отримали неправомірну вигоду в сумі 5 тис. дол. США.
Також цього року виявлено 37 корупційних правопорушень у сфері земельних правовідносин.
Генеральною прокуратурою України направлено до суду обвинувальний акт у кримінальному провадженні за ч. 5 ст. 368 КК України за підозрою начальника Головного управління державного земельного агентства в Черкаській області за фактом вимагання та отримання неправомірної вигоди в сумі 80 тис. дол. США.
Приділялась увага протидії корупції в галузі освіти, в якій виявлено 79 корупційних правопорушень, у бюджетній системі — 152 корупційних правопорушення, у галузях охорони здоров’я — 55 та охорони довкілля — 16.
Наприклад, у січні 2015 року до суду направлено обвинувальний акт щодо державного службовця 1 категорії — ректора Національного медичного університету імені О. О. Богомольця за ч. 5 ст. 191 КК України, який безпідставно нарахував та отримав у вигляді щоквартальних премій 3,7 млн. грн.
У лютому 2015 року до суду скеровано обвинувальний акт щодо державного службовця 4 категорії — начальника управління Державної геологічної служби Міністерства екології та природних ресурсів України за ч. 3 ст. 368 КК України, який одержав 170 тис. грн. неправомірної вигоди за видачу дозволу на видобування мінеральних підземних вод та неініціювання питання про анулювання раніше виданого такого дозволу.
Поширеними залишаються факти корупції серед державних службовців.
Прокурорами протягом поточного року направлено до суду обвинувальні акти стосовно 87 державних службовців та 36 посадових осіб органів місцевого самоврядування, найбільше — у місті Києві, Закарпатській, Одеській, Дніпропетровській та Хмельницькій областях.
Генеральною прокуратурою України направлено до суду обвинувальний акт у кримінальному провадженні за ч. 3 ст. 368 КК України за підозрою виконувача обов’язків начальника Головного управління автоматики, телемеханіки та зв’язку Державної адміністрації залізничного транспорту України, який вимагав та отримав для себе від керівництва ТОВ «Світлофори» неправомірну вигоду у вигляді грошових коштів у сумі 100 тис. грн. за включення продукції цього товариства до плану закупівлі на наступний рік та в подальшому сплати 10 відсотків від суми договору.
Органами прокуратури у взаємодії з підрозділами СБУ та МВС України вживаються заходи, спрямовані на запобігання та протидію корупції в системі судової гілки влади.
Уже цьогоріч до суду направлено 3 обвинувальних акти в кримінальних провадженнях зазначеної категорії щодо 4 суддів.
Так, Генеральною прокуратурою України 20.01.2015 направлено до Летичівського районного суду Хмельницької області обвинувальний акт стосовно судді Вінницького міського суду, який вимагав та одержав неправомірну вигоду в розмірі 45 тис. грн. за прийняття позитивного рішення в цивільній справі про визнання недійсними кредитного та іпотечного договорів, укладених громадянином із ПАТ «Кредитпромбанк». Судовий розгляд провадження триває.
На сьогодні слідчими органів прокуратури здійснюється досудове розслідування у 14 кримінальних провадженнях стосовно 14 суддів, п’ятьом з яких повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних корупційних правопорушень, пов’язаних з одержанням неправомірної вигоди.
У провадженні судів першої інстанції перебуває 33 кримінальних провадження щодо 35 суддів, які обвинувачуються у вчиненні корупційних злочинів.
Результатом зусиль оперативних підрозділів, слідчих та процесуальних керівників є розглянуті в суді обвинувальні акти.
Цього року стосовно 180 корупціонерів вироки (ухвали) суду набрали законної сили, з них 152 особи засуджено.
Зокрема, набрали законної сили вироки щодо 32 державних службовців, 15 — посадових осіб місцевого самоврядування, 9 — органів внутрішніх справ, 8 — державної кримінально-виконавчої служби, 6 — службовців райдержадміністрацій, 2 — органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, 2 — суддів, 1 — органів підрозділів цивільного захисту, 2 — митної служби, 26 — посадових та службових осіб інших органів державної влади, 24 — посадових осіб юридичних осіб публічного права та 1 працівника органів прокуратури.
Вироком Подільського районного суду міста Києва за ч. 4 ст. 368 КК України засуджено до 6 років позбавлення волі з конфіскацією майна начальника відділу Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Київській області, який вимагав та отримав від юриста Васильківської районної спілки споживчих товариств 50 тис. грн. за зняття заборони на експлуатацію торгівельного комплексу та його безперешкодну діяльність у подальшому. Крім того, як додаткове покарання судом позбавлено посадовця спеціального звання — підполковника служби цивільного захисту та заборонено обіймати посади в правоохоронних органах строком на 3 роки.
