Унікальний експонат прикрасив експозицію військово-патріотичного музею в селищі Шампань Звенигородського району. Це німецький літак «Мессершмітт-109» — найвідоміший винищувач Другої світової війни. До весни 1945 року з конвеєрів зійшло майже 34 тисячі таких машин. Більше випущено тільки радянських штурмовиків Іл-2. Упродовж війни «мессер» був головним типом винищувача Люфтваффе на радянсько-німецькому фронті. Мав репутацію найнебезпечнішого повітряного противника. З фільмів про війну ми уявляємо, наскільки жорстокими були сутички в небі.

— «Мессер», що є в музеї, долітався у наших краях, — каже сільський голова і краєзнавець села Зелена Діброва Городищенського району Ігор Щербак. — Було це на початку 1944 року — під час Корсунь-Шевченківської битви. Старожили розповідали, як у нашому селі стояли радянські зенітки, от їхнім вогнем і був підбитий той винищувач. Він упав біля лісу — між селами Зелена Діброва і Козацьке. Селяни побігли подивитися на літак. Виявилося, пілот живий і неушкоджений. Його привели до сільради. Дорогою роздягнули і роззули, відібрали сумку-планшет і пістолет. Але, видно, в селі ще не було легітимної влади, щоб передати полоненого кому слід. Тому його просто відпустили на всі чотири сторони. Село визволили від гітлерівців тільки в лютому 1944-го.
Під час війни на фронті загинуло 190 жителів Зеленої Діброви. У братській могилі поховані 38 воїнів, які визволяли село, з них четверо — невідомі солдати...
...У січні 1944 року селяни знімали з літака все, що подужали. Хоча мало що могло знадобитися в господарстві. А деякі прилади навіть таїли загрозу. Вже у наші дні один із них перевірили за допомогою дозиметра, то рівень радіації зашкалював! Фюзеляж літака відтягнули до тракторної бригади. Згодом залишки викинули на звалище.
— У нашому музеї давно були речі збитого німецького пілота: сумка, кітель, значок льотчика-аса, — розповідає засновник музею «Шампань», колишній афганець Олег Бойко. — Потім відвідувачі розповіли, що є і залишки літака. Оглянули тракторну бригаду, смітники, знайшли фюзеляж і двигун. З металошукачем обходили поле і ліс. Люди приносили те, що повідкручували з «мессера» ще їхні діди. На пошуки пішло два роки. Потім приїхали двоє професійних реставраторів з кіностудії імені Довженка і півроку зводили все докупи. Оригінальних частин назбирали відсотків тридцять. А решту відтворювали з нуля. Реставрація військової техніки — річ дуже дорога. Тільки епоксидної смоли, склотканини та інших матеріалів пішла сила-силенна. Але справа того варта, бо цей «Мессершмітт-109» — єдиний на всі музеї України...
Дослідники встановили й історію літака. Допоміг Інтернет, спеціальна література й архіви Німеччини. На фюзеляжі було зображене серце зеленого кольору. Отже, літак належав до елітної ескадрильї винищувачів «Грюнхертц» («Зелене серце»). Служили там лише аси, які збили щонайменше десять літаків противника. Ще на носі літака була зображена гральна карта з тузом бубни. Згадайте вигук з фільму «В бій ідуть тільки «старики»: «Бий бубнового!»
— Пощастило встановити навіть прізвище збитого німецького льотчика, — продовжує Олег Бойко. 1 Він мав брата-близнюка, який теж служив в ескадрильї і загинув під Курськом. В пам'ять про брата на цьому літаку бубнова карта була намальована надірваною... Також біля кабіни було виведене жіноче ім'я «Матильда». Але під час реставрації ми написали красномовніше: «На Москву». Невідомо, що сталося з німцем після того, як його відпустили селяни. Може, його десь убили або замерз. Але до своїх не дійшов. У німецьких військових архівах він досі значиться як зниклий безвісти.
Вважається, що гральними картами розмальовували свої бойові машини тільки німецькі пілоти. Але бавилися цим і радянські льотчики. В книзі «Небо війни» — мемуарах Олександра Покришкіна, є згадка про те, що на одному з аеродромів він бачив великі барвисті малюнки майже на всіх літаках: «На одному — піковий туз, на другому — чортик грає на гітарі... Льотчики, виключно молодь, гордо поглядали на свої витвори... Я хотів було наказати, щоб позмивали всі оті тузи, чортики, голуби, стріли, маючи на увазі, що яскраві плями на літаку дуже зручні для прицілювання, але потім вирішив: нехай побавляться...»
Олег Бойко розповів, що «Мессершмітт-109» стане частиною цілої діорами. Літак підняли на стовпи, ніби він йде на бриючому польоті. Внизу вирили окоп, вдалині буде панорама з наступаючих німців. Лунатимуть звуки вибухів, автоматних черг і надривне ревіння двигуна винищувача. Спустившись в окопчик, відвідувачі музею зможуть відчути, в яких умовах наш народ воював за Перемогу.
У травні 2011 року правлінням Української спілки ветеранів Афганістану в Звенигородському районі вирішено створити на території автотранспортного підприємства «Шампаньтранс» військово-патріотичний центр-музей. Він задуманий не як звичайний «совдепівський», до яких усі звикли, а як широка панорама радянського періоду історії.


Володимир ЧОС, краєзнавець.


Черкаська область.