«Чинною системою освіти незадоволені всі — уряд, освітянська спільнота, школярі, студенти та їхні батьки. Більшість випускників наших шкіл мають труднощі із застосуванням своїх знань на практиці. 80 % випускників вузів не знають, куди підуть далі. Не можуть визначитися з майбутньою професією 70—80 відсотків одинадцятикласників шкіл», — наголосив перший заступник голови Київської державної адміністрації Лев Парцхаладзе під час стратегічної сесії «Зони розвитку освіти в Київській області».
З його ініціативи в КОДА створили Проектний офіс реформування освіти і науки, який очолив кандидат економічних наук, засновник і керівник першого в Україні приватного ліцею «Гранд» Володимир Співаковський. Він уже анонсував амбітний план з реформування освітніх закладів області з використанням закордонного досвіду. Проект змін розрахований на 3 роки, протягом першого реформою охоплять по одній школі з кожного району області.
«Реформування системи освіти безпосередньо пов’язане з децентралізацією. Адже майже в усіх країнах світу питання шкільної освіти віддані на відкуп місцевій владі, — каже Володимир Співаковський. — Ми залучили громадськість з усіх районів області, зокрема, вчителів, директорів шкіл, батьків, щоб згенерувати соціальне замовлення, на основі якого будуватиметься система освіти Київщини».
Тим часом в експертному середовищі тривають дискусії щодо проекту нового закону про освіту, який передбачає повернення до 12-річки (з 5-річною початковою школою, 4-річною базовою та 3-річною старшою). Шкільна реформа має узгоджуватися з адміністративно-територіальною реформою, зауважує виконувач обов’язків директора департаменту освіти і науки Київської ОДА Віра Рогова. Обговорення перспективного плану формування місцевих громад на Київщині триває. Скільки в результаті децентралізації буде створено громад, невідомо. Нині їх в області 77, але це не остаточна цифра. Певних змін зазнає й мережа закладів освіти.
— Чи будуть на Київщині закривати малокомплектні школи?
— Йдеться не про закриття, а про оптимізацію, — наголошує Віра Рогова. — Нині в Київській області є 180 шкіл, які мають малу кількість учнів (від 20 до 100). У нас є пропозиції від керівників райвідділів і управлінь освіти про те, що у 87 навчальних закладах може відбуватись оптимізація. Що це означає? Цього року припинення діяльності, закриття або ліквідація чекає 18 навчальних закладів, реорганізація з пониженням ступеня — 57 шкіл (наприклад, за потреби у школі І—ІІІ ступеня створюватимуть школу І—ІІ ступеня). Якщо буде потреба у створенні навчально-виховних комплексів (на базі шкіл відкриваємо садочки), створимо 12 таких закладів. Оптимізація мережі — не самоціль. Для нас важливо, щоб діти мали рівний доступ до якісної освіти.