Уживалися заходи стосовно відшкодування збитків, завданих корупційними злочинами.
У провадженнях про корупційні злочини встановлено збитків на суму 35,1 млн. грн. Під час розслідування відшкодовано 12,7 млн. грн., накладено арешт на майно підозрюваних вартістю понад 57,5 млн. грн. та вилучено майна, готівки, цінних паперів, іноземної валюти на суму понад 5,8 млн. грн.
На виконання вимог Закону України «Про запобігання корупції» спеціально уповноваженими суб’єктами вживалися адміністративно-правові заходи щодо протидії корупції.
Протягом 1 кварталу 2015 року для розгляду до суду направлено 864 протоколи про вчинення адміністративних правопорушень, пов’язаних із корупцією, у тому числі: органами прокуратури — 520, внутрішніх справ — 137, Служби безпеки України — 202.
Найбільше протоколів у поточному році направлено до суду правоохоронними органами Дніпропетровської, Рівненської, Харківської, Черкаської областей.
Правоохоронними органами держави виявлялися адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, допущені високопосадовцями центральних органів влади, державними службовцями 1—4 категорії.
Генеральною прокуратурою України складено 2 протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією стосовно голови Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, який не повідомив у встановленому законом порядку про конфлікт інтересів при видачі дозвільних документів підприємству, яке очолює близький родич. Крім того, при звільненні з роботи він не подав у встановлений законом термін декларацію про майно, доходи, витрати й зобов’язання фінансового характеру за період, не охоплений раніше поданими деклараціями.
Також установлено, що на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.05.2014 № 517-р на посаду першого заступника голови Державної виконавчої служби України призначено особу, яку, за інформацією Міністерства юстиції України, було звільнено.
Серед притягнутих до адміністративної відповідальності за скоєння адміністративних правопорушень, пов’язаних із корупцією, є високопосадовці обласних рад і державних адміністрацій, депутати різних рівнів та правоохоронці.
Наприклад, голову Полтавської облдержадміністрації, який є державним службовцем 1 категорії, визнано винним у скоєнні правопорушення щодо невжиття заходів до припинення корупційних дій, учинених директором Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій із громадськістю, якого судом притягнуто за це до відповідальності.
За результатами судового розгляду протоколів про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, притягнуто до відповідальності 436 осіб, із них: за протоколами органів прокуратури — 272, МВС — 81, СБУ — 78.
Переважна більшість притягнутих до відповідальності за правопорушення, пов’язані з корупцією, — депутати місцевих рад, посадові та службові особи органів державної влади та місцевого самоврядування.
Наприклад, у Чернівецькій області судом притягнуто до відповідальності заступника голови Чернівецької обласної ради, який не вжив заходів щодо недопущення конфлікту інтересів при розгляді конкурсною комісією обласної ради, головою якої він є, питання про проведення конкурсу з визначення суб’єкта оціночної діяльності за участю одного учасника, директором якого є близький родич (донька), який у подальшому визнаний його переможцем.
Найбільше притягнуто до відповідальності депутатів сільських, селищних, міських рад — 182, посадових осіб місцевого самоврядування — 99. У багатьох випадках депутати притягнуті до відповідальності за неповідомлення про конфлікт інтересів під час голосування при розгляді на засіданнях рад рішень із земельних питань на користь близьких родичів.
До відповідальності також притягнуто 6 працівників органів внутрішніх справ, 10 — Державної кримінально-виконавчої служби України, 6 митників, 5 податківців, 2 прикордонника.
Наприклад, складено та спрямовано на розгляд суду протокол стосовно начальника ГУ МВС України в Кіровоградській області, який ініціював питання про присвоєння позачергового звання дружині, не повідомивши про конфлікт інтересів.

До адміністративної відповідальності притягнуто 134 особи за порушення вимог фінансового контролю, 247 — за неповідомлення про конфлікт інтересів, 21 — за порушення встановлених законом обмежень щодо одержання дарунка.
За результатами вжитих правоохоронними органами заходів, звільнилося 17 посадовців, щодо яких було складено протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, 4 було звільнено із застосуванням положень статті 22 Закону України «Про засади запобігання й протидії корупції». Ще 17 осіб, яких притягнуто до відповідальності, не звільнено через їх перебування на виборних посадах.
Забезпечення належного нагляду за додержанням законів у сфері запобігання й протидії корупції перебуває на постійному контролі Генеральної прокуратури України.


Олег ЗАЛІСКО, заступник Генерального прокурора України.