Херсонщиною курсують бензовози з паливом, якого за документами не існує

Загадка від «Джанго»


Дивна історія: зі Скадовського морського торговельного порту бензовози вивозять паливо, якого... не мало б існувати в природі. Ще наприкінці квітня минулого року тут кинуло якір судно «Джанго» із 603,164 тонни дизельного пального. Обладнання для зберігання нафтопродуктів у таких обсягах порт не має, тому власник палива — таке собі київське товариство з обмеженою відповідальністю — вивозив його звідси автоцистернами. Й одразу активісти місцевої «Самооборони» в соціальних мережах поділилися своїм здивуванням із громадськістю: мовляв, із порту виїхало на п’ятсот тонн пального більше, ніж за документами було на судні. Як таке може бути? Згодом цю саму інформацію озвучили і на засіданні Верховної Ради України. Але чи було те контрабандне паливо насправді, чи все це хтось вигадав, досі невідомо — навіть у соціальних мережах повідомлення про нього видалили.


У Скадовському морському торговельному порту коментувати ситуацію не хочуть: кажуть, відповідаємо за прийом суден та перевалювання вантажів, а не за перевірку документів. А що ж право-охоронці та інші контролюючі організації? Помічник командира Херсонського прикордонного загону, підполковник Максим Сорока в бесіді із власкором «Голосу України» з усією офіцерською рішучістю заявляє: жодних заходів суден із контрабандним пальним у зоні відповідальності загону на Херсонщині не виявляли. Аналогічну відповідь маємо від Херсонської митниці. Там повідомили: через Скадовський морський торговельний порт цьогоріч справді ввезли 2309,4 тонни імпортного дизельного пального. Але всі партії ДП було «розмитнено» і до державного бюджету від власників палива надійшло загалом понад 13 мільйонів гривень.


Справа є. Результатів немає


А от у прокуратурі Херсонської області припускають, що факт контрабанди енергоресурсів таки був можливий. За її інформацією, ще 30 квітня 2015 року Скадовський райвідділ УМВС Херсонщині вніс до Єдиного реєстру досудових розслідувань матеріали за фактом використання завідомо підроблених документів (частина третя статті 358 КК України). Відтоді минуло майже півтора місяця, а історія так і залишається суцільною загадкою.


— Згадане кримінальне провадження справді розслідується нашим райвідділом. Слідчий звернувся до районного суду з поданням про арешт нафтопродуктів, можливо, ввезених на судні «Джанго», проте суд йому відмовив. Після завершення розслідування про його результати можемо повідомити додатково. Але нині про передачу матеріалів на розгляд суду ще не йдеться — конкретних фігурантів у справі не встановили, — розчарував начальник Скадовського РВ УМВС Херсонщини Дмитро Ткаченко.


І все-таки, чи можливе ввезення контрабандного палива через порти на чорноморському узбережжі Херсонщини? Якщо говорити про великі партії, то ні — адже в жодному порту краю, а не тільки в Скадовську, відсутнє обладнання для їх перекачування та зберігання. Відповідна інфраструктура є в херсонській нафтогавані, що її колись контролював «гаманець Януковича» — олігарх Сергій Курченко. Та через мілкий фарватер туди можуть заходити лише танкери-«п’ятитисячники», і не більше. А от якщо танкер прийде до якогось глибоководного порту Одещини чи Миколаївщини і там власникам вантажу вдасться «домовитися» з митниками, вказавши меншу вагу партії ПММ, і зекономити кругленьку суму на платежах до бюджету, то далі вже можливо перемістити пальне на баржі і спокійно розвозити його по регіонах — у тому числі і по менших портах, на кшталт Скадовська. А звідти — перекачуємо на бензовози і вперед, по автозаправках.


Адже вдруге процедура митної перевірки і «розмитнення» вантажів не проводиться: це вже звичайні каботажні рейси в територіальних водах України. Теоретично в цю схему ідеально вписується історія із судном «Джанго», але сьогодні то лише припущення — крапку має поставити суд. А коли він відбудеться, і чи відбудеться взагалі, хтозна.


Херсон.

 

Район Кілії. З баржі на берег іде труба для зливання палива в автоцистерни.


Фото надано Самообороною Майдану.