Рішення про утворення об’єднаної громади має ухвалювати уряд, а вибори в них — призначати Центральна виборча комісія. До такої зміни чинного законодавства спонукає саме життя — позиція деяких обласних рад, які фактично «перекрили дорогу» територіальним громадам до завершення процесу об’єднання та проведення перших місцевих виборів.

Така ситуація, зокрема, склалася на Тернопільщині, хоча область однією з перших в Україні розробила Перспективний план формування територій громад. Його було презентовано ще 25 травня і позитивно оцінено спільною комісією Мінрегіону та Асоціації міст України. Відповідно до нього в області створено 35 територіальних утворень з 231 місцевої громади. Однак, незважаючи на виконання всіх вимог попередньої сесії обласної ради, згоду робочої групи з розробки Перспективного плану на узгоджене рішення, депутати облради не поспішають затверджувати документ. «Це вчергове підтвердило небажання депутатського корпусу піднятися вище політичних ігрищ заради добробуту своїх земляків. Як результат, Тернопільщина — одна з двох областей України, які ще не схвалили проекту Перспективного плану і бездумно «валять» одну з найголовніших реформ у державі», — йдеться у зверненні громад Тернопільщини та регіонального Офісу реформ, поширеному прес-службою офісу.


«Рішення Тернопільської обласної ради деструктивне, замішане виключно на політиці, прийняте на рівні емоцій всупереч здоровому глузду. Не може бути, щоб обласна рада, якій не підпорядковані 615 рад місцевого рівня, вирішувала долю сотень тисяч жителів Тернопільщини і перекривала шлях до позитивних змін тим, хто цих змін жадає», — наголошують вони.


Виходячи з викладеного, 231 місцева громада, які об’єдналися в 35, просять Верховну Раду «змінити норму щодо прийняття рішення про об’єднання територіальних громад обласними радами на норму про підтвердження такого рішення обласними державними адміністраціями з наступною передачею свого висновку до Кабінету Міністрів для ініціювання проведення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради об’єднаної територіальної громади та відповідно сільського, селищного, міського голови».


Власне, саме це передбачено в законодавчій ініціативі народних депутатів та експертів. Так, змінами до статті 7 Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» пропонується, щоб сільський, селищний, міський голова звертався з поданням про утворення об’єднаної територіальної громади (ОТГ) не до обласної ради, а до обласної державної адміністрації. Та, в свою чергу, протягом п’яти робочих днів із дня отримання рішення щодо добровільного ОТГ, перевіряє відповідність рішення Конституції, законам України, і направляє його до Кабінету Міністрів з метою утворення відповідної ОТГ та ініціювання проведення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради ОТГ та відповідно сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.


Також змінами пропонується, що після прийняття рішення про утворення ОТГ, Кабінет Міністрів звертається до Центральної виборчої комісії щодо призначення перших місцевих виборів ОТГ відповідно до закону.

 

Коментар

Народний депутат Тарас Юрик: «Зволікати з прийняттям цих змін не можна. За цими законодавчими змінами стоїть доля громад, які повірили в реформу і вирішили об’єднатися, які заявили про готовність взяти на себе відповідальність за розвиток територій своїх громад. Ми зобов’язані їм допомогти, адже альтернативи цій реформі немає на шляху побудови справжнього, дієздатного місцевого самоврядування і створення таких громад, які зможуть стати повноправними господарями на своїй землі. Найближчим часом законопроект зареєструємо у Верховній Раді. Ми докладемо зусиль, щоб на найближчому сесійному засіданні цей документ розглянули. Можливо, це буде набагато швидше, ніж ми на те сподіваємося».


Вл. інф.