У Комітеті Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування відбувся семінар, під час якого обговорювали зміни до Конституції в частині децентралізації.
За словами заступника керівника апарату Верховної Ради — керівника головного юридичного управління Михайла Теплюка, внесення змін до чинної Конституції обумовлено станом українського суспільства і нинішнього політичного процесу в країні. «Цей процес потребує вдосконалення конституційно-правового статусу регулювання суспільних відносин як адміністративно-територіального устрою, так і місцевого самоврядування», — вважає він. Особливо науковці і практики відзначають проблемність нинішньої моделі місцевого само-врядування, яка ускладнює розмежування повноважень між місцевими органами державної влади та органами місцевого самоврядування та призводить до дублювання їх повноважень. Усе це негативно впливає на врегулювання земельних, бюджетних та інших питань.
До позитивних рис законопроекту заступник керівника апарату парламенту також відносить оновлення конституційних засад адміністративно-територіального устрою, вдосконалення його системи, конституювання нової адміністративно-територіальної одиниці — громади, що дає змогу втілити принцип повсюдності місцевого самоврядування. Такий підхід сприяє імплементації відповідних положень Європейської хартії місцевого самоврядування, зокрема, враховуватиметься думка мешканців сіл, селищ, міст при вирішенні питань зміни меж відповідних поселень чи їхнього перейменування.
Серед інших позитивів М. Теплюк назвав утворення районними та обласними радами виконавчих комітетів, спроби розмежувати повноваження представницьких і виконавчих органів місцевого самоврядування. Крім того, на конституційному рівні пропонується визначити і закріпити механізм формування районних і обласних рад.
Проект змін до Конституції передбачає імплементацію положень Європейської хартії місцевого самоврядування щодо сумірності фінансових ресурсів та обсягу повноважень місцевого самоврядування та пропонується змінити порядок делегування повноважень органів виконавчої влади органам місцевого самоврядування.
Щодо інституту префектів та їхніх повноважень зупиняти акти органів місцевого самоврядування в разі їх невідповідності Конституції і законам Михайло Теплюк зауважив: «У чинній Конституції така норма є, але вона до сьогоднішнього дня фактично не реалізована, оскільки на законодавчому рівні не визначений суб’єкт, який здійснює таке зупинення з одночасним зверненням до суду».
Голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко переконаний, що проект закону про внесення змін до Конституції стосовно децентралізації забезпечує реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Законопроект на 95 відсотків покращує наявний стан конституційного регулювання, бо всі претензії, які звучать до проекту, можуть бути реалізовані й без зміни Основного Закону. «Було б добре, щоб Верховна Рада направила цей законопроект до Конституційного Суду, а потім у процесі розгляду в парламенті провести змістовну дискусію, в тому числі підготувати зміни та поправки до нього», — вважає І. Коліушко.