1,2 мільярда гривень бюджетних коштів минулого року витрачено Міністерством охорони здоров’я неефективно. Такого висновку дійшли експерти «Центру протидії корупції».
У своєму аналітичному звіті щодо сфери державних закупівель ліків аналітики зазначили, що старі корупційні схеми в медичній системі не було ліквідовано. Натомість після перемоги Революції Гідності оборудок та махінацій у сфері охорони здоров’я побільшало.
«Команда «Центру протидії корупції» промоніторила понад 90 тендерів на закупівлю ліків за державними програмами. Майже в кожному суттєві порушення, — стверджує Олена Щербан, керівник юридичного департаменту «Центру протидії корупції». — Кожен із цих тендерів та лотів — життя та здоров’я десятків тисяч українців. На них щороку заробляють і тендерні мафіозі — через власні мережі офшорних компаній-посередників, і чиновники МОЗ. Після зміни влади рівень корупції в державних закупівлях ліків не лише не зменшився, а навпаки — збільшився».
«Якщо раніше, корупцію ховали у форму картельної змови учасників ринку та недопуску конкурентів на торги, то в 2014 році основною схемою стало блокування торгів самими учасниками, — стверджує Олександра Устінова, член правління «Центру протидії корупції». — У такий спосіб нечесні учасники тендерів або вибивали конкурентів, або добивалися для себе кращих умов для поставки ліків та оплати їх державою».
За даними звіту у 2013 році, торги на етапі оголошення практично не оскаржувалися, в той час, як у 2014-му протягом липня—жовтня 50 із 110 лотів (препаратів) були заблоковані чи оскаржені самими учасни-ками.
Так, наприклад, ідеться у звіті, у 2014 році до постанови Кабінету Міністрів України №117 була внесена «лобістська норма», що дозволила постачальникам ліків отримати 100-відсоткову попередню оплату товару та піврічну відстрочку поставок.
Тепер ліки, які учасники державних програм лікування, мали отримати до кінця 2014 року, будуть поставлені в Україну тільки в червні 2015-го. Через це сотні тисяч пацієнтів залишилися без медичної допомоги взагалі.
У звіті «Україна — діагноз: тотальна корупція» детально описано основні, поширені між учасниками та ініціаторами торгів, корупційні схеми в 2014 році.
Наприклад, реєстрація ціни на препарат у спеціальному переліку дає змогу фармкомпаніям свідомо завищувати вартість ліків.
«Власники реєстраційних посвідчень у змові з керівництвом МОЗ декларують завищені ціни. Далі вони вказують ці завищені ціни в тендерних пропозиціях і ділять різницю між собою», — пояснює Віталій Шабунін, голова правління «Центру протидії корупції». — Фактично реєстр оптово-відпускних цін перетворився на легальний інструмент покриття корупції та завищення цін на ринку лікарських засобів, що закуповуються МОЗ та іншими державними установами», — додає він.
Неспроможність нового керівництва МОЗ вчасно провести торги у 2014 році дала змогу всім фармацевтичним компаніям переоформити ціни в реєстрі оптово-відпускних цін. Унаслідок цього держава вимушена купувати медикаменти за значно більшою ціною, перевірити яку неможливо, йдеться у звіті.