Кожна реформа потребує своїх виконавців і глибокого розуміння суті змін. Без цього будь-які, навіть найліпше підготовлені, нововведення приречені на провал. Це аксіома, яку не потрібно доводити. Власне, як і те, що об’єднання територіальних громад є запорукою переходу місцевого самоврядування на якісно новий рівень.


Метою реформи місцевого самоврядування є передусім забезпечення його спроможності самостійно, за рахунок власних ресурсів, вирішувати питання місцевого значення. Якщо наявні сьогодні дрібні територіальні громади наділити додатковими ресурсами, переважна їх більшість буде витрачена на утримання управлінського апарату, а для реалізації серйозних проектів місцевого розвитку коштів не вистачатиме. Тому реформа й передбачає об’єднання (укрупнення) територіальних громад. Відтак за кошти платників податків утримуватиметься одна рада, один голова, один виконком, а не декілька — що збереже кошти для реальних справ.


Нагадаємо: для забезпечення реалізації ухваленого парламентом Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» уряд затвердив Методику формування спроможних територіальних громад. Та який вигляд має технологія цього процесу? Відповідь на це запитання містить Практичний посібник, підготовлений Асоціацією міст України. Він роз’яснює етапи та строки добровільного об’єднання, а також надає інформацію про повноваження та ресурси нових утворень, перспективні плани формування територій, форми державної підтримки тощо. Окрім того, у ньому наведено зразки проектів нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування до кожного етапу добровільного об’єднання. Ознайомитися з довідником можна на сайті АМУ.


Об’єднання громад має відбутися до чергових місцевих виборів, які пройдуть у жовтні 2015 року. Нові ради, обрані вже в об’єднаних громадах, отримають нові повноваження та істотні ресурси — фінансові та майнові. Зокрема, 60 відсотків податку на доходи фізичних осіб (нині — нуль) на власні повноваження, державні субвенції (медична, освітня галузі) та право розпоряджатися землями на території об’єднаної громади. Крім того, об’єднані громади переходять на прямі міжбюджетні відносини з Державним бюджетом (нині прямі відносини мають лише області, райони, міста обласного значення). Тож користь від добровільного об’єднання очевидна.


Вл. інф.