Тіньовий бізнес на місцях прикривають правоохоронці й можновладці

Таку заяву під час круглого столу в облдержадміністрації зробив один із хмельницьких перевізників. Каже, що знає про це не з чуток. Свого часу працював інспектором ДАІ й намагався знімати з маршрутів тих водіїв, що не мають права на них працювати. Але щоразу, тільки-но зупиняв таку машину, одразу отримував дзвінок чи від свого керівництва, чи від інших впливових осіб, котрі «просили» її відпустити. Не дивно, що інспектори роками просто заплющують очі на такі рейси. Але доки ця ситуація триватиме?

Заговорити про це привселюдно колишнього міліціонера змусила особиста обставина: звільнившись, тепер сам займається пасажирським бізнесом і на собі болісно відчуває, як тіньовики «з’їдають» його прибутки. А впливу на них — жодного.
Конкретних фактів на підтвердження цих слів, тобто, хто і коли просив за нелегалів, не було названо. Та цікаво, що й спростування цієї заяви теж не було. Понад те — майже всі подумки погодились із таким твердженням. Бо якби у влади було справжнє бажання скасувати незаконні рейси, вона давно це зробила б.
— Ми роками говоримо про нелегалів. І формально, начебто, боремось із ними, але насправді нічого не зрушується з місця, — констатують в ГО «Союз автоперевізників Хмельниччини». — Наші водії самі створювали оперативні групи, котрі просто на дорогах вистежували тих, хто працює без документів. Але ми не правоохоронні органи, щоб якось впливати на них.
— Від правоохоронців не раз чули, що вони не можуть відловити таких порушників? — додає Петро Тарнавський, який багато років поспіль очолював обласне автотранспортне об’єднання. — Але, наприклад, тільки із Кам’янця-Подільського щодня відправляється майже два десятки незареєстрованих маршруток до Хмельницького і стільки само до Чернівців. Хто про це не знає? Ми навіть зробили фото цих транспортних засобів і звернулись до міської влади з проханням встановити, кому вони належать. Але у відповідь почули лише, що не маємо права на отримання такої конфіденційної інформації.
А хто ж тоді має?
Важко уявити, що будь-який охочий може просто так, без усяких дозволів, формальних і неформальних, стати на маршрут і завантажити повну машину пасажирів. Бо у цій сфері діє не просто конкуренція, а дуже жорстка боротьба за виживання. Інколи вона навіть пов’язана з небезпекою для здоров’я і життя. В прямому розумінні слова.

Виїдеш на маршрут — можеш не дійти додому

Щоб подумати над тим, чи варто відправляти в рейс свою маршрутку, приватному підприємцю, яка організувала перевезення пасажирів від одного із сіл до райцентру Нова Ушиця, а далі — до Хмельницького, сумнівні конкуренти дали тиждень. Інакше, мовляв, нехай поміркує і про свою безпеку, і про безпеку родини. Про цей факт жінка заявила керівництву області. Але це зовсім не означає, що тепер відчула себе захищеною, а нелегали зійшли з маршруту.
«Хлібним», тобто таким, що зацікавить нелегала, може стати будь-який маршрут. Усе залежить лише від пасажиропотоку. І чим він менший, як скажімо, від села до райцентру, тим жорсткіша конкуренція. Зате там, де охочих відправитись у поїздку завжди вдосталь, скупчується більше тіньовиків. Офіційні перевізники стверджують, що на маршруті від Хмельницького до столиці у тіні 50—80 відсотків перевезень. І ніхто ніяк не може протистояти нелегалам.
При цьому у більшості правоохоронних та перевіряючих органів є чітка відмовка: недосконале законодавство не дозволяє боротись із ними, а методів впливу і покарання практично немає.
Микола Чайковський, представник кам’янець-подільських таксистів, наводить свої дані: «У нашому місті офіційно зареєстровано 38 приватних підприємців-таксистів. Але реально їх працює майже сімсот. І при цьому в останніх ніхто не питає ані про подорожні листи, ані дані про обстеження транспортного засобу механіком перед виїздом на маршрут, ані медичного огляду...»
Хто мав би це робити?
Ну, скажімо, працівники автоінспекції, але в ДАІ пояснюють: не маємо права вимагати у перевізника жодного із перерахованих вище документів. Понад те, нині у службі працює лише один (!) екіпаж та й то лише кілька годин на добу, котрий гіпотетично міг би зупинити водія-нелегала. Про яку ефективність такого патруля може йтися, коли співвідношення перевіряючих до тих, кого мали би перевірити, один до кількох сотень. У ліпшому разі інспектори ДАІ можуть хіба що прослідкувати за тим, щоб «чужий» водій не зупинився під заборонним знаком, який встановлений, скажімо, на автостанціях обласного центру. Але все це є просто кумедним, бо що заважає тому водієві зупинитися за кілька метрів від такого знака?

