Готується законопроект


Нині законотворці працюють над поліпшенням правоохоронної системи та судоустрою, перерозподіляють сили влади і готові удосконалити Основний Закон для того, щоб наблизитись до європейських стандартів демократії та свободи особистості.

Однак напрацьовані зміни не дадуть очікуваного результату без однієї надзвичайно важливої реформи — оновлення закону про державну службу. Усі нововведення можуть бути марними, якщо на практиці органи державної служби виявляться неспроможними підтримати їх втілення в життя в силу своєї некомпетентності та відсутності мотивації.


Проблеми нашої країни в цій галузі визначили ще в 2006 році експерти програми SІGMA. Вони проводили оцінювання системи врядування відповідно до повноважень, методології та основних показників, які зазвичай використовують для оцінювання в країнах—кандидатах на вступ до ЄС. Документ, покликаний поліпшити ситуацію, зареєстровано в парламенті наприкінці березня цього року. До цього над текстом активно працювали в Національному агентстві з питань державної служби із залученням вітчизняних та зарубіжних експертів, а після них ще й урядовці. Менш як за місяць народні депутати підтримали цей документ у першому читанні. У сесійній залі його представляв керівник Нацдержслужби Костянтин Ващенко, наголосивши, що документ розроблено на виконання угоди про асоціацію, стратегії-2020, Коаліційної угоди та програми діяльності уряду. Він пройшов експертизу програми SІGMA і отримав висновок про відповідність загальним стандартам Євросоюзу.


Принциповою відмінністю нової версії від чинного законодавства названо розмежування політичних і адміністративних посад, зокрема, запровадження інституту державних секретарів міністерств, виведення за межі держслужби працівників патронатних служб, обслуговуючих підрозділів тощо. А також встановлення винятково конкурсної процедури призначення включно із вищими управлінськими посадами. За словами К. Ващенка, документ запроваджує механізми об’єктивного добору кадрів та їх просування службою винятково на основі професійних здобутків та заслуг.


Голова підкомітету з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Альона Шкрум ще в квітні висловила думку з приводу того, що законотворці завинили перед суспільством, затягуючи процедуру напрацювання цих змін. За її словами, документ у парламенті мали зареєструвати ще в грудні 2014-го. Натомість текст чотири (на той час) місяці «блукав» коридорами уряду для узгоджень та досить серйозно погіршився в якості. Натомість представниця «Народного фронту» Олена Бойко наголосила, що законопроект ретельно готувався, щоб дійти до парламентаріїв у «виваженому експертами» вигляді.


Чому ж такий актуальний та добре виписаний документ застряг на процедурі першого читання, схоже, стало загадкою для самих експертів. Принаймні голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко так охарактеризував роботу над цим документом:


— Цей дуже важливий законопроект прийнято лише в першому читанні і його з багатьма поправками готували до другого. Роботу в комітеті організували досить коректно і ефективно, створили широку робочу групу із майже півсотні осіб, яка працювала над текстом. Унаслідок серйозного доопрацювання законопроект у хорошій якості підготовлено до голосування в залі. Однак комітет не виніс остаточного рішення про схвалення документа й направлення його на друге читання? Фактично він перейшов на наступну сесію на осінь. Але є й добре: групі депутатів із різних фракцій вдалося напрацювати зміни до законів, які стосуються організації роботи Кабміну і центральних органів виконавчої влади. Якщо його вдасться проголосувати в першому читанні, він «наздожене» закон про держслужбу — і їх прийматимуть остаточно в парі.


Новий закон про державну службу, переконана більшість експертів, повністю відповідає кращим стандартам та практикам країн, які ми беремо за взірець. Документ допоможе зробити держслужбу стабільною, ефективною, незалежною від політичних вітрів.