Президенту 
України 
ПОРОШЕНКУ П.О.

Шановний Петре Олексійовичу!

Комітетом Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин 17 червня 2015 року проведено комітетські слухання стосовно спеціального режиму оподаткування ПДВ для сільгоспвиробників за участю народних депутатів України, представників Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, експертів, аграрного бізнесу та науки, Міжнародного валютного фонду.

Проведення заходу спричинено занепокоєнням парламентаріїв та аграріїв щодо намірів уряду перевести з 1 січня 2016 року аграрний сектор на загальну систему оподаткування, як це визначено в проекті Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік. Цей проект не був підтриманий Верховною Радою України, в тому числі через зазначене положення.
Народні депутати України та вітчизняні аграрії стурбовані діями уряду, який на порушення Коаліційної угоди, Програми дій уряду та Податкового кодексу України ставить під сумнів незмінність системи оподаткування аграрного сектору до 1 січня 2018 року.
Під час комітетських слухань практично всі представники аграрного сектору, науково-експертного середовища, державних органів, відповідальних за аграрну політику, члени комітету виступили категорично проти переведення вже з 1 січня 2016 року сільського господарства на загальну систему оподаткування. Така позиція обумовлена низкою об’єктивних чинників, серед яких необхідно виділити такі.
Спеціальний режим оподаткування став найбільш дієвим інструментом державної підтримки аграрного сектору і становить понад 80% від загального обсягу підтримки галузі, хоча з розрахунку на один гектар це в 10 разів менше, ніж в ЄС та вп’ятеро менше, ніж у Росії. До того ж сьогодні жодна інша програма державної підтримки галузі фактично не працює.
Із початку поточного року аграрна галузь переживає кризові явища:
— валова продукція за січень—травень 2015 року скоротилась на понад 5%;
— обвально скорочується основний виробничий ресурс тваринництва: вирізання поголів’я ВРХ становить 8%, у тому числі корів — 6,5%. Уперше за останні роки зменшилось поголів’я свиней (на 3%) та птиці (на 7,3%, або на 17,7 млн. голів), знизилось виробництво яєць (на 13%) і харчових продуктів (на 12,4%);
— припиняють діяльність соціально значущі підприємства — вже з початку року зупинилось 400 підприємств, які утримували корів, та 200 сільськогосподарських підприємств тваринницького напряму.
У разі скасування спеціального режиму оподаткування аграрний сектор ризикує зіткнутися із системною кризою, що призведе до різкого згортання виробництва, особливо в галузі тваринництва: валова продукція сільськогосподарських підприємств скоротиться на 8%, зайнятість на селі — на 10% і, як наслідок, загостриться соціально-економічна ситуація в сільській місцевості та збільшаться витрати бюджету на допомогу з безробіття. Сальдо зовнішньої торгівлі сільськогосподарською продукцією скоротиться щонайменше на 1 млрд. дол. США, що ускладнить обслуговування зовнішніх боргів.
Загалом необхідно підкреслити, що в Україні, на відміну від більшості країн, аграрна галузь упродовж десятиліть залишається донором бюджету: внесок галузі до державного бюджету становить понад 40 млрд. грн. щорічно.
Починаючи з 2015 року аграрії перестали отримувати відшкодування ПДВ під час експорту своєї продукції, що лягло додатковим фінансовим тягарем на виробників. Крім цього, відсутність відшкодування ПДВ агровиробникам під час експорту є, по своїй суті, експортним митом, що не узгоджується з Угодою про асоціацію між Україною та ЄС. Не існує жодних обґрунтованих аргументів, чому під час експорту сільгосппродукції виробники не можуть відшкодувати фактично сплачений до бюджету ПДВ, а інші галузі спокійно користуються цим правом.
Додаткове фіскальне навантаження на галузь поставить під загрозу продовольчу безпеку держави та збільшить соціальне напруження в суспільстві.
Водночас економічна та фіскальна доцільність скасування спеціального режиму оподаткування видається сумнівною з огляду на примарні перспективи отримання додаткових податкових надходжень від галузі з найнижчим рівнем соціальних стандартів, найдовшим періодом оборотності капіталу та високою залежністю результатів господарської діяльності від природно-кліматичних умов.
Збереження спеціального режиму оподаткування ПДВ для сільськогосподарської галузі до 2018 року в умовах поглиблення соціально-економічної кризи може стати наріжним каменем не лише в розвитку агропромислового комплексу, а й економіки загалом.
У зв’язку з вищевикладеним, звертаємося до Вас, пане Президенте, з проханням підтримати спільну позицію виробників, переробників аграрної продукції, науковців, парламентаріїв та не допустити порушення норм Коаліційної угоди та передчасної зміни умов оподаткування в АПК.
Окрім того, пропонуємо ініціювати розширені наради стосовно подальшої стратегії оподаткування аграрної галузі із залученням представників усіх зацікавлених сторін з метою недопущення втрати конкурентоспроможності одного із найважливіших секторів економіки.

З повагою Тарас КУТОВИЙ, голова комітету.

Аргументи «за» і «проти» скасування спеціального режиму оподаткування ПДВ для сільгоспвиробників читайте в «Голосі України» від 2 липня 2015 року - http://www.golos.com.ua/article/256569