Для туристичної галузі Криму багато років тестом на успішність майбутнього літнього сезону був і залишається період так званих травневих свят. Що показало тестування-2015?

Переправа: «ліво-право»

Задовго до травня чиновники з «міністерства курортів і туризму» переконували «главу Криму» Сергія Аксьонова, що цього року півострів може розраховувати на п’ять мільйонів туристів. Тут заявляють: середнє завантаження так званих об’єктів розміщення (готелі, санаторії, пансіонати) «на активний період становитиме 65 відсотків, що відповідає показникам 2013 року».
І туроператори, і приватники вельми скептично ставляться до таких прогнозів — торік, за офіційними даними, Крим відвідали 3,5—3,6 мільйона відпочивальників. Багатьом із них доводилося три доби чекати своєї черги на переправі в Керчі. Стільки само — і дорогою додому. Виходить, тиждень із відпустки можна сміливо викреслити. А тут ще спека, відсутність елементарних побутових умов, захмарні ціни на воду й продукти, скандали в черзі на пором... З такими спогадами навряд чи хто ризикне ще раз піти на «випробування Кримом».
Що, власне, вже підтвердили першотравневі вихідні. Знайомі власники приватного пансіонату під Судаком нарікали: «На свята в нас відпочивали дві подружні пари — москвичі й севастопольці. Могли прийняти щонайменше шістдесят осіб (у попередні роки в нас сезон починався саме з травня, і завантаження було під 100 відсотків), а прийняли на дві ночі чотирьох!».
Багато хто стверджує, що для Аксьонова це не секрет. А заявку про п’ять мільйонів туристів треба читати як прохання про фінансування туристичної інфраструктури. Що більша прогнозована кількість приїжджих, то більша надія, що Москва дасть Криму гроші.

Контрольна з арифметики

За офіційною статистикою «Єдиної транспортної дирекції», за 12 днів (з 30 квітня по 11 травня 2015 року) за так званим «єдиним» квитком через керченську переправу перевезено 2473 людини. До Криму в’їхали 1616 пасажирів, виїхали — 857 осіб. Очевидно: півострів відвідали менш як тисяча «травневих» туристів з «єдиним» квитком.
«Високий» кримський сезон навіть у найсприятливіші щодо погоди роки триває два з половиною місяці, тобто 75 днів. Для простоти розрахунків округлимо до 100. Із заявлених Аксьоновим п’яти мільйонів туристів віднімаємо мільйон багатих, які доберуться на півострів, наприклад, літаками. Тоді поромами з кавказького берега на кримський доведеться щодня перевозити 40 тисяч пасажирів. Навіть якщо влада виконає дану на початку року обіцянку довести кількість поромів на керченській переправі до 10, то одному порому доведеться за один рейс брати на борт чотири тисячі пасажирів. Найбільший у світі вантажопасажирський пором MV Stena Hollandіca спроможний розмістити на своєму борту 1200 пасажирів.

Тверезість — норма курортного життя?

Тверезомислячі аналітики кажуть про реальні 2,5—3 мільйони туристів у сезон-2015. Але навіть такі розрахунки вони обумовлюють численними «якщо». Якщо до початку масового заїзду влада вирішить транспортні проблеми, якщо вдасться налагодити постачання продуктів харчування, якщо ціни на товари й послуги не будуть різко зростати через дефіцит... До слова, в Криму ціни вже тепер на третину, а то й наполовину вищі за московські.
Як серйозний чинник ризику розглядається і доступність алкоголю в кримських містах і селищах. По-перше, ціни на вино, горілку й коньяк зросли порівняно з 2013 роком удвічі, а то й утричі. А, по-друге, порівняно з минулим купити алкоголь стало значно проблематичніше: за новими нормами торгувати «спиртним» можуть тільки ті магазини, торговельна площа яких не менш як 50 квадратних метрів. Тобто відпочивальникам уже не вдасться просто так «отоваритися» поблизу пляжу — замість того, щоб засмагати й купатися, доведеться витрачати час на пошуки потрібної торговельної точки.

Не потрібен їм берег турецький?

Звиклі до відпочинку в Анталії і Хургаді російські туристи й торік не надто охоче їхали до Криму. Туреччина і Єгипет на початку 1014-го оголосили про те, що влітку турист може розраховувати на антикризові ціни. Про такі кроки кримські туроператори поки що не заявляли.
Півострів завжди тримався «на плечах» українського туриста (до 65 відсотків у минулі роки) і українського обслуговуючого персоналу. Сюди влітку їхали з Херсонської, Миколаївської, Кіровоградської та інших областей кухарі, робітники в їдальні, кастелянші й покоївки в готелі, рятувальники, охоронці й матроси... Нині, якщо навіть і поїдуть, то на них чекає тривала процедура одержання дозволу на роботу, необхідність проходити (за гроші) медкомісію і складати (не безплатно) всілякі іспити. У графу «туристи» торік записували тих, хто приїхав у Крим, тікаючи від воєнних дій у Луганській і Донецькій областях. Відмова України від залізничного й автобусного сполучення із Кримом внесе (уже внесла) корективи до структури робочої сили та її оплати. У свою чергу, це позначиться на цінах путівок і вартості «ліжка» у приватників.

Вхід за перепустками. Перепустка — в касі

Напередодні пляжного сезону «уряд» півострова вирішив присвоїти пляжам певні категорії. Згідно з ними, вхід до деяких зон відпочинку буде платний або взагалі закритий для більшості відпочивальників. Визначати категорії пляжів доручено органам місцевого самоврядування. Місцеві жителі нині намагаються вгадати, де саме можна буде вільно пройти до моря, не зупиняючись біля каси.

Чорноморське—Ялта—Севастополь.

 

 

Такий був минулого літа пляж у селі Оленівка, що в Чорноморському районі Криму; нині місцева сільрада може зробити всі його «вигоди» платними.

Фото автора.