Водії готові платити ДАІ частину заробленого

— Не потрібно екіпажу ДАІ курсувати шляхами, нехай постійно чергують на станціях, де масово сідають пасажири, і стежать за тим, щоб туди не заїжджали незареєстровані маршрутки, — пропонують перевізники Хмельницького. — Якщо такі чергові добре виконуватимуть свою роботу, ми навіть згідні їм платити.
Це вже просто крик водійської душі. Але чому стежити за порядком на маршрутах не можна без додаткової оплати в тій чи іншій формі? Причому не тільки працівникам ДАІ, а й співробітникам «Укртрансінспекції». До останньої у підприємців-транспортників взагалі чимало претензій, мовляв, саме ця структура породила нелегалів, дозволивши так звані нерегулярні перевезення. А останні розрослись до безконтрольних поїздок всіх охочих.
— Ні, нашої вини немає, — переконує   в. о. керівника облтрансінспекції Людмила Кобера. — «Нерегулярникам» надаються спеціальні дозволи, але не частіше, ніж двічі на тиждень. Причому вони зобов’язані подати списки пасажирів. І, як правило, це роблять ті, хто працює на туристичних маршрутах.
Інспекція теж намагається ловити порушників. З початку року було складено понад півтори сотні протоколів щодо незареєстрованих суб’єктів підприємницької діяльності. За три місяці понад півсотні таких протоколів спрямували до суду. Але, за словами керівника, за цей час тільки два з них було розглянуто: один з водіїв отримав зауваження, інший — мінімальний штраф.
Відповідно до закону, подібне порушення карається штрафом від 340 до 1700 гривень. Але, як правило, в судах обмежуються нижньою позначкою. Важко уявити, що, отримавши таке покарання, водій, а тим паче власник транспортного засобу, на якого він працює, відмовиться від вигідних поїздок.

Захищають порушників і карають добросовісних

Кому проблема нелегальних перевезень дошкуляє найбільше? Здавалося б, владі. Бо саме вона відповідає за дотримання закону, і хоча б скільки говорили про його недосконалість, він не дозволяє нікому працювати нелегально. І ще за те, щоб справно наповнювались бюджети, своєчасно виплачувалася зарплата офіційним водіям, а пасажирам був забезпечений якщо не комфорт, то хоча б безпека.
Але влада безсило розводить руками. А найбільше обурюються підприємці, що працюють у правовому полі. Дотримуючись всіх вимог і правил, вони потерпають найсильніше. Бо їм доводиться сплачувати всі податки і відрахування. Вони повинні дбати про безпеку свого транспорту. На них лягають усі витрати при отриманні необхідних дозволів. А що головне — мають рухатися чітко за графіком. І в результаті забиті пасажирами бусики нелегалів, в котрих не буває жодного пільгового місця, на шаленій швидкості обганяють напівпорожні рейсові маршрутки.
Здавалося б, пасажиру до цього жодного діла. Дуже часто він хоче їхати саме з тим водієм, котрий якомога швидше доставить до потрібного місця. Та чи завжди виправдовуються такі надії? Втім, якість обслуговування пасажирів — окрема розмова. Та цілком очевидно, що законослухняним підприємцям, котрі з останніх сил борються за своє виживання, і фінансово, і дуже часто — навіть фізично, дедалі важче конкурувати з нелегалами. Не буде доброї волі влади на всіх рівнях, споратися з проблемою тільки їхніми зусиллями не вдасться.

Хмельницька область.

Мал. Костянтина КАЗАНЧЕВА.