У гонитві за надприбутком в Одеській області процвітає контрабанда пально-мастильних матеріалів. Так вважають 11 народних депутатів, що підписали звернення (копія є в розпорядженні редакції) на ім’я Генерального прокурора України Віктора Шокіна із проханням провести ретельну перевірку фактів контрабанди ПММ в Україні, що завдає шкоди економіці та національній безпеці країни.
На захист інтересів України стають активні й небайдужі члени суспільства. Одеська сотня Самооборони Майдану 16 квітня 2015 року організувала постійне спостереження в портовому пункті Кілія, відправивши туди два екіпажі активістів. Трохи пізніше вже стаціонарний блокпост з’явився на дорозі, що веде з порту Очаків у Миколаївській області. Тут самооборонівці разом зі співробітниками МВС цілодобово стежать за пересуванням вантажного транспорту з порту.
Контрабандисти використовують кілька схем. Перша — це заниження фактичних обсягів завезених нафтопродуктів. За документами, приміром, оформляється 200 тонн, а реально ввозиться в рази, а іноді в десятки разів більше. Ті, хто за законом повинен контролювати кількість, як показує практика, можуть не помітити кілька десятків вантажних машин. Друга, часто застосовувана схема, коли під виглядом некондиційного палива, приміром, платформата, ввозиться звичайнісінький бензин. Але от акцизний податок з нього не сплачується, тому що за документами вантаж проходить як платформат. Приміром, зовсім недавно 1649 тонн такого платформата на суму 19 мільйонів гривень було затримано працівниками ДФС України в порту Рені Одеської області. Експертиза показала, що вантаж, який прибув з Боснії і Герцеговини, є легкими дистилятами, і державна скарбниця не отримала належного акцизного податку в розмірі 11 мільйонів гривень. Ще одна цікава схема, коли в український порт заходить танкер під іноземним прапором на вимушений ремонт. На час ремонту паливо з міркувань безпеки із судна зливається, а після закінчення ремонту має бути залите назад у тому ж обсязі. Насправді паливо переливається в автоцистерни й роз’їжджається за фіктивними документами по країні, а на судно заливають баластові води, щоб за рівнем осадки не можна було побачити, що воно розвантажено.
Показово, що всі зазначені порти — маленькі порівняно з такими велетнями Великої Одеси, як Южненський, Іллічівський або Одеський порти. В Кіліі так і взагалі — портовий пункт, що входить у структуру порту Усть-Дунайськ. Схоже, що так і замислено. Далеко від непотрібної уваги і зайвих очей, як під покривом ночі, найкраще робляться темні справи.
«Відповідно до українського законодавства, пункти відвантаження дизпалива на митну територію України повинні бути належним чином обладнані, чого немає просто фізично, приміром, у портовому пункті Кілія», — повідомив нам радник Першого заступника Голови Верховної Ради України, експерт з енергетичної безпеки Андрій Бойко. Паливо перевантажується просто з баржі в автоцистерну з порушенням усіх технологічних та екологічних норм безпеки.
Блокпости з прапорами, що гордо майорять над ними, люди в камуфляжі... Все як на фронті. Але ж тут теж фронт — фронт економічної війни, котру ведуть олігархи проти України. Тут немає пострілів і розривів снарядів, але руйнівні наслідки часом страшніші, ніж на справжній війні. Держава недоодержує мільярди гривень акцизного податку. За оцінками деяких експертів, частка контрабандних нафто-
продуктів на внутрішньому ринку України сягає 28—30 відсотків. Мільярди гривень на пенсії й зарплати бюджетникам, на ремонт доріг і медицину, на армію й відновлення зруйнованих міст осідають у кишенях нечесних ділків. І це в той час, коли тисячі українських бійців на фронті захищають не тільки територіальну цілісність країни, а й її європейський вибір, її майбутнє.
І народні депутати України, і працівники штабу Самооборони Майдану на підставі даних, отриманих з місць, не раз писали звернення до прокуратури та інших контролюючих органів. Відповіддю, мабуть, варто вважати публічні заяви чиновників ДФСУ різних рівнів про те, що контрабанди в Україні майже немає.
