Львівський колекціонер Любомир Янушевич зібрав понад тисячу відомих і маловідомих фотоапаратів з різних куточків світу. Половину з них зроблено на старих радянських заводах.

Клуб-музей відкрито в історичній частині Львова за адресою Князя Романа,6, у старовинному приміщенні, ще з часів Австро-Угорської імперії. На дверях назва — «Фіксаж». Звідси на площу Ринок до міської ратуші — п’ять хвилин ходу. Поряд — консерваторія та пам’ятник Данилу Галицькому. Це закуток старовинного міста, де дихає історія. У просторій кімнаті з височенними стелями — аж дух захоплює. Стіни розмальовані старими гербами, чорні антикварні меблі, а замість ніжок для столів — давні німецькі пічки-«буржуйки». На вході відновили старі австрійські двері.


Фотоапарати всюди: на стінах, у шафах, на стелажах, на сходах. Від мініатюрних, які використовували пінкертони, до величезних фотокамер для фотосалону. Це перший поверх, а у напівпідвальному приміщенні ще одна експозиція — кілька сотень фотоапаратів. Тут кожного четверга о 19.00 починається показ ретрофільмів, а щосуботи сюди приходять займатися фотографією школярі та діти.
— Починав з фотоапаратів СРСР, де було п’ять заводів, — каже власник колекції Любомир Янушевич. — Серед найбільш відомих харківський «ФЕД» — його називали деколи заводом імені Ф. Е. Дзержинського (або фотоелектродеталь).


— Як народилася ідея створити музей?


— Перший фотоапарат батьки подарували на день народження в сім років, називався «Етюд». Перевів багато широкоформатної плівки, але жодного знімка не зробив. Наступний — «Чайка», дуже зручний та економний, усі кадри ділив навпіл. Гарні виходили фотографії — чорно-білі. А далі придбав у 1990-ті роки «Зеніт». Знимкував часто друзів та родину.
Після двадцяти літ почав збирати фотоапарати. Радянських — майже 500 штук. Решта — німецькі, американські, французькі, італійські. Зберігав на підвіконнях, цінніші — у шафах. Колекція заполонила частину офісу. Я завжди любив фототехніку. Так народилася ідея створити музей.


— А які експонати для вас найцінніші?


— Щоб придбати один фотоапарат, треба моніторити два-три дні. Сидіти в Інтернеті, ходити по блошиних ринках. Спочатку легко збиралося. Були моделі з великими тиражами. А що далі — то важче знайти щось нове для колекції. Маємо досить рідкісні апарати. Один з них — «Спорт», випущений у Ленінграді в 1935 році. Маємо зразки так званої спецтехніки «Аякс» — для спецслужб. Досить цікавий панорамний фотоапарат Токарєва (автора пістолета ТТ). У колекції є стереофотоапарати, які виробляли в Харкові. Рідкісні експонати «Комсомолец», «Турист», «Малютка», «Ліліпут», АРФО, ЕФТЕ, їх випускали до Другої світової війни. А ось фотоапарат, виробництво якого в 1932 році започаткували безпритульні Макаренка. Вони у Харкові скопіювали німецьку «Лейку» і випустили перші 30 апаратів. Пізніше «ФЕД» став популярним, військові кореспонденти пройшли з ними всю війну.


Якось наша делегація поїхала у Францію, і в однієї дамочки під час зйомок фотоапарат впав на бетонну доріжку. Французи кажуть: не переживайте, подаруємо вам новий французький апарат. А коли побачили, що нічого не розбилося, хотіли обміняти цей «ФЕД» на ящик французьких парфумів. Отакі надійні фотоапарати колись робили.


Одного фотографа три роки тому хотіли притягнути до відповідальності за скупку спецзасобів! Він відправляв колекціонерам два старенькі фотоапарати, які використовував КДБ. Спецзасобами їх не назвеш, бо використовувалися ще на початку 1990-х років. Нині звичайний мобільний телефон потужніший, ніж цей кадебістський фотоапарат.


— Це найбільший музей фотоапаратів в Україні?


— Один з найбільших. Був у Білорусії в Музеї фототехніки, вони навіть книжку видали «1200 фотоапаратів», але чотири роки тому закрилися. Проблема у фінансуванні. У Москві схожий музей — у підвальному приміщенні. Я бував у Німеччині в Музеї фототехніки біля Франкфурта, у нього 150 засновників. Але там мало відвідувачів. Тому ми вирішили створити клуб-музей, де можна посидіти, поспілкуватися, почитати літературу про фототехніку. У нас можуть зібратися колекціонери, фотографи, туристи — ось такий клуб за інтересами. Я єдиний засновник музею. Всі експонати — моя власність.


Львів.

 

Любомир Янушевич показує унікальні експонати заснованого ним Музею фотоапаратів.


Фото Сергія КУСТОВСЬКОГО.