Днями Париж став справжньою Меккою шанувальників автомобіля Cіtroеn DS, якому днями виповнилося 60 років. Дивлячись на ці авто, парижани та гості столиці немов потрапили до фільмів з участю улюбленого багатьма поколіннями французького коміка Луї де Фюнеса. Тут одразу пригадалися кадри з переслідуванням комісаром Жювом Фантомаса або пригоди рабина Якова у виконанні талановитого актора. На кілька годин столична площа Конкорд стала музеєм на колесах, який створив дивовижну атмосферу «того» життя.

Засновником сучасного концерну був відомий у Франції авантюрист і гравець Андре Сітроен, що швидко втратив контроль над компанією і залишив їй тільки своє ім’я. Його наступники виявилися далекогляднішими, і згодом світ побачив плеяду незвичних машин. Одним із таких став Cіtroеn DS — автомобіль бізнес-класу, який випускався компанією у ХХ столітті та мав неофіційну назву «Богиня» (через співзвучну французькою мовою назву з цим словом). Завдяки незвичайному зовнішньому вигляду, оригінальній гідросистемі, яка об’єднувала трансмісію, рульове управління, гальма і гідропневматичну підвіску, авто посіло 3-тє місце на конкурсі «Автомобіль століття». У жовтні 1955 року через 45 хвилин після відкриття знаменитого Паризького автосалону «Богиня» отримала 749 замовлень, а до кінця дня — 12 тисяч. Його на сторінках Parіs Match рекламувала Джина Лоллобриджида та виспівував у філософських есе Ролан Барт. Cіtroеn DS сподобався держслужбовцям. Чорні урядові автомобілі заполонили Париж і стали офіційним автомобілем Франції. На ньому їздив сам президент. Завдяки унікальній підвісці Cіtroеn DS врятував життя Шарлю де Голлю під час замаху на нього в серпні 1962 року.
Понад 700 «сітроєнів» прибули напередодні до французької столиці. Крім шанувальників-французів, на ювілей приїхали власники ретроавтомобілів з Голландії, Німеччини, Бельгії, Австрії, Данії, Великої Британії, Італії, Ірландії, Швейцарії і навіть з Південної Африки.
 «Загалом на столичній площі зібралося 40% французів — власників авто і 60% шанувальників з інших країн, при цьому більшість з них голландці та німці», — розповідає Марк-Андре Бьєле, один з організаторів автомобільного клубу марки Cіtroеn DS Chevron.
«Це великий автомобіль, він завжди на ходу, не «втомлюється» взагалі», — вихваляв свого «залізного коня» 50-річний британець Пол Бартон, який їхав усю ніч з Лондона, щоб на ранок потрапити до Парижа. 53-літній голландець дизайнер за професією Пітер Хордійк розповів, що вже 18 років володіє Cіtroеn DS 21 Pallas 1967 року. Зважаючи на поважний вік авто, він привіз його до Франції на причепі. Данський архітектор Йорген Страаруп відкрив таємницю свого захоплення, на яке «захворів» ще 10 років тому. «Насамперед, мене спокусила незвична конструкція DS, гідропневматична система підвіски, ну, і звісно, чорний шкіряний салон», — зауважив власник авто 1970 року, додаючи, що самостійно дістався Парижа, проклавши маршрут з Копенгагена.
Бельгійський автомеханік Ерік Воллант, відкриваючи капот свого Cіtroеn DS запевнив, що автомобіль надійний, оскільки на ньому він щороку долає від 30 до 35 тис. км. Каже, що перший власник придбав його на Паризькому автомобільному салоні ще 1955-го, а сам він ним володіє майже 33 роки. Яків Босман з ПАР побачив у своєму авто справжній витвір мистецтва та авто з іншої планети, тому до Парижа з Африки бізнесмен і колекціонер вирушив разом зі своїм улюбленцем літаком.
Проходячи повз зібрання власників автівок, чуєш розмови про якість гідравлічної рідини та особливості заміни двигуна. «Ми не розмовляємо однією мовою, але всі ми схожі між собою своїм захопленням «DS», —сказав 64-річний мешканець Дубліна Франк Береген.
Згодом усі «сітроєни» вишикувалися в «каре» і вирушили Єлисейськими полями далі, щоб потішити око туристів та віддати належне конструкторам і винахідникам «Богині».
Водночас автовиробник з нагоди ювілею Cіtroen випустить спеціальні версії автомобіля DS3, DS3 Cabrіo, DS 4 та DS 5 у кількості 1955 машин.

Роман СУЩЕНКО (Укрінформ, спеціально для «Голосу України»).

Париж.

Фото автора.