Але, незважаючи на заяви чиновників, проблема контрабанди нафтопродуктів в Одеській області існує не рік і не два. Під час президентства Віктора Януковича це була заборонена тема, тому що Сергій Курченко, котрий активно бере участь у цьому процесі, отримав схвалення «сім’ї» на обкрадання країни. Сьогодні про це заговорили. Нарешті заявили про себе й контролюючі органи. Головне управління Державної фіскальної служби України в Одеській області 18 травня 2015 року повідомило, що з метою підвищення ефективності заходів щодо протидії незаконному виготовленню й обороту пально-мастильних матеріалів і зрідженого газу, посилення державного контролю в зазначеній сфері ДФС України розпочато проведення операції «Нафтопродукт-2015». Хочеться вірити, що активісти, вказавши на проблему, все-таки змусять владу її розв’язувати, ДФС припинить злочинну діяльність нафтобаронів і відзвітує перед суспільством про результати.
Одеська область.
КОМПЕТЕНТНА ДУМКА
Андрій ЛЕВУС, голова підкомітету з питань державної безпеки Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони:
«Контрабанда палива здійснюється відкрито, у великих розмірах. Злочинці навіть не намагаються сховати свої схеми. Значна кількість нафтопродуктів надходить через морські порти Очаків, Ізмаїл, Рені та Кілія. Переважно в портах відсутні спеціалізовані термінали. Що й дає змогу обходити закон і відвантажувати нафтопродукт безпосередньо в автоцистерни без попереднього розмитнення.
У цих портах розмитнюється мала частина вантажу, решта йде як транзитний вантаж. А фактично реалізується весь обсяг.
Раніше після розмитнення малого обсягу нафтопродуктів танкер ішов з порту в зону невидимості. Доставка нафтопродуктів до причалу здійснювалася невеликими суднами ємністю 200 тонн, з яких і відбувалося відвантаження вже в автоцистерни.
Сьогодні цю схему «вдосконалили». Паливо розмитнюється в місті Кілія. Потім у порт Очакова воно потрапляє під виглядом внутрішніх переміщень. Тут пришвартована платформа «Водолій». Судна заходять і бункеруються біля неї. Товарно-транспортні документи оформляються під уже розмитнене паливо.
Переконаний, що такий розгул контрабанди неможливий без підтримки регіонального керівництва митної та фіскальної служб, а також правоохоронних органів. Корупція несе загрозу національній безпеці, пере-
шкоджає розвитку бізнесу».
СВІДЧЕННЯ ОЧЕВИДЦЯ
Віталій КОЖУХАРЬ, заступник командира Одеської сотні Самооборони Майдану:
«Ми не виконуємо функції влади. Ми змушуємо владу працювати. Поки що ці чиновники при портфелях. Але ми хочемо, щоб вони боялися відповідальності за свої незаконні дії. На першому етапі боротьби з контрабандою палива необхідно, щоб на це звернули увагу. Потрібно означити проблему, показати суспільству, що вона є. Тільки визначивши наявність проблеми можна змушувати владу вирішувати її. Ми здійснюємо детальну фіксацію переміщення всіх хур: із номерними знаками, моделями машин, фіксуємо, як паливо з барж зливається просто в автоцистерни. Доказів зібрано вже достатньо. Затим відправляємо інформацію в штаб, де вже юристи на своєму фронті ведуть роботу. Потім не можна буде сказати, що машин було лише 5, як зазначено в документах, якщо ми зафіксували 20. Чотири порти на півдні України, якими найчастіше користуються контрабандисти і яким ми приділяємо особливу увагу, — Рені, Ізмаїл і Кілія в Одеській області та Очаків у Миколаївській».
На знімку: порт «Очаків». Пальне з барж заливають напряму в автоцистерни.
Фото надане Самообороною Майдану.
З баржі на берег іде труба для зливання палива в автоцистерни (район Кілії).
Фото надано Самообороною Майдану.