У комітетах ВерховноЇ Ради

У Верховній Раді за сприяння Комітету з питань промислової політики відбувся круглий стіл щодо модернізації транспортної інфраструктури України. Учасники зібрання обговорили проект закону про залізничний транспорт, діяльність Укрзалізниці та тарифи на пасажирські й вантажні перевезення.

Як засвідчила дискусія, фінансовий стан Укрзалізниці нині аж ніяк не «веселковий» — за перше півріччя падіння вантажних перевезень становить понад 21 відсоток, а загалом на 2015 рік прогнозуються збитки на більш як 47 мільйонів гривень. Водночас є й певні позитиви: нещодавно розроблений Мінінфраструктури проект закону про залізничний транспорт та успіхи в реструктуризації боргів, що свідчить про зацікавленість інвесторів та потенціал галузі. Хоча, як зазначив перший заступник міністра інфраструктури України Володимир Шульмейстер, за останні декілька років інвестицій у розвиток Укрзалізниці майже не було, а транспорт — вагони, локомотиви та колії — на 90—95 відсотків амортизовані.


Цьогоріч Укрзалізниця вже підвищила на 30 відсотків тарифи на пасажирські та вантажні перевезення, однак зі слів урядовця стало відомо, що це — ще не межа. «Тарифи точно змінюватимемо, — сказав Шульмейстер. — І такого поняття, як ганяти порожні вагони більше не буде. Залізниця — це теж учасник ринку. Зростання тарифів підвищить інвестиційну привабливість».


Виконувач обов’язків генерального директора Укрзалізниці Олександр Завгородній відзначив, що тарифи на вантажні перевезення всередині України — найнижчі в Європі та країнах СНД. За його словами, залізничники нині зазнають колосальних збитків через воєнні дії на Донбасі. Скажімо, до Маріуполя потяги нині курсують неелектрифікованою дорогою, якою вже 30 років ніхто не їздив, тож доводиться використовувати не електровози, а локомотиви, що значно збільшує час у дорозі та собівартість перевезень. Окрім того, не відшкодовується проїзд пільгових категорій громадян. Останні десять місяців не закупляли залізничні колії для їх заміни, а оновлення потребує 1847 кілометрів шляхів. І лише з липня ситуація змінилася на краще. «Ми несемо колосальні затрати і виконуємо і соціальну роль», — стверджував посадовець. На думку Завгороднього, Укрзалізниця не повинна ставати учасником політичних процесів у державі й розбірок між політичними силами та бізнесовими групами.


Учасники дискусії, а це представники бізнесу, керівники металургійних, агропромислових, хімічних, будівельних підприємств, найбільших перевізників вантажів залізницею, наголошували: реформи в галузі не можуть зводитися лише до зростання тарифів на перевезення — потрібна прозора структура формування тарифів. Пропонувалося також не блокувати залізничні перевезення до окупованого Криму, не припиняти вивезення вугілля з Донбасу, а ліпше заробляти на цьому. Керівник Укрзалізниці виступив із ініціативою створити Національну комісію з регулювання тарифів. А Володимир Шульмейстер наголосив на потребі перетворення Укразалізниці з держмонополії на сервісну компанію, привабливу і для клієнтів, і для інвесторів. За словами заступника міністра, в рамках підготовки проекту закону «Про залізничний транспорт України» в Міністерстві інфраструктури України планується повністю переглянути систему формування залізничних тарифів.

 

Факт

За даними Укрзалізниці, за останні три роки недофінансування компенсації за пільгові перевезення становить 1 мільярд 340 мільйонів гривень.

 

Генеральний директор ТОВ «ПВК в Україні» Юлія Мордвінова, народний депутат України, член Комітету Верховної Ради України з питань транспорту Володимир Гусак, в. о. Генерального директора Укрзалізниці Олександр Завгородній.


Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.