На сьогодні діють майже 24 нормативні акти, що регулюють питання пенсійного забезпечення різних категорій громадян, каже очільник Головного управління ПФУ в м. Києві Володимир Аніканов. Це породжує чимало запитань у пенсіонерів, які часто не розуміють, чому саме такий розмір пенсії вони отримують. Тому є потреба систематизації пенсійного законодавства з метою призначення всіх пенсій за одним законом.

Проте основним мотивом запровадження накопичувальної пенсійної системи є зниження навантаження на солідарну пенсійну систему, формування індивідуальних накопичень громадян. Планується розбудова багатокомпонентної пенсійної системи, що дасть змогу виплачувати пенсії з трьох різних джерел: солідарної системи, накопичувальної та системи недержавного пенсійного забезпечення.
Ці питання столичний Пенсійний фонд виніс на прес-конференцію з питань комплексного реформування системи пенсійного забезпечення в Україні.
Нагадаємо, що на сьогодні розроблено чотири законопроекти, які мають реформувати систему пенсійного забезпечення. Ключовим серед них є законопроект щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій.

Скасування спеціальних пенсій

Законопроектом передбачено з 1 січня 2016 року скасувати призначення спеціальних пенсій, крім пенсій для військовослужбовців, та запровадження призначення всіх видів пенсій за нормами єдиного закону. Тобто з цієї дати пенсія державним службовцям та прирівняним до них особам (судді, прокурори та народні депутати) призначатиметься на загальних умовах.
З 1 січня 2016 року державні службовці, працівники органів місцевого самоврядування, податківці, митники, прокурори, судді, наукові і науково-технічні працівники сплачуватимуть підвищену ставку внеску (2,5% від зарплати), яку спрямовуватимуть до Накопичувального пенсійного фонду на рахунок професійної пенсійної програми.

Вдосконалення солідарної системи

Солідарна система звільнятиметься від невластивих їй ознак:
— доплат до мінімального розміру пенсій, які призначатимуть після 1 січня 2016 року (різниця між розміром пенсій, виходячи з тривалості страхового стажу і заробітку, та мінімальним розміром пенсійної виплати). При цьому Пенсійний фонд України продовжуватиме фінансувати вказані витрати щодо пенсій, призначених до 1 січня 2016 року;
— дострокових пенсій за віком за вислугу років;
— доплат, зумовлених існуванням пільгових пенсій;
— втрат за працюючих інвалідів;
— поліпшення матеріального становища інвалідів війни.

Накопичувальна система

З 1 січня 2017 року плановано запровадити другий рівень системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.
Основними завданнями накопичувальної системи є формування індивідуальних накопичень громадян, розвантаження солідарної системи та розвиток національного фондового ринку.
Учасниками накопичувальної системи пенсійного страхування будуть особи, яким на вказану дату виповниться не більше 35 років. Водночас надається право застрахованим особам, яким станом на 1 січня 2017 року виповниться не більше 55 років, ухвалення рішення до 1 січня 2018 року про добровільну участь у накопичувальній системі пенсійного страхування.
Розмір внеску у перший рік становитиме 2% і щороку збільшуватиметься на один відсоток до досягнення 7%.

Мета 

Як наголошується, за умови успішної реформи поступово відбуватиметься уніфікація обчислення спеціальних пенсій у єдиному законі, почне функціонувати накопичувальна система пенсійного страхування, зокрема, професійна програма для працівників, які мають право на призначення пенсії на пільгових умовах та за вислугою років, що у свою чергу надасть можливість звільнити солідарну систему від невластивих їй виплат і забезпечити впровадження основного принципу страхової пенсійної системи — принципу соціальної справедливості.

Наталя ТИТАРЕНКО, юрист.