Перше засідання Ради регіонального розвитку, яке відбулося за участі керівництва держави — Президента України Петра Порошенка, Голови Верховної Ради Володимира Гройсмана та Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка — було присвячено реформі органів місцевого самоврядування та децентралізації влади. Ця реформа має втілитися в життя через конституційні зміни, які вже найближчим часом має подати Президентові, а він — на затвердження до Верховної Ради, Конституційна комісія на чолі з Володимиром Гройсманом. Ключове завдання реформи — зміщення центру прийняття рішень згори вниз, на рівень територіальних громад. Влада має бути наближена до людей.
Президент України Петро Порошенко у своєму виступі заявив, що очікує найближчим часом представлення Конституційною комісією змін до Конституції України в частині децентралізації влади та місцевого самоврядування і сповнений рішучості запропонувати ці зміни Верховній Раді ще до кінця нинішньої сесії.
Президент наголосив, що саме громада має стати центром прийняття рішень. На його погляд, прикладом реформи місцевого самоврядування може стати польська модель.
За словами Порошенка, ключова позиція ефективності влади — влада має бути максимально наближена до людей, кількість чиновників скорочена.
Водночас глава держави наголосив, що разом із новими повноваженнями та зміщенням центрів прийняття рішень громади повинні отримати і належний фінансовий ресурс. Президент подякував уряду і парламенту за ухвалення законів, які значно збільшили фінансовий ресурс, який залишається територіальним громадам в умовах дуже складної ситуації в економіці та значного падіння ВВП через агресію Російської Федерації. Адже, за статистичними даними, за перше півріччя 2015 року фінансова база місцевих бюджетів значно зросла.
Зростанню фінансових ресурсів територіальних громад, зокрема, сприяло і зарахування до місцевих бюджетів частини доходу на податок фізичних осіб, запрацював новий податок — на нерухомість, про який говорили 20 років, але зацікавлені особи постійно блокували його прийняття. Довело свою ефективність і запровадження акцизного податку в торгівлі: надходження від нього значно перевищують заплановані показники.
Триває дискусія, скільки має бути рівнів місцевого самоврядування — два чи три, і як вони називатимуться. Президент наголосив, що ключовим рівнем має бути громада, яка матиме максимальну частину повноважень, де діятиме виконком, і закладено головний принцип — субсидіарності. Виконкоми також діятимуть на рівні району. Щодо повноважень на рівні областей ще тривають дискусії. Принципова новація — обласна влада має розробляти стратегію розвитку регіону, однак центр уже більше не вирішуватиме локальних проблем і не диктуватиме територіям, як вони розвиватимуться.
Водночас Порошенко наголосив, що посилення ролі місцевого самоврядування не означатиме ослаблення центральної влади чи будь-які рухи у бік федералізму. «Україна була, є і залишатиметься унітарною державою, рівень повноважень центру, представників центральної влади на місцях і представників виконавчої влади має бути достатньо високим, — сказав глава держави. — Жодного права втручатися у будь-яку діяльність органів самоврядування не буде, але за порушення законів і Конституції відповідальність буде різка і миттєва».
Керманич відзначив, що формат гібридної війни вже змінюється, після того як укріпили обороноздатність і ефективність Збройних Сил, оборонні споруди. Однак не виключено, що Росія підриватиме стабільність в Україні зсередини. Тож, наголосив Президент, потрібна жорстка координація дій, яка покладе край марним сподіванням агресора.
Петро Порошенко заявив, що очікує від Верховної Ради ухвалення закону про місцеві вибори за відкритими партійними списками і що наступні перегони відбудуться за демократичними стандартами, чесно і прозоро.
Коментуючи реалізацію закону про добровільне об’єднання громад, Президент наголосив, що затвердження обласними радами перспективних планів слід розглядати лише як масштабне опитування.
Глава держави закликав керівників місцевих органів виконавчої влади не «свистіти батогом», а переконувати громади в потребі об’єднання, що це призведе до збільшення фінансових ресурсів. У кожній області у кожному районі мають з’явитися пілотні проекти, щоб люди переконалися у його перевагах. А серед населення потрібно провести велику роз’яснювальну роботу.
У рамках реформи повноваження центру залишаться незмінними в питаннях оборони, нацбезпеки, зовнішньої політики, дотримання законності, забезпечення прав і свобод громадян, територіальної цілісності, боротьби з корупцією.
Державні адміністрації частину управлінських повноважень втратять, зокрема, можливість розпоряджатися коштами місцевого бюджету. Однак буде посилено функцію контролю за виконанням законодавства і Конституції, посяганнями на територіальну цілісність аж до розпуску цього органу самоврядування та оголошення дострокових виборів цієї ради.
Децентралізація земельних відносин
Сучасний стан
4% — земельні ресурси у розпорядженні територіальних громад
96% — земельні ресурси у розпорядженні виконавчих органів влади
Перспектива
84% — земельні ресурси у розпорядженні територіальних громад
16% — Кабінет Міністрів України, як єдиний розпорядник землями дна територіального моря, під великими та середніми річками, землями в зоні відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, землями під об’єктами природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, землями лісогосподарського призначення, землями оборонного значення.
ЦИТАТА
Президент України Петро ПОРОШЕНКО:
— Ключове слово у реалізації закону — добровільне об’єднання. Маємо виявити бажану для громад сітку можливої інтеграції. Питання об’єднання — це питання не одного дня, і остаточне рішення — за громадами, органами місцевого самоврядування. Ніхто нікого не повінчає без взаємної згоди.
Фото Миколи ЛАЗАРЕНКА (прес-служба Президента